Rätt etikett på Boråsbolaget: Köp

Aktieanalys Nilörngruppen har tappat formen på börsen de senaste månaderna. Ett bra tillfälle att plocka upp en attraktivt värderad nischspelare i modebranschen.

Boråsbolaget Nilörngruppen befann sig i en vinstsvacka redan innan pandemin och första halvåret 2020 blev stentufft. Bolaget lyckades ändå hålla sig kvar över ytan och med knapp marginal göra rörelsevinst även under ett svårt andra kvartal i fjol, delvis med hjälp av permitteringsstöd.

Givet förutsättningarna blev helåret 2020 till slut klart godkänt. Omsättningen under 2020 föll sammantaget med 9 procent organiskt och rörelsemarginalen sjönk till 8,2 procent, att jämföra med 9,3 procent 2019. Och så här långt har 2021 varit starkt, med en organisk tillväxt på 29 procent, en rörelsemarginal på 14 procent och rekordhögt resultat under första halvåret.

I koncentrat är Nilörngruppens affärsidé att hjälpa kunder inom framför allt modeindustrin att stärka sina varumärken och att profilera sig genom olika typer av etiketter.

Bolagets största produktkategori är det man kategoriserar som Etiketter och det står för omkring 60 procent av omsättningen. Nilörns etiketter kommer i många former och de kan vara vävda, av textil med tryck på eller flossade. Det här är den mest komplexa kategorin vad gäller produktion och det är också här marginalerna är bäst.

Det näst största området är RIS (Retail Information Service) vilket står för en tredjedel av omsättningen och den här kategorin innefattar alla etiketter med variabel data, vilket exempelvis kan vara prismärkningsetiketter, storleksetiketter, tvättrådsetiketter samt RFID (radio frequency identification) där etiketten innehåller ett chip som laddats med data om produkten. RFID är ett tillväxtområde med intressant potential framåt.

Det tredje området Förpackningar är mindre både i omsättning och marginal, men samtidigt är det ett tillväxtområde inom framför allt e-handeln.

Tillväxten för Nilörn drivs mycket av att kunderna vill differentiera sig och stärka sina varumärken och då blir etiketter, accessoarer och förpackningar viktiga verktyg. Förutom att producera etiketterna och serva kunderna logistiskt spelar Nilörn en viktig roll som konsult tidigt i processen genom sitt stora kunnande inom design och varumärken. I praktiken innebär det ofta att sälj- och designarbetet sker nära kunderna i Europa, medan produkterna sedan tillverkas och skeppas direkt till kundens underleverantörer i Asien.

En intressant trend som vd Krister Magnusson pekar på i halvårsrapporten är samtidigt att allt fler kunder flyttar tillbaka inköpen till Europa. Det ger Nilörn möjligheter att nyttja sin fabrik i Portugal där man vältajmat ökade kapaciteten i slutet av 2019. En annan aktuell branschtrend som vi sett fler exempel på är att klädbolag som profilerat sig inom sport- och fritidssegmentet går starkt.

Utöver Portugal och några ytterligare länder har Nilörn också egen tillverkning sedan några år tillbaka i Bangladesh. Även om den absoluta merparten av produktionen numera sker hos externa leverantörer så är de egna fabrikerna viktiga för att kunna garantera korta ledtider, hög kvalitet och god kontroll i hållbarhetsfrågor.

Historiskt har Nilörn kombinerat bra tillväxt med stabila rörelsemarginaler runt 11-12 procent på ett imponerande sätt, med 2019 och pandemiåret 2020 som plumpar i protokollet. Nu är man tillbaka på banan med bra lönsamhet igen och vi räknar med att bolaget kan upprätthålla fina marginaler, men med viss utspädning från normaliserade kostnader efter pandemin samt en något mindre fördelaktig marginalmix när andelen förpackningar och digitala etiketter ökar.

Vår bedömning landar på en rörelsemarginal om 12,5 procent i år och sedan 12 procent nästkommande år, vilket ger en rörelsevinst på 85 Mkr i år. Därmed skulle det tidigare toppåret 2018 tangeras.

  2020A 2021E 2022E 2023E
Omsättning, Mkr 618 680 727 764
Rörelsemarginal % 8,2 12,5 12,0 12,0
Vinst/aktie, sek 2,9 5,4 5,6 6,0
Utdelning/aktie, sek 2,0 3,0 3,5 4,0
Källa: Placera        

 

Att fysiska butiker nu öppnar upp runt om i världen är något som möjligen kan ge överraskande bra medvind, men samtidigt finns högre råmaterialpriser och fraktkostnader som en riskfaktor när det gäller lönsamheten.

Efter en svagare period på börsen, där halvårsrapporten blev startskottet, är aktien nu ganska modest värderad. På våra prognoser handlar det om ett p/e-tal på strax över 12 i år och strax under 12 nästa år. Skuldjusterat (ev/ebit) ligger multipeln i år på 8,5.

Några direkta branschkollegor i den ganska smala nisch som Nilörn huserar i finns inte i Sverige men i USA finns en stor konkurrent i form av Avery Dennison. Ett bolag där multiplarna är betydligt högre med p/e-tal på 23 för 2021 och ev/ebit på 20. En premie för storlek och bredd kan vara motiverad, men skillnaden är väl stor.

Efter en pausad utdelning i fjol är även direktavkastningen en faktor som talar för Nilörn igen. I våras delade man ut 2 kronor per aktie och vi tror att nästa utdelning kan ligga på 3 kronor, vilket skulle innebära 4,5 procents direktavkastning. Fortsätter den underliggande verksamheten i rätt riktning bör också utdelningen röra sig tillbaka mot de 4 kronor per aktie som man delade ut 2017 och 2018.

Nilörn-aktien är en biljett som kan ge både stabil direktavkastning i flera år framöver och som tar med ägarna på den tillväxt som skapas när kläd- och modeindustrin fokuserar allt starkare på sina varumärken. Vi löser biljett och säger köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Nilörngruppen B Köp 68,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -