På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Bjuder nöjesparkerna på aktiefest?

Aktieanalys I skuggan av Disneys framfart har de tre börsnoterade nöjesparksbolagen i USA lyft på börsen i takt med att samhället öppnat upp. Börståget har troligen redan gått i två av dem, men den tredje är värt att lösa biljett till.

Med ett börsvärde på 322 miljarder dollar och en framgångsrik film- och streamingverksamhet utöver temaparkerna är Disney en av dominanterna i den globala nöjes- och underhållningssektorn. Det finns samtidigt flera renodlade temaparksbolag i USA som efter det senaste årets stålbad är redo att skörda frukterna av att pandemin släpper sitt grepp.

Tre av de börsnoterade bolagen som har byggt upp en kedja av parker är Six Flags Entertainment, Cedar Fair och Sea World Entertainment. Alla tre tog mycket stryk på börsen när pandemin släckte ned möjligheterna att driva en normal verksamhet förra våren men har sedan dess återhämtat sig starkt.

Inriktningen på deras verksamheter och parker skiljer sig åt en del men de har fler likheter än skillnader och storleksmässigt är de nästan osannolikt likvärdiga i termer av försäljning. När marknaden normaliserats nästa år väntas alla tre dra in precis över 1,5 miljarder dollar i intäkter, om analytikernas prognoser infrias.

I korthet ser deras verksamheter och dagsform ut så här:

Six Flags Entertainment

Bolaget som grundades 1961 har sitt huvudkontor i Arlington, Texas, och driver 27 nöjes- och vattenparker där merparten ligger i USA och de övriga i Mexiko och Kanada. Året före pandemin, 2019, hade man 33 miljoner gäster i sina parker och totalt finns det 925 åkattraktioner i bolagets anläggningar, varav 145 berg-och-dal-banor. Det gör Six Flags störst i världen på området.

Sedan slutet av maj är alla parkerna utom en i Kanada öppna igen och rapporten för första kvartalet visade tydligt att kunderna är sugna på att återvända. Antalet besökare uppgick till hela 95 procent av antalet under första kvartalet 2019 i de parker som var öppna under perioden. Mätt per besökare ökade intäkterna med 16 procent drivet av både högre biljettpriser och högre försäljning av produkter och tjänster inne i parkerna.

Nästa helår med förmodat normala förutsättningar, det vill säga 2022, räknar analytikerna som följer bolaget med att intäkterna är tillbaka till de 1,5 miljarder dollar man hade 2019. Rörelsemarginalen spås nå utmärkta 29 procent, vilket är i linje med 2019 men lägre än 2017 och 2018.

Cedar Fair

Cedar Fairs anor går ända tillbaka till 1870. Med huvudkontor i Sandusky, Ohio, och den passande börskoden FUN driver koncernen 17 parker. I portföljen ingår både nöjesparker, vattenland och hotell och de drivs under lokala varumärken som exempelvis Cedar Point, Kings Island, Wildwater Kingdom och Worlds of Fun.

Omkring 26 miljoner besökare tar man in ett normalår och i maj öppnade parkerna för året, efter att ha varit i stort sett helt stängda under första kvartalet. Ett stort uppdämt behov av att besöka nöjesparker under sommaren och andra halvåret finns enligt bolagets kundundersökningar. Investeringar i digitala lösningar och besparingsaktiviteter under uppehållet ska samtidigt leda till lägre fasta kostnader framöver.

Under 2022 räknar analytikerna med att rörelsemarginalen är uppe på 24 procent, vilket är högre än vad man mäktade med åren före pandemin, och ytterligare förbättringar ligger i korten för 2023.

Sea World Entertainment

Sea World med drygt 60 år på nacken har sitt säte i Orlando i Florida och driver sina parker under ett flertal olika namn. Förutom Sea World, som är mest känt utanför USA, är det exempelvis Busch Gardens, Aquatica, Discovery Cove och Sea Rescue.

Till skillnad mot de övriga två parkbolagen har Sea World en zoologisk inriktning med havstema som bas, kompletterat med åkattraktioner. Tio av bolagets tolv parker hölls öppna under första kvartalet, med vissa restriktioner, och under högsäsongen kommer all verksamhet vara igång igen. Liksom Six Flags vittnar Sea World i senaste rapporten om högre intäkter per besökare tack vare både biljettprishöjningar och mer försäljning inne i parken, medan antalet besökare fortfarande är något dämpat till följd av pandemin.

Historiskt har lönsamheten varit ganska ryckig för Sea World och varumärket tog för några år sedan stor skada av kritik mot hanteringen av späckhuggarna i en uppmärksammad dokumentärfilm. En av följderna blev sämre besökarsiffror, en annan följd blev ett ökat fokus på åkattraktioner vilket samtidigt har lagt grunden för en stark återhämtning. Analytikerna ser framför sig en rekordhög rörelsemarginal på 27 procent nästa år och hela 30 procent 2023.

Gemensamt för alla tre parkbolagen är att intäkter och lönsamhet förväntas komma tillbaka med besked efter pandemin och passera gamla rekord. Förutom större bakslag i virusutvecklingen ser vi inte mycket som talar emot den ljusa bilden. USA har kommit långt i sin vaccinering, konjunkturen är stark, konsumenterna har sparat och hållit igen på både pengar och upplevelser i över ett år och det finns en lång tradition i USA av att ta med familjen till nöjesparker och spendera mycket pengar på plats.

Med högre priser och mer effektiva, digitaliserade, lösningar för många av aktiviteterna inne i parkerna är manegen nu krattad för kraftiga vinstlyft kommande år. Haken är förstås att det inte har gått aktiemarknaden förbi. Alla tre är stora vinnare på USA-börsen i år med Sea World i topp på nästan 80 procents uppgång.

Värderingen på årets vinster säger inte så mycket eftersom bolagen fortfarande inte kan köra för full maskin men på 2022 års prognoser ligger p/e-talen mellan 17 och 24, där Cedar Fair är lägst värderat. En viss premievärdering är befogad för alla tre med tanke på den starka position som de här bolagen har regionalt sedan decennier tillbaka och med tanke på att de ser ut att komma ur krisen i riktigt fin form.

Slutsatsen är ändå att aktietåget i mångt och mycket redan har gått om man vill rida på återöppningen i USA. Det syns också i analytikernas riktkurser som inte ligger så högt över nuvarande nivåer i Six Flags och Sea World.

Intressantaste aktien i trion just nu är i våra ögon Cedar Fair som släpat efter lite i parköppningarna och som är lägst värderat och samtidigt har mest kurspotential kvar enligt analysfirmorna. En konsolidering i branschen kan heller inte uteslutas och då skulle Cedar Fair kunna bli en uppköpskandidat. Så sent som hösten 2019 uppgav källor att Six Flags ville köpa Cedar Fair – kanske gör de ett nytt försök när coronadammet har lagt sig?     

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -