Med Pumaaktier skor sig depån

Aktieanalys Tyska sportmodekoncernen Puma spås en ljus framtid. Bolaget befinner sig i en intressant tillväxtnisch både strukturellt och geografiskt.

Puma räknas som världens fjärde största sportmodekoncern efter Nike, Adidas och VF Corporation.

För en dryg månad sedan valde franska lyxmodehuset Kering att sälja en aktiepost på 5,9 procent i Puma. Det var en i raden av försäljningar under de senaste åren som mest ägde Kering 86 procent av Puma.

I mitten av 2018 delade Kering ut större delen av innehavet till sina aktieägare. Man behöll ett ägande på 16 procent som man sedan successivt har sålt av för att stärka sin finansiella situation. Efter den senaste försäljningen äger Kering 4 procent av Puma.

Försäljningen kommer samtidigt som Puma uppvisar allt starkare siffror. Under det första kvartalet i år ökade omsättningen med 26 procent till 1,55 miljarder euro, vilket var bättre än förväntat.

År 2020 2021 2022 2023
Omsättning MEUR 5 234 6 107 6 935 7 742
Rörelsemarginal, % 4,00% 7,69% 9,30% 10,20%
Vinst/aktie EUR 0,53 1,85 2,68 3,36
Utdelning/ EUR 0,16 0,55 0,79 1,01
Källa: Marketscreener        
         


För helåret i år spås omsättningen uppgå till 6,1 miljarder euro. Sett över helåret 2020 omsatte Puma 5,3 miljarder euro. Det var något mindre än 2019, då omsättningen låg på 5,5 miljarder euro.

2020 stod skor för 45 procent av försäljningen resterande delen stod kläder och accessoarer för.

Geografiskt kom 26 procent från Nordamerika, 24 procent Europa, Kina stod för 15 procent och Mellanöstern och Afrika (EMEA) stod för 13 procent.

Trots att Puma är ett av bolag som vägrat köpa bomull från den kinesiska provinsen Xinjiang på grund av uppgifter om tvångsarbete så uppger bolaget att försäljningen i Kina inte påverkats nämnbart.

Då är snarare ett större hinder containerbristen och trängseln i hamnar huvudsakligen i Nordamerika ett större problem.

Tillväxtutsikterna under de kommande åren ser mycket ljusa för Puma. Det handlar dels om den globala hälsotrenden och det allt större modeintresset för sport- och fritidskläder.

Utöver det spås särskilt den kinesiska marknaden kunna bidra med rejäl tillväxt under de kommande åren.

Puma har sitt huvudkontor i den lilla staden Herzogenaurach, där också konkurrenten Adidas finns. Historien om Puma och Adidas är tätt sammanlänkade. Historien började redan 1924 när Bröderna Rudolf och Adolf Dassler började producera sportskor i staden under namnet ”Sportschuhfabrik Gebrüder Dassler”.

Att just Herzogenaurach i norra Bayern är huvudkontor för två av världens största sportskotillverkare är inte helt och hållet en tillfällighet. Staden har redan sedan tidig medeltid varit känd för sin skotillverkning. 

Efter andra världskriget blev de båda bröderna bittra fiender. Striden grundade sig i att Rudolf Dassler misstänkte den yngre brodern Adolf för att ha försökt smutskasta honom inför den amerikanska ockupationsmakten för att på så vis få bort honom från företaget.

Efter detta pratade de båda bröderna aldrig mer med varandra och hela byn Herzogenaurach var ändra fram till början av 2000-talet mer eller mindre uppdelad i de två lägren.  

Brytningen gjorde att Rudolf började bygga upp sitt eget företag medan Adolf Dassler grundade Adidas.

Till en början hette Rudolfs bolag Ruda efter Rudolf Dassler ganska snart bytte företaget namn till Puma för att det lät bättre och eftersom det var Rudolf smeknamn.

Den 1 oktober 1948 registrerades namnet Puma Rudolf Dassler Schuhfabrik. Den första skon som producerades var fotbollsskomodellen Atom som lanserades redan 1948.

Från och med slutet av 1960-talet producerade Puma även sportkläder.

Några kända idrottsmän som använt Puma är fotbollsspelarna Pelé, Johan Cruyff och Diego Maradona.

Två av de mer kända fotbollsspelarna idag som använder Pumaskor är Antoine Griezmann och Romelu Lukaku.

Inom tennis utmärker sig Guillermo Vilas, Boris Becker, Martina Navrátilová och Serena Williams.

Inom sprint och friidrott finns John Carlos, Heike Drechsler, Dieter Baumann, Linford Christie, Merlene Ottey och Usain Bolt.

När det gäller fotbollslandslag som använder Puma är bland andra Italien, Österrike, Schweiz och Tjeckien.

Bland klubbfotobollslag kan nämnas Milan, Feyenoord Rotterdam och Borussia Dortmund (Puma äger 5 procent av den tyska fotbollsklubben Borussia Dortmund). 

Aktien bevakas av 22 analytiker. Av dessa sätter 16 köp på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är just nu på 99 euro.

Hittills i år har Pumaaktien klättrat 4 procent. Sett över tolv månader har aktien klättrat 40 procent.

Det som gör Puma intressant idag strukturellt är dels den globala hälsotrenden och intresset för mode inom sport och fritidskläder.

Rent geografiskt har Puma gjort ett insteg inom basket på den stora nordamerikanska marknaden. Något som spås gynna bolagets tillväxt framöver.

Dessutom växer märket kraftigt på den potentiellt mycket stora kinesiska marknaden.

Nyckeltalsmässigt handlas Puma till rabatt mot sina större konkurrenter särskilt mot Nike. Om bolaget lyckas hålla den prognosticerade omsättningstillväxten kvartal efter kvartal kommer sannolikt uppvärderingen av aktien att fortsätta.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Puma SE Köp 95,20 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -