Rovio – mer än bara Angry Birds?

Aktieanalys Den finska mobilspelstillverkaren är tätt förknippat med Angry Birds men det finns mer i bolaget. Aktien fick en mardrömsstart på börsen år 2017 och har ännu inte repat sig helt. Köpläge?

Rovio, den finska mobilspelstillverkaren som är känd för spelet Angry Birds, börsnoterades år 2017 till kursen 11,5 euro. Kort därefter föll dock kursen ner mot 4 euro efter mycket svaga rapporter. Sedan dess har bolaget inte heller rosat marknaden med såväl fallande omsättning som rörelseresultat och aktien handlas idag omkring 6,5 euro.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 26 den 28 juni

Läs mer om Börsveckan.

Det beror dock en hel del på de sinande och höglönsamma licensieringsintäkterna snarare än en kollaps för mobilspelen som istället rör sig sidledes. Under 2020 hade licensieringsintäkterna minskat till 14 MEUR (24,3), ner från 49,2 MEUR 2017 och utgjorde 2020 endast 5 procent av försäljningen. Majoriteten av licensieringsersättningen kommer från Angry Birds-filmerna som dalar år för år och en mindre del från produktförsäljning.

Trots det och en spelverksamhet som tappade 2,5 procent under ett år där mobilspel växte 25,6 procent så steg det justerade rörelseresultatet kraftigt till 47 MEUR (31) efter låga kostnader för nykundsanskaffning (User Acquisition, hädanefter UA) om endast 22,7 procent (37,7) av spelomsättningen.

Rovio räknar med att återfå investeringar inom UA på 12 månader och 2020 prioriterades alltså helt enkelt lönsamhet eller så saknades möjligheten att investera med fullgod förväntad avkastning.

Mobilspelsbranschen väntas nå en tillväxt på knappt 10 procent per år de kommande åren men något svagare 4,4 procent för 2021 då 2020 blev ett så starkt år efter coronanedstängningar etc. Men i en gynnsam bransch är problemet att konkurrensen är mördande och branschen står därtill inför en osäkerhet i och med Apples borttagande av IDFA (Identifier for Advertisers). Det gör att marknadsföringen blir svårare att mäta och det blir svårare att rikta annonsintäkter för en hög avkastning på UA-kostnader. Just annonsintäkterna är inte mer än 12 procent för Rovio så det är köp i spelen som är kärnan för bolaget. Dessa bör inte påverkas i större utsträckning och vi tror Rovio står sig skapligt trots förändringarna.

Det satsas också på tillväxt återigen inom Rovio, såväl organiskt som från förvärv. Ifjol förvärvade Rovio Darkfire Games och i veckan meddelade bolaget att de inlett ett samarbete över sex år för rättigheterna till Mumin-varumärket för spel på alla plattformar men exklusiva rättigheter för mobilspel. I samma veva blir man delägare i Gutsy Animations som gjort animeringar för Mumin (Moominvalley 3D). Köpeskillingen blev 5 MEUR varav 50% i form av ett konvertibellån. Ett Muminspel är redan i produktion och en mjuklansering väntas senare i år där den japanska marknaden, som är en av världens största, är av särskilt intresse då Muminvarumärket uppges vara väldigt etablerat där.

I nuvarande spelportfölj dominerar de tre Angry Birds-spelen, där det första lanserades 2009, med cirka 75 procent av omsättningen totalt. Vid Q1:ans utgång fanns 8 spel under utveckling och tre hade mjuklanserats i Rovios fem studios. Pusselkategorin förblir den tunga kategorin men utveckling sker inom Strategi, avancerade lättsamma (advanced casual), Rollspel, och ”future of gaming”. Inom Future of gaming finns bland annat en streaminglösning för molnet.  

Ser vi till Q1 så steg omsättningen med 1 procent i konstanta valutor då licensieringsintäkterna minskade medan spelverksamheten växte 10 procent i lokala valutor (3 procent rapporterat).  Spelet Small Town Murders som lanserades i Q4 19 fortsatte växa sekventiellt och Angry Birds Friends växte också och hade faktiskt sitt bästa kvartal sedan Q3 2018 medan övriga portföljen minskade något överlag. De nya spelen Angry Birds Journey och Supernatural City är fortfarande i en lanseringsfas och i den nya genren för Rovio, RPG med spelet Darkfire Heroes så ser det enligt ledningen, med vd Alex Pelletier Normand i spetsen, lovande ut från lanseringen i april. Normand var tidigare chef för speldivisionen och tog över koncernen från årsskiftet.

Kostnaden för nya spelare (UA) ökade inför lanseringen av Darkfire Heroes i Q1 till 26,7 procent (21,5) och delvis också rörelsekostnaderna givet ett par nya studios och spelutveckling vilket fick den justerade rörelsemarginalen på fall till 15 procent (19,6). Vad gäller UA-nivån så siktar Rovio på en nivå runt 30 procent av omsättningen för att fortsatt understödja Darkfire Heroes i Q2. Noterbart är att drygt 70 procent av satsningarna inom UA är hänförligt tillväxtspel. Rovio skulle alltså kunna höja lönsamheten påtagligt om man hade slopat tillväxtambitionerna.

Just ökade satsningar på UA för att driva tillväxt är dock något ledningen prioriterar och man flaggar för att det kan ge lägre lönsamhet på kort sikt. Därtill finns också en förvärvsagenda där fokus ligger i att finna synergier för att ytterligare driva tillväxt.

Det finns också en urstark balansräkning redo för förvärv med en nettokassa på 139 MEUR och därtill så äger Rovio 10 procent av utstående aktier även om en skaplig del av dessa går åt till incitamentsprogram. Det ger en värdering på ev/ebit 9 för 2020 om vi räknar konservativt med full utspädning. Det är billigt även om vi tror på en marginalpress från 2020-års nivåer framöver men samtidigt en återgång till tillväxt. En bonus i sammanhanget är också stigande licensintäkter och potentiellt en skjuts för Angry Birds-spelen då Netflix ska sända en serie mot slutet av året.

Det finns förstås en risk att Rovio fastnar på de här nivåerna och att tillväxtresan inte tar fart. Men till en så pass låg värdering vore det ingen katastrof heller och om bolaget istället får utväxling på nysatsningarna och några förvärv så kan det bli riktigt bra.

Vi sätter köp. 

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 26 den 28 juni

Läs mer om Börsveckan.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 21 juni

Läs mer om Börsveckan.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 25 den 21 juni

Läs mer om Börsveckan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -