Heta värderingar i dejtingbolagen

Aktie Online dating är en sektor som blivit allt mer populär de senaste åren. Match Group och Bumble är de två dominerande bolagen i USA. Match har haft en fin resa på börsen medan det relativt ny-noterade Bumble haft en betydligt sämre.

Match Group har idag ett stort antal varumärken i sin portfölj och är verksamma i stora delar av världen. Bolaget äger bland annat varumärken som Tinder, Match.com, PlentyOFfish, Okcupid och Pairs. De olika varumärkena är riktade till olika kundgrupper. I och med förvärvet av de sydkoreanska bolaget Hyperconnect, får Match tillgång till ett annat segment än dejting, nämligen “Social discovery”. Det innebär att individer på plattform inte bara är ute efter att träffa en partner utan mer för att träffa nya vänner och socialisera sig. Aktien är upp ungefär 60 procent på 1 år. 

Bumble är en av konkurrenterna till Match Group. Bumble är en betydligt mindre spelare och har primärt två varumärken vilka är Badoo och Bumble. Bumble är verksamma i cirka 150 länder runt om i världen. Aktien är ner 35 procent sedan den noterades på NASDAQ i februari. 

Match Groups varumärken har tillsammans över 70 procent marknadsandel i USA. 

Diagrammet illustrerar antal månantliga användare i USA

Det som skiljer sig mest mellan Bumble och till exempel Tinder är att Bumble är mer fokuserat på kvinnor. Kvinnorna måste alltså ta kontakt först när de får en så kallad “matchning”, det vill säga att båda parterna gillar varandra på Bumbles applikation. Utöver det är Tinder och Bumble väldigt lika varandra. 

Match Group och Bumble har en historia som sträcker sig några år bak i tiden. Bumbles grundare och VD Whitney Wolfe Herd, jobbade innan på Tinder men slutade efter att det tog slut mellan henne och en av Tinders grundare Justin Mateen. Herd startade efter skilsmässan konkurrenten Bumble som senare blev en stor succe. 

Onlinedating-marknaden har haft och kommer med stor sannolikhet ha en bra tillväxt framöver. Prognosmakare bedömer att marknaden kommer ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på runt 10 procent mellan åren 2021 och 2024. 

Det som gör onlinedejting-marknaden än mer intressant, är att det blir allt mer normaliserat att träffa en partner över nätet. Idag är det den enskilt största orsaken till att hitta en partner. 

Det är inte orimligt att dessa två dejting-bolag kan vara så kallade återuppöppnings-vinnare. Lättade restriktioner och återuppöppnade samhällen kan ge bränsle till en så kallad “summer of love”, detta enligt Match Group. 

Match släppte sin kvartalsrapport nyligen. Bolaget rapporterade en omsättningstillväxt på 23 procent och totalt hamnade försäljningen på 667 miljoner dollar. Det största bidragsgivarna till tillväxten var Tinder, Hinge, Okcupid och Pairs. Även den genomsnittliga intäkten per användare (ARPU) ökade med runt 10 procent. Det operativa kassaflödet landade på cirka 100 miljoner dollar och det fria kassaflödet på cirka 92 miljoner dollar. Match guidar för en tillväxt på 22 till 24 procent för helåret 2021. 

Bumbels rapport för första kvartalet rosade inte marknaden, aktien var ner som mest hela 17 procent på rapportdagen. Bolaget rapporterade en omsättning för det första kvartalet på 170 miljoner dollar vilket är en stark tillväxt i jämförelse med första kvartalet ifjol där nettoomsättningen låg på ungefär 80 miljoner dollar. Antalet betalande användare ökade med 30 procent, till 2,8 miljoner människor. Bumble visade även i det första kvartalet svarta siffror på sista raden i resultaträkningen. Det som gjorde att aktien rasade var guidningen för framtiden, den var klart mer försiktig än vad marknaden förväntade sig. 

Det är ganska saftiga prislappar på båda bolagen. Match Groups värdering är högre än Bumbles. Match har en mer dominerande ställning på marknaden och bättre marginaler. Dock väntas Bumble växa fortare de kommande åren. 

Match Group är betydligt mer lönsamt än vad Bumble är, en anledning är att Bumble är ett betydligt yngre och mindre moget företag än Match Group. Eftersom båda bolagens verksamheter till stor del består av mjukvara, är affärsmodellerna väldigt skalbara. Bumble och Match har liknande bruttomarginaler som idag ligger på cirka 73 procent. Match har dock bättre marginaler om man går ned några steg i resultaträkningen och har idag rörelsemarginaler på 30 procent. 

Det är höga inträdesbarriärer på marknaden, drivet av framförallt starka nätverkseffekter, vilket innebär att varje ny användare gör produkten bättre. Att inte ens jätten Facebooks dejtingsida lyckats rubba Match Group och Bumble säger något om inträdesbarriärerna på marknaden. 

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -