Ljudet av fortsatta framgångar

Aktieanalys Högtalarbolaget Sonos har gynnats av att många kunder investerat i sina hem under pandemin. Tuffare jämförelsetal och utesäsongen möter man med nya tråd- och sladdlösa produkter. Vi gillar vad vi hör.

Det snart 20 år gamla Kalifornienbaserade bolaget Sonos var tidigt ute med sitt system för trådlöst uppkopplade högtalare med fokus på strömmad musik från exempelvis Spotify och Apple Music. Omtyckt design, bra ljud och smidig uppkoppling av högtalarna – med möjlighet att lätt addera nya enheter efterhand – har gjort produkterna till en monsterhit.

Produktportföljen med traditionella högtalare för musik har successivt kompletterats med hemmabio-produkter och applikationer för röststyrning som Google Assistant och Amazons Alexa. Det senaste greppet, som ser ut att bli vältajmat med tanke på både säsong och avklingande coronasmitta i USA och Europa, är lanseringen av den tråd- och sladdlösa högtalaren Roam.

Produkten presenterades i mars och har inte hunnit leta sig in i de officiella försäljningssiffrorna ännu men i senaste kvartalsrapporten vittnade bolaget om en flygande start. Förbeställningarna låg 150 procent över bolagets egna mål, enligt vd:n Patrick Spence.

Med tanke på att stanna-hemma-trenden har gynnat Sonos tydligt under pandemin är det en välkommen produkt som kan väga upp en förmodad tillfällig dämpning i tillväxten i den övriga portföljen.

Roam är inte heller den enda produkten där Sonos siktar på att följa med kunderna utanför hemmet. Ett samarbete med biltillverkaren Audi finns och fler kan vara på väg. Hörlurar är en annan produkt som verkar vara på gång, även om ingen konkret lansering skett ännu. Att Apple valde ett prisläge som låg långt över de flesta konkurrenterna på sina hörlurar Airpod Max var troligen ljuv musik för Sonos vars produkter typiskt sett finns i premiumsegmentet prismässigt.

Ska man tro vd Patrick Spence, som förstås är partisk och optimistisk i frågan, så finns det också mycket kvar att göra i de befintliga kundernas hem. Bolagets högtalare finns nu i omkring 11 miljoner hushåll och i genomsnitt har dessa bestyckats med 2,9 enheter. Att lyfta den senare siffran till 4-6 enheter per hushåll är rimligt, enligt Spence.

En viktig logik bakom tron på ökad försäljning till befintliga kunder är att ljudsystemet totalt sett blir bättre när fler högtalare adderas och har man väl investerat i några Sonos-högtalare så blir tröskeln att byta ut hela systemet till något annat märke dessutom högre. När allt fler har börjat använda sina semesterhus mer och allt fler har ställt om arbetssituationen för mer tid i hemmet ökar också benägenheten att investera i bostaden, eller bostäderna för de som har flera. Parallellt bör också en produkt som Roam kunna öppna dörren för många helt nya kunder.

Försäljningstillväxten de senaste åren har varit hoppig, men alltid positiv, och snittet de senaste fem åren är knappt 12 procent. Under 2020 genererade Sonos totalt 1,3 miljarder dollar i intäkter och tidigare i våras presenterade bolaget en långsiktig prognos att växa till en omsättning på 2,25 miljarder kronor år 2024, med en bruttomarginal på 45 till 47 procent och en justerad EBITDA-marginal på 15 till 18 procent.

I samband med rapporten för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår i mitten av maj höjde man årets försäljningsprognos efter en överraskande bra start på året och den tidigare bedömningen på cirka 1,55 miljarder lyder nu 1,65 miljarder. Även vinsten var klart bättre än analytikerna räknat med i kvartalet och Sonos aktie tog ett kliv uppåt efter rapporten.

Därefter har aktien mest hoppat fram sidledes och kursen ligger en bra bit under toppen som nåddes under våren. Inte helt omotiverat kanske med tanke på en riktigt stark vinter för aktien och risken för att försäljningen mattas tillfälligt när pandemin släpper greppet och leder till att konsumenterna gör andra prioriteringar. Komponentbrist och högre råvarupriser dämpar också optimismen kortsiktigt.

Sett till de mer långsiktiga utsikterna för tillväxten tycker vi ändå att aktien är intressant. Inte minst eftersom det finns mycket andelar kvar att ta både inom premiummarknaden för hemmaljud, där Sonos enligt egen utsaga har omkring 7 procents marknadsandel, och inom övriga ljudmarknaden som man bara har nosat på hittills.

Analytikerna som följer bolaget räknar med fortsatt bra, men ojämn tillväxttakt framöver. Helåret 2021, som i Sonos fall började i oktober, spås lyfta ordentligt med en uppgång på 26 procent. Nästkommande år förutses en avmattning då pandemiboosten blir svår att toppa men en tillväxt på 9 procent följt av en uppväxling till 17 procent 2023 är ändå starka siffror om de blir verklighet.

Rörelsemarginalen tar ett kliv uppåt där den sedan väntas plana ut och efter många år med nettoresultat strax under nollan kommer nu även vinsterna på sista raden. Det gör att ett högt p/e-tal runt 40 i år och nästa år faller ner till mer intressanta 22 för år 2023.

Sonos        
  2020A 2021E 2022E 2023E
Omsättning, MUSD 1326 1668 1814 2117
Rörelsemarginal % 5,4 12,9 10,2 11,0
Vinst/aktie, USD neg 0,9 0,8 1,6
P/e-tal neg 40 42 22
Källa: Factset        

 

Det är en hög värdering som kräver att Sonos fortsätter att vara framgångsrika på sin hemmaplan och helst också röner framgångar inom närliggande områden, men ett starkt kassaflöde och en rejäl nettokassa innebär samtidigt att värderingen inte är så utmanande som den först ger sken av.

Till värderingsdiskussionen kan även läggas återkommande rykten om att Apple eller någon annan av techjättarna som Google eller Amazon kan vara intresserade av att köpa Sonos. Hur sannolikt det är med ett uppköp är svårt att precisera men marknadsvärdet på Sonos på 4 miljarder dollar är inget hinder om någon av giganterna vill sluka bolaget. Högtalarambitionerna hos trion Google, Apple och Amazon är samtidigt ett potentiellt hot mot Sonos ifall dessa bestämmer sig för att växla upp konkurrensen ytterligare med sina egna produkter.

Vi betraktar Sonos som någorlunda rättvist värderat på egna meriter och på bra tillväxtutsikter i sitt kärnområde. Med kryddan att bolaget kan nå en ny nivå om de gör succé med produkter utanför hemmet tillsammans med chansen för ett uppköp väger vi över till en köp-stämpel.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Sonos Köp 35,65 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -