Rapportfloden: Blandade resultat

Q2 Bland de bolag som kommit med sina halvårsrapporter återfinns bland annat Hexagon, Eltel och Tesla.

Elbilstillverkaren Tesla redovisar ett justerat resultat per aktie på 1:45 dollar för det andra kvartalet 2021 (0:44).

Analytikernas förväntningar var ett resultat på 0:98 dollar per aktie, enligt S&P Global Market Intelligence.

Det ojusterade resultatet per aktie uppgick samtidigt till 1:02 dollar, mot förhandsestimaten om 0:55 dollar per aktie.

Försäljningen var 12 miljarder dollar (6). Väntat var en försäljning på 11,4 miljarder dollar. Genomsnittligt försäljningspris per bil minskade samtidigt med 2 procent, jämfört med samma period föregående år.

Total produktion i kvartalet uppgick till 206.421 enheter, mot föregående års 82.272 enheter.

Den installerade produktionskapaciteten uppgick till "över 950.000 enheter" för Model 3 och Model Y, jämfört med 950.000 enheter i det första kvartalet. Produktionskapaciteten för Model S och Model X låg kvar på 100.000 enheter.

Aktien steg omkring procenten i efterhandeln.

Kontraktstillverkaren Hanza redovisar ökande omsättning och högre rörelseresultat i andra kvartalet. Hanza flaggade i mitten av juni för starka siffror för det andra kvartalet.

Omsättningen steg 13,4 procent till 633,8 miljoner kronor (559,0).

Under kvartalet har bristen på råvaror och komponenter påverkat Hanza negativt. Samtidigt har bristen tydliggjort fördelen av en rationell leverantörskedja, vilket är det Hanza erbjuder.
Rörelseresultatet blev 40,4 miljoner kronor (-16,1), med en rörelsemarginal på 6,4 procent.

Resultatet efter skatt blev 26,0 miljoner kronor (-19,6).

Resultat per aktie hamnade på 0,73 kronor (-0,58).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 19,4 miljoner kronor (26,7).

Hanza flaggade redan i juni för en god utveckling i det andra kvartalet där omsättningen skulle överstiga 600 miljoner kronor och rörelseresultatet överstiga 35 miljoner kronor under det andra kvartalet.

"Vi ser att marknaden uppskattar Hanzas unika erbjudande. Under våren 2021 har vi erhållit ett flertal nya kunder och projekt. För att möta efterfrågan fortsätter vi att vidareutveckla våra sex tillverkningskluster", skriver vd Erik Stenfors i rapporten.

Stenfors skriver vidare att Hanza arbetar med att färdigställa sina sex tillverkningskluster så att bolaget kan skala upp sin verksamhet ytterligare för att möta det globala behov som uppges finnas för Hanzas affärsmodell.

Mätteknikbolaget Hexagon redovisar omsättning och justerat rörelseresultat som var högre än
väntat under andra kvartalet.

”Detta var Hexagons starkaste kvartal någonsin, med försäljning, rörelseresultat och marginaler på rekordnivåer. Vi rapporterade även en stark cash conversion om 113 procent", säger koncernchefen Ola Rollén i en kommentar.

Omsättningen steg 20,0 procent till 1 075,6 miljoner euro (896,6). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 028. Organiskt låg tillväxten också på 20 procent.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 402,8 miljoner euro (362,6), med en justerad ebitda-marginal på 37,4 procent (40,4).

Justerat rörelseresultat utföll på 301,1 miljoner euro (226,5), väntat var 280, med en justerad rörelsemarginal på 28,0 procent (25,3).

Resultatet efter skatt blev 237,3 miljoner euro (70,6), analytikerkonsensus 220.

Det operativa kassaflödet steg till 275,4 miljoner euro (239,2).

E-handelsbolaget Pierce som säljer motorcykelutrustning redovisar minskande omsättning och ett lägre rörelseresultat under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.

"Under andra kvartalet utvecklades våra KPI:er väl medan nettoomsättningen minskade med 1 procent i lokala valutor, främst på grund av ett utmanande jämförelsekvartal. Fjolårets andra kvartal var exceptionellt starkt med en omsättningstillväxt om nära 40 procent, tydligt drivet av Covid-19-relaterade effekter", uppger vd Henrik Zadig.

Omsättningen sjönk 4,4 procent till 451 miljoner kronor (472). I lokala valutor var minskningen 1 procent.

Ebitda-resultat blev 42 miljoner kronor (53), med en ebitda-marginal på 9,3 procent (11,2).

Justerat ebitda-resultat uppgick till 43 miljoner kronor (54), med en justerad ebitda-marginal på 9,5 procent (11,4).

Rörelseresultatet blev 31 miljoner kronor (43), med en rörelsemarginal på 6,9 procent (9,1).

Justerat rörelseresultat utföll på 32 miljoner kronor (44), med en justerad rörelsemarginal på 7,1 procent (9,3).

Resultatet efter skatt blev 21 miljoner kronor (16), en ökning med 31,3 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -407 miljoner kronor (119), vilket främst förklaras av återbetalning av tidigare finansiering.

"Det andra kvartalet innehöll flera utmaningar. Högre världsmarknadspriser för containerfrakter ökade varukostnaderna från och med mars. Vi har också haft fortsatta brister i varutillgången på både egna och externa varumärken på grund av störningar i de globala varuflödena", skriver bolaget.

Dessutom beskrivs kundbeteendet online ha förändrats jämfört med fjolårets andra kvartal. En lägre grad av sökande efter olika alternativ ersattes av ett mer målmedvetet shoppingmönster, vilket minskade trafiken men kompenserades nästan helt av ökad konverteringsgrad.

Pierce vd Henrik Zadig beskriver att pandemilägets påverkan på kundbeteendet tillsammans med fortsatt varubrist och leveransstörningar samt ökande frakt- och råvarupriser gör det fortsatt svårnavigerat på kort sikt.

Teleinstallationsbolaget Eltel redovisar en omsättning som var lägre än väntat under andra kvartalet, medan rörelseresultatet kom in något bättre än väntat.

Omsättningen sjönk 14,3 procent till 210,4 miljoner euro (245,5). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 223.

Bruttovinsten blev 22,7 miljoner euro (25,4), med en bruttovinstmarginal på 10,8 procent (10,3).

Rörelseresultatet blev 4,3 miljoner euro (23,1), väntat rörelseresultat var 4,1. Rörelsemarginalen var 2,0 procent (9,4).

Resultatet före skatt var 3,0 miljoner euro (20,0).

Resultatet efter skatt blev 1,6 miljoner euro (14,0).

Resultat per aktie hamnade på 0,01 euro (0,09).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 13,2 miljoner euro (19,2).

Lyxkonglomeratet LVMH ökade sin försäljning under första halvåret 2021 med 53 procent organiskt till 28,7 miljarder euro, jämfört mot motsvarande period 2020 och med 11 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Det framgår delårsrapporten för det andra kvartalet.

Utvecklingen speglar den accelererade tillväxten under andra kvartalet 2021, där organiska intäkter ökade med 14 procent jämfört med 8 procent under första kvartalet, enligt LVMH.

"Det första halvåret i år markerar en återgång till starkt tillväxtmoment efter ett kraftigt påverkat 2020 till följd av den globala pandemin. Den största verksamhetsdelen Mode & Lädervaror uppnådde rekordnivåer med en organisk tillväxt på 81 procent jämfört med 2020 och 38 procent jämfört med 2019", skriver bolaget.

USA och Asien har haft en kraftig återhämtning, medan Europa upplever en något mer gradvis återhämtning.

Vinsten från återkommande verksamheter var 7.632 miljoner euro under första halvåret 2021, en ökning med 44 procent jämfört med första halvåret 2019 och mer än fyra gånger högre än 2020. Nettoresultatet uppgick samtidigt till 5,3 miljarder dollar, från 0,5 miljarder under samma period i fjol.

Rörelsemarginalen uppgick till 26,6 procent, en ökning med 5,5 procentenheter jämfört med 2019.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -