Foppatofflan gör ny börssuccé

Aktieanalys Trodde du att Foppa-toffeln var på utdöende? Den har aldrig varit mer populär och bolaget bakom den skördar nu enorma framgångar på USA-börsen.

I Sverige kallas den Foppatofflan, efter att hockeyspelaren Peter Forsbergs bolag i mitten av 2000-talet haft den svenska agenturen och lanserat och marknadsfört skon här. Internationellt går den däremot under samma namn som det amerikanska bolaget: Crocs.

Succén var inledningsvis makalös för Crocs och deras mjuka tofflor, inte minst under 2007 när aktiekursen flerfaldigades. Tofflan hade ursprungligen tagits fram 2002 som en skön och praktisk båtsko till en båtmässa i Florida av grundarna Duke Hansson, George Boedecker och Scott Seamans. Det skumgummiliknande materialet som de tillverkas av kallas croslite och är patenterat.

Den inte helt svårkopierade designen skulle dock ganska snart möta hård konkurrens från plastkopior som kostade en bråkdel av priset och boomen på börsen var över. Kursrekordet från hösten 2007 på 75 dollar per aktie skulle stå sig länge, men i år är det tveklöst Foppatoffelns år igen och både försäljning och aktiekurs har exploderat.

Efter att ha bottnat strax över 10 dollar per aktie förra våren har kursen nu skenat över 1000 procent till en bit över 100 dollar. Bara i år är uppgången över 71 procent.

Hemligheten bakom framgången har inget med Foppa att göra den här gången, hans bolag har för övrigt inte kvar agenturen i Sverige längre, utan det är framför allt i USA som både tillväxttakten och försäljningen i absoluta tal rusar. Regionen Americas försäljning lyfte med 87 procent i första kvartalet, medan Emea ökade med knappt 50 procent och Asia Pacific med 26 procent. Totalt ökade omsättningen med 61 procent under kvartalet.

Försäljningen som i närmare tio år legat parkerad kring 1 miljard dollar började redan ta lite fart under 2019 och 2020 men det är först i år som explosionen kommer med en förväntan om att passera 2 miljarder dollar för helåret. Tillväxten spås sedan fortsätta enligt analytikerna, men i något försiktigare takt.

Några nyckelfaktorer ligger bakom den plötsliga försäljningsframgången för en produkt och ett varumärke som kanske inte direkt utstrålat coolhet utan snarare fotriktig bekvämlighet och avslappnat campingliv. Den viktigaste faktorn är förmodligen de lyckade samarbetena med kändisar och influencers som i sociala medier har lyckats flytta bilden av Crocs och gjort tofflorna trendiga. Justin Bieber, Drew Barrymore, Post Malone och den Puerto Ricanska rapparen Bad Bunny är bara några av dem som har bidragit till att lyfta tofflans status.

Ytterligare en faktor som driver på intresset och försäljningen är det smarta draget att sälja smycken och andra tillbehör, så kallade jibbitz, som man kan fästa i tofflans hål för att göra dem mer personliga. En tredje väg till framgången är ett större fokus på att sälja direkt till konsumenterna och att utnyttja digitala kanaler bättre både för marknadsföring och försäljning.

Frågan är vad som talar för att det inte är en ny tillfällig kurstopp vi ser i år som sedan kommer att stå sig ytterligare ett decennium?

Den lyckade digitala strategin och statuslyftet för varumärket bör i sig göra bolaget betydligt mindre känsligt för lågpriskopior än under den första framgångsvågen. Priser på runt 40-50 dollar för ett par tofflor är visserligen högt jämfört med enkla kopior, men det är inte ett pris som avskräcker den som vill gå i Bad Bunnys fotspår.

En uttalad strategi att växa långsiktigt på den asiatiska marknaden, även där med kändissamarbeten, samt en breddning av produktportföljen in på den enorma och fragmenterade marknaden för sandaler är andra drag som talar för en mer uthållig framgång än på 00-talet. Medan den globala toffelmarknaden uppskattas till 6 miljarder dollar årligen bedöms sandaler generera årliga intäkter på 30 miljarder dollar, enligt Crocs.  

Den enorma kursuppgången till trots så är värderingen inte heller helt uppåt väggarna. Bolagets börsvärde ligger på 7 miljarder dollar, vilket är 3,5 gånger årets förväntade försäljning. Med en bra rörelsemarginal, en snabbt stigande försäljning och viss draghjälp av aktieåterköp kommer vinsten per aktie rusa i år och p/e-talet faller då till 19 för att sedan krypa ned till 17 nästa år.

  2020A 2021E 2022E 2023E
Omsättning, MUSD 1386 2037 2207 2531
Rörelsemarginal % 15,4 16,1 16,4 15,2
Vinst/aktie, USD 3,2 5,7 6,5 7,5
P/e-tal 33 19 17 14
Källa: Factset        

 

Det är en minst sagt imponerande vändning som Crocs har gjort och mycket talar för fortsatt framgång åtminstone på kort sikt. Att spekulera i att bolaget har fler kanonkvartal i sig med tillväxt och vinster som slår förväntningarna behöver inte vara fel, men risken för att den stora hajpen snart planar ut och att aktien svalnar är ändå betydande i våra ögon.

Bolaget kan mycket väl komma att etablera sig på en uthålligt högre försäljningsnivå i absoluta tal men när tillväxttalen i procent börjar krypa ned mot ensiffriga nivåer nästa år kan aktien ändå få svårt att fortsätta lyfta. Crocs är trots allt ett ganska smalt varumärke som är känsligt för modemässiga svängningar vilket kommer att hålla tillbaka alltför vidlyftiga värderingar.

Vi tror att tecken på en enorm succé även i Asien eller en monsterhit med Crocs-sandaler är vad som skulle behövas för att aktien ska surfa in på ytterligare en uppgångsvåg. Vågar man satsa på det är aktien en intressant chansning.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -