Den amerikanska molnbolags-djungeln

Kommentar Cloud-tjänster och SaaS-bolag har lockat många investerare till branschen vilket har tryckt upp värderingarna på bolagen. Placera går igenom begreppen och aktierna inom sektorn.

För att kunna öka mobiliteten, spara kostnader och skydda sig mot en kraschad hårddisk vill fler företag använda sig av det så kallade molnet för att spara data. Även efterfrågan på IT-lösningar ökar i takt med digitaliseringen samt eftersom nya funktioner och ändamål hela tiden efterfrågas från både kunder och privatpersoner. Tillväxten bland dessa bolag anses vara otroligt hög då fler och fler bolag har data att hantera och analysera, vilket höjer efterfrågan på program och funktioner som underlättar exempelvis kundinformation, kommunikation, dokumenthantering och lagring.

Hög tillväxt har länge prisats in, vilket har speglats i aktiekurserna. BVP Nasdaq Emerging Cloud Index är ett index som sammanfattar de noterade molnbolagen. Den senaste treårsperioden har exempelvis BVP Nasdaq Emerging Cloud Index haft en utveckling på 193 procent medan S&P 500 gått upp med 55 procent under samma tidsperiod. Men trots att digitaliseringen skyndats på i och med pandemin, syns detta inte i molnindexet. De senaste sex månaderna har S&P 500 haft en starkare utveckling på 13 procent medan moln-indexet endast ökat med fyra procent.

Inom molnindustrin finns väldigt många olika delar och för att beskriva näringskedjan för dessa bolag brukar de delas in i olika nivåer i en triangel beroende på vad de erbjuder. Allra överst finns de bolag som säljer en programvara, Software as a Service, så kallade SaaS-bolag. Dessa bolag vänder sig till konsumenter eller företag som använder sig av deras tjänster. Inom detta segment finns bolag som exempelvis Adobe, Salesforce och DocuSign.

I mitten hamnar bolag som bygger en plattform åt konsumenter eller företag och dessa bolag brukar benämnas PaaS som står för Platform as a Service. Twilio är ett exempel på ett bolag som hamnar i detta segment, men en del av Salesforces verksamhet hamnar också under denna kategori.

Längst ner finns bolagen inom IaaS, Infrastructure as a Service, och där hamnar bolag som lagrar data. Amazon, Alibaba, Google och Microsoft har alla sådana tjänster som en del av deras verksamhet för både privatpersoner och företag. Denna triangel-uppdelning blir alltmer diffus på grund av den ständig utveckling.

Ett bolag inom SaaS-genren är Adobe som säljer program för design, fotografi, video och dokumenthantering för både privatpersoner och företag. Några av de mest kända varumärkena är Photoshop och Acrobat. Bolaget DocuSign tillhandahåller elektroniska signaturlösningar som gör avtalsskrivning möjligt elektroniskt.

Ett annat bolag är Salesforce som innehar en CRM-plattform för att förenkla företags kundhantering och kundinformation. Med hjälp av molntjänster, AI och sociala medier kan företag samla information om kunder och försäljning integrerat på en plattform. På så sätt kan företag ge personliga erbjudanden och därigenom öka sin försäljning. Bolaget erbjuder även möjligheter för företag att bygga egna appar. Salesforce har de senaste åren förvärvat fler bolag, exempelvis har de under det senaste året ingått avtal om att förvärva chatforumet Slack under nästa kalenderår som är ett populärt meddelandeverktyg för företag.

Ett bolag som återfinns inom PaaS-segmentet är Twilio. Bolaget riktar sig till andra företag för att hjälpa dem att utveckla integrerade kommunikationsverktyg för deras hemsidor och appar. Twilio gör det möjligt att bygga exempelvis en chattfunktion på en hemsida utan att använda programmeringskod. Twilios kunder betalar endast för det de använder vilket gör verktyget attraktivt även för mindre aktörer.

Inom detta segment finns även Shopify, ett kanadensiskt bolag som är noterat i USA. Bolaget gör det möjligt för handlare att skapa en handelsplattform med egna varumärken och marknadsföring. Även en stor del av Unitys verksamhet, som erbjuder verktyg och plattformar för spelutvecklare, går under detta segment.

De bolag som finns i botten på triangeln, de bolag som alltså erbjuder lagring av data, har oftast andra verksamheter också. Exempelvis som Amazon som har AWS där företag kan spara data och det är inte alltför sällan som bolag inom IaaS och PaaS sparar sina plattformar på just sådana tjänster som Amazon, Microsoft eller Google erbjuder.

  EV/Ebitda 2021 P/E 2021 Tillväxt 2021-2023 Rörelsemarginal 2021-2023
Adobe 36,3x 63,3x 17% 45,50%
Salesforce 29,8x 51,5x 22% 18,97%
Twilio 291x - 35% 1,73%
Amazon 23,9x 67,1x 20% 8,19%
Microsoft 25,4x 35,5x 13% 40,63%
Alphabet 17,2x 29,0x 20% 26,37%
Källa: Market Screener      

 

De höga värderingarna som återfinns för många bolag inom denna sektor motiveras av den höga tillväxten som väntas inom branschen. Framtidens förväntade avkastning har prisats in i värderingen, vilket gör höjda räntor till ett potentiellt hot. Av ovan nämnda bolag är det Twilio som sticker ut med sin extrema värdering, men det är också det bolag som vuxit mest historiskt. De senaste två åren har bolaget vuxit med i genomsnitt 65 procent. Flera analytiker förutspår fortsatt hög tillväxt några år framöver. Höga marginaler kännetecknas i hela denna sektor på grund av skalbarheten.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -