Gamingaktier: Dags för revansch?

Aktier Aktierna inom data och mobilspelsindustrin har inte hängt med index i år. Är det dags för revansch?

Under 2020 hade de flesta spelbolagen ett fantastiskt år med stora börsuppgångar. I år har de stora spelbolagen inte rosat marknaden. 

Take-Two Interactive är ett gamingföretag som förlägger och utvecklar spel. Bolaget heläger bland annat två dotterbolag, Rockstar Games och 2K. Take-Twos mest populära spelserier är Grand Theft Auto, NBA och Red Dead Redemption. GTA (Grand Theft Auto) har varit en riktig succe för Take-Two. Under räkenskapsåret 2020 sålde bolaget 20 miljoner exemplar av spelet vilket är mer än vad som såldes under lanseringsåret 2013. Totalt har 140 miljoner GTA-spel sålts sedan lanseringen. Bolagets R&D kostnaderna har ökat med över 100 procent de senaste 5 åren. Det beror främst på att man satsar mycket på utveckling av nya spel. Bolaget planerar att släppa runt 60 titlar de kommande 3 åren. Kanske kan ett nytt GTA 6 vara en möjlig trigger i snar framtid? Aktien är ner 18 procent i år.

Embracer är en svensk förvärvare, utvecklare och förläggare inom gamingbranchen. Bolagets huvudkontor ligger i Karlstad och Lars Wingefors är VD för företaget. Embracer har speltitlar som till exempel Saints Row och succéspelet Valheim. I bolagets Q1-rapport 2021 ökade koncernens nettoomsättning med 80 procent och det fria kassaflödet med hela 200 procent. Aktien är upp ungefär 14 procent i år. 

Electronic Arts (EA) är en amerikansk spelutvecklare som bland annat är kända för speltitlarna FIFA, Battlefield och Apex. EA har historiskt sett haft det svårt att växa i mobilspelssegmentet men nu har bolaget börjat satsa mer på denna del av verksamheten. EA köpte nyligen upp mobilspelsutvecklarna Glu Games och MetalHead. Förvärvet gör att EA mer än dubblar sin storlek inom mobilsegmentet. Bolaget ska även släppa nya mobilversioner av spelen Apex och Battlefield. Aktien har gått ner ungefär 1 procent under 2021.  

Den amerikanska spelutvecklaren Activision Blizzard äger bland annat speltitlar som Call Of Duty (COD), Candy Crush och Overwatch. Bolagets mobilspelslansering av COD var en av de största genom historien. Aktien ligger på nollstrecket i år. 

Ubisoft är en fransk spelutvecklare som är kända för bland annat speltitlarna Farcry, Assassins Creed och Just Dance. Ubisoft är det bolag som gått sämst sedan notering jämfört med övriga dataspelsbolagen som tagits upp i artikeln. Bolaget ska släppa ett nytt Farcry-spel i oktober. Aktien är en stor förlorare i år och är ner 25 procent. 

Värderingarna på gamingbolagen har visserligen gått ner en del men det är fortfarande inte billigt. 

Affärsmodellerna har blivit mer skalbara i och med digitala distributionskanaler. Sektorn har varit en så kallad coronavinnare då dataspelandet ökat.

Globalt har gamingmarknaden vuxit de senaste åren och prognosmakare estimerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt på ungefär 10 procent till år 2026, Mellanöstern och Afrika förväntas växa snabbast. Det är mobilspelssegmentet som har bäst tillväxt.  I och med förbättrad teknologi och 5G utrullningen runt om i världen, blir mobilspelsmarknaden attraktiv. Marknaden är väldigt fragmenterad vilket gör de möjligt för de större spelarna att förvärva. 

Spelbolagen satsar alltmer på att man som spelare skall kunna köpa produkter i spelet. Dessa produkter kan till exempel vara utrustning, nya kartor etc i spelet. Intäkterna inom detta segment kallas för mikrotransaktioner och har bra marginaler. Om man analyserar marginalerna historiskt kan man finna att det skett en marginalexpansion i branschen. Ökade mikrotransaktionerna är en av förklaringarna. Till exempel består runt 50 procent av Take-Two Interactives justerade nettoomsättning av mikrotransaktioner. Det finns dock en risk, bolag som pressar kunderna för hårt med mikrotransaktioner förlorar kunder då de kan anse att spelbolagen är för giriga. Det är en risk och kan förstöra spelbolagens varumärke och tyvärr är det ganska vanligt att detta händer.   

Andra risker med dataspelsbolag är bland annat att spelsläppen blir sämre än väntat eller att kommande spel blir framskjutna. I våras var till exempel det svenska spelbolaget Paradox Interactive ute och varnade för ett försenat spelsläpp vilket fick aktien att rasa runt 20 procent. En diversifierad spelportfölj drar därför ner risken ifall något spel skulle misslyckas.

Spelbolagen hade ett fantastiskt år 2020 och fick som sagt en boost av pandemin. Frågan är om marknaden har börjat diskontera in en minskad efterfrågan på dataspelsbolagens produkter då samhället sannolikt öppnar upp snart. Eller är det revansch som gäller?

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -