Fler vinstvarningar står på tur

Börskommentar Fordonsjätten Tratons varning blir definitivt inte den sista inför den kommande rapportperioden. Men orsaken till problemen kunde varit betydligt värre.

Om någon fortfarande hade förhoppningar om att komponentbristen i allmänhet, och halvledarbristen i synnerhet, var ett snabbt övergående problem så kan de sluta hoppas. Med Tratons försäljningsvarning på onsdagsmorgonen står två saker klart; för det första att bristerna slår brett i industrin och för det andra att problemen kommer att hålla i sig en bra bit in i 2022.

Traton meddelar nämligen att alla varumärkena i fordonsgruppen – Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus, Navista och RIO – är påverkade om än i varierande grad. Om alla bolag i Tratons portfölj, som är bred både geografiskt och produktmässigt, känner av den pressade leveranskedjan så är det en garanti för att många branschkollegor och underleverantörer gör detsamma.

Intressant är även att Traton pekar ut den Covid-utlösta nedstängningen i Malaysia som något som har lagt sten på börda, detta eftersom Malaysia är en viktig hub för tillverkning av halvledarchip till fordonsindustrin. Att vaccinationsgraderna närmar sig nivåer där flockimmunitet kan råda i västvärlden är med andra ord inget som gör tillverkningsindustrin immun mot leveransproblem så länge pandemin lever kvar i viktiga produktionsregioner.    

Traton preciserar inte hur hårt problemen kommer att slå mot försäljningen i tredje kvartalet, annat än att den blir signifikant lägre än planerat. Man flaggar samtidigt för att situationen blir likartad i fjärde kvartalet samt att problemen fortsätter in i 2022 – en förutsägelse som allt fler sällat sig till efter sommaren.

Tratons varning kan läggas till tidigare sura besked från fordonskopplade bolag som SKF-konkurrenten Timken och den tyska underleverantören Norma, som båda också pekade på högre råmaterialpriser. Även Husqvarna tvingades varna för lägre försäljning tidigare i veckan men det är något av en specialsituation där relationen med motorleverantören Briggs&Stratton knakar.

Högre råmaterialpriser, dyrare frakt och komponentbrist som hämmar försäljningen kommer att vara tre nyckelfaktorer när rapporterna för tredje kvartalet börjar rulla in om några veckor. Att fler bolag tvingas göra som Traton, Timken och Husqvarna och förekomma sin rapport med en varning kan vi kallt räkna med.

Men vad som ibland är intressantare än själva budskapet är reaktionen på informationen. När Timken varnade tog de svenska industriaktierna en liten smäll först men vände snabbt upp och efter en timmes handel på onsdagen hade Traton hämtat igen nästan hela det inledande fallet. Aktierna i andra fordonsrelaterade bolag som Volvo, SKF och Sandvik stiger samtidigt.  

Förklaringen är att gemensamt för bolagen som varnat är att ingen av dem pekar på att det är den underliggande efterfrågan som är problemet, utan möjligheten att förse kunderna med det de har beställt. Den dagen varningarna handlar om att det är kunderna, inte leverantörerna, som har problem och om orderböcker som tunnas ut finns det betydligt större anledning att bli rädd än vad de gör idag.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -