På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Ordernedgång skuggar Volvos styrkor

Rapportkommentar Volvo fortsätter att visa bra effektivitet i ett stökigt produktionskvartal, samtidigt som Kina och orderingången lägger viss sordin på stämningen. Vi avskräcks inte av de fallande beställningarna.

Normalt sett är fallande orderingång på lastbilar i en Volvo-rapport ett givet recept på kursnedgång på börsen. Den här gången finns det dock skäl att ha överseende med att nettoorderingången på lastbilar backade med 4 procent under tredje kvartalet till drygt 51 000 enheter och kom in 14 procent under analytikernas snittprognos.

Skälet är att det enligt Volvochefen Martin Lundstedt fortfarande är förmågan att leverera lastbilar som styr marknaden, inte hur stor kundernas efterfrågan är. En situation som väntas bestå de närmaste kvartalen i Europa och Nordamerika.

Att efterfrågan är starkare än utbudet gör att Volvo har varit fortsatt restriktiva med att boka order där man inte vet att man kan uppfylla leveranslöftena. Den som vill köpa en lastbil idag måste vänta på leverans en bra bit in i 2022, i vissa fall in i andra halvan av året, framkom vid rapportkonferensen.

Det är en situation som för med sig risken att kunder som vill säkra upp sitt behov placerar fler order än de behöver. Visa av erfarenheten från finanskrisen när välfyllda orderböcker föll ihop som korthus är Volvo nu extra noggranna med att säkra kvaliteten på beställningarna.

Det är rätt väg att gå, samtidigt som Volvo lika lite som någon annan vet hur stark den underliggande lastbilsefterfrågan kommer att vara när utbudsproblemen förhoppningsvis är historia någon gång i mitten av nästa år. Totalt sett räknar Volvo ändå med fortsatt tillväxt på lastbilsmarknaderna i Nordamerika och Europa nästa år och den färska prognosen pekar på 300 000 fordon i båda fallen, vilket skulle ge en tillväxt på 11 respektive 7 procent.

Kina däremot bromsar in kraftigt efter tidigare förköp inför nya utsläppsregler, men också på grund av en generellt svagare ekonomi. Marknaden för tunga lastbilar i Kina spås dyka från 1,5 miljoner i år till under miljonen 2022.

Den svajiga kinesiska marknaden syns också tydligt i affärsområdet Anläggningsmaskiner. Medan 2021 går mot en svag avslutning och väntas landa på ungefär samma nivå som i fjol räknar Volvo med 15-25 procents nedgång 2022.

Minskade statliga investeringar i infrastruktur, överkapacitet och prispress på grävmaskiner präglar den kinesiska marknaden vilket blir kännbart då det är världens största marknad för anläggningsmaskiner. Lyckligtvis ser det bättre ut i resten av världen och Volvo ser oförändrade eller växande volymer på övriga marknader under 2022.

Mot den oro som lägre orderingång och inbromsningen i Kina väcker kan ställas ytterligare ett kvartal där Volvo visar att man har blivit skickliga på att prestera resultatmässigt även när marken skakar under fabriksgolven. Komponentbrist, stoppveckor, ökade råmaterialpriser och fraktproblem till trots så gör man ett rörelseresultat på 9,4 miljarder kronor under kvartalet, motsvarande en rörelsemarginal på 11 procent.

Resultatet var 12 procent över analytikernas förväntan och bör föranleda en viss upprevidering av helårsprognoserna, även om sikten är ganska oklar kring senare delen av 2022 och framåt. Inför rapporten räknade analytikerna med en rörelsemarginal i år på 11,1 procent som sedan lyfts till 11,7 procent nästa år, medan Volvo redan nu ligger över 12 procent mätt på senaste 12-månadersperioden.   

 

AB Volvo 2020A 2021E 2022E 2023E
Omsättning, Mkr 338446 366737 406274 424446
Rörelsemarginal % 8,4 11,1 11,7 11,9
Vinst/aktie, sek 9,5 15,8 17,2 18,4
Utdelning/aktie, sek 24,5 (6+9+9,5) 15 (7+8) 16 (8+8) 16 (9+7)
Källa: Infront         

 

Värderingsmässigt ligger p/e-talet på 12,6 i år och för 2022 på 11,6. Det är försiktiga nivåer som andas oro för att vi är i slutet av en högkonjunktur där nedgången i Kina ska smitta av sig på fler marknader.

Försiktighet är på sin plats, Volvo kommer inte att gå skadefria om världskonjunkturen står på näsan, men vi är övertygade om att bolaget kommer att klara framtida nedgångar bättre än man gjort historiskt. Ytterligare en försvarslinje finns dessutom i den urstarka balansräkningen där den finansiella nettokassan vid kvartalsskiftet låg på 42,5 miljarder kronor. Det ger utrymme för både ordinarie och extra utdelningar kommande år.

Ska man tvunget ha problem så är lyxproblem att föredra – som att efterfrågan är högre än vad man klarar av att leverera, att kassan är för stor för att hanteras med ordinarie utdelningar eller att värderingen är oförtjänt låg jämfört med verkstadskollegorna.

Vi kan leva med de problemen och tycker fortsatt att Volvoaktien är ett köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Köp 199,75 -
Mer från förstasidan

Placera TV

bildplaceratvboxen

Här kan du se alla videoklipp (OBS! Reklamfritt)

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -