På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

VW: Omvärderingen fortsätter

Aktieanalys Volkswagen är Europas största och världens näst största biltillverkare med 9,3 miljoner sålda bilar förra året. Aktien har länge värderats lågt av marknaden. I år har ett skifte skett. Är det läge att hoppa in?

Sedan början på året har Volkswagenaktien stigit med inte mindre än 55 procent. Aktien har gynnats av en stark efterfrågan på nya bilar och lastbilar under pandemin och av bolagets snabba och framgångsrika omställning till elbilar.

Dessutom äger Volkswagen flera av världens mest prestigefyllda lyxbilsmärken och det börjar viskas om en särnotering av dessa.

Initialt påverkades Volkswagen kraftigt negativt av pandemin. Under 2019 var Volkswagen världens största biltillverkare med 11 miljoner sålda bilar.

Under 2020 föll försäljningen med 2,7 miljoner bilar. Trots att försäljningen sjönk ökade Volkswagens andel av världsmarknaden till 13 procent.

Omsättningen minskade från 253 miljarder euro till 223 miljarder euro.

År 2020 2021 2022 2023
Omsättning MEUR 222 884 250 087 262 866 274 308
Rörelsemarginal, % 4,76% 7,00% 7,53% 7,98%
Vinst/aktie EUR 16,7 26,8 29,7 33,5
Utdelning EUR 4,86 7,06 8,46 9,6
         
Källa: Marketscreener        


81,7 procent
av omsättningen generades av fordonsförsäljning. Den resterande delen kom från finansiering- och försäkringsdelen av koncernen.

Drygt 60 procent av försäljningen skedde i Europa, 20 procent i Asien och 16,5 procent i USA.

Vinsten efter skatt landade på 8,8 miljarder euro jämfört med 14,0 miljarder euro 2019.

Volkswagen är en jättekoncern med 662 575 anställda över hela jorden. Totalt producerar koncernen bilar i 30 länder och på 118 fabriker.

Bilarna går att köpa direkt i 153 av världens 195 länder.

Totalt äger Volkswagenkoncernen nio bilmärken. Dessa är: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche och Ducati.

Utöver det äger koncernen majoriteten av aktierna i Traton som utgörs av lastbilsmärkena Scania och MAN.

Varje märke har sin egen karaktär och agerar självständigt på marknaden.

Förutom fordonsmärken äger Volkswagen också andelar i batteribolaget Quantumscape, grafitbolaget SGL Carbon och fordonsunderleverantören Bertrandt.

Bakgrunden till företaget Volkswagen är en bilmodell som ritades av professor Ferdinand Porsche på uppdrag av den dåvarande tyska naziregeringen. Tanken var att snabbt motorisera Tyskland. Alla skulle ha råd med en bil.

Kriterierna var att bilen skulle ha plats för fyra personer, ha bra fjädring och kunna köra i 100 kilometer i timmen.

Modellen fick namnet Volkswagen eller folkbilen. 24 februari 1936 presenterades de första prototyperna. 1937 grundades företaget Volkswagen AG. (AG står för Aktiengesellschaft som betyder aktiebolag på tyska.)

Den första juli 1938 invigs fabriken och en helt ny stad några mil öster om Hannover. Staden får namnet: ”Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben” efter kriget döps staden om till Wolfsburg som är namnet på ett gammalt slott i närheten.

Volkswagen och vd Herbert Diess har länge arbetat på att få upp värdet på bolaget. Aktien har ända sedan dieselskandalen handlats till p/e-tal närmare ryska börsens medeltal på 6–7 än vad som är normalt för storbolagsaktier på mogna marknader.

Aktien har också setts som ointressant på grund av den komplicerade ägarsituationen, där rösträtten kontrolleras av Porsche med 53,3 procent (Porsche som i sin tur ägs av Volkswagen) och delstaten Niedersachsen som kontrollerar 20 procent av rösterna.

Sett till aktiekapitalet äger Porsche 31,4 procent, Qatar Holding 14,6 procent och Niedersachsen 11,8 procent.

Målet under de senaste åren har varit att uppnå en liknande värdering som japanska Toyota. Toyota och Volkswagen brukar tävla om platsen som världens största biltillverkare.

Nu börjar Volkswagens närma sig Toyotas värdering. Toyota handlas nu till ett p/e-tal på 11 för 2022 års estimat. Volkswagen handlas till p/e 7,9 för samma år.

Även om aktien stigit kraftigt är det fortfarande långt till all time high. Anledningen är det som hände i oktober oktober 2008, då bolaget under en kort period var världens högst värderade företag. Aktien var kraftigt blankad samtidigt som Porsche i hemlighet genom optionsaffärer köpt stora delar av Volkswagen.

Nyheten om Porsches stora Volkswageninnehav släpptes under helgen den 24–25 oktober 2008. Bara 6 procent av alla Volkswagenaktier fanns då tillgängliga för marknaden, vilket var långt mindre än vad som var blankat.

Inom loppet av två handelsdagar steg Volkswagenaktien från 200 euro upp till över 1000 euro. Affären har kallats "mother of all short squezees". Det slutade med att Porsche över börsen sålde 5 procent av sitt innehav. Många blankare gjorde oerhörda förluster.

Historien slutade märkligt nog med att Volkswagen istället köpte Porsche. Anledningen var att Volkswagen trots den allvarliga lågkonjunkturen fortsatte att gå bra medan Porsche tappade kraftigt. I augusti 2012 var Porsche till 100 procent i Volkswagens ägo.

Porscheaktien finns dock fortfarande noterad. Den som köper Porsche idag handlar ett holdingbolag som äger aktier i Volkswagen. Ofta handlas den med rabatt i förhållande till Volkswagenaktien så man kan se det som ett sätt att komma in i Volkswagen till rabatt.

Volkswagens vd Herbert Diess har under många år sysslat med att bygga om jättekoncernen till att mer likna uppstickare som amerikanska Tesla. Diess och Elon Musk är sedan många år vänner. När Musk besöker Europa ingår alltid ett besök i Wolfsburg.

Diess såg redan för några år sedan att Volkswagen riskerade att bli ett nytt Nokia om bolaget inte snabbt ställde om till elbilsproduktion och höll redan för flera år sedan brandtal inför de högsta cheferna att de riskerade att förlora allt.

Den förutseende vd:ns tidiga farhågor har idag gjort att Volkswagen nu är Europas största elbilstillverkare. Sannolikt kommer de också inom överskådlig tid att bli störst i världen på elbilar.

Förutom detta finns ytterligare drivkrafter för en fortsatt uppvärdering av Volkswagenaktien i form av att sätta lyxbilstillverkarna Porsche, Bugatti och Lamborghini på börsen.

Enligt uppgifter är det scenarion som spelas upp på huvudkontoret i Wolfsburg.

För några dagar sedan fick Volkswagen ett öppet bud från ett privat konsortium att köpa loss Lamborghini för 7,5 miljarder euro.

Volkswagen meddelade dock att bolaget inte är till salu sannolikt för att själva vill vara med på en eventuell börsresa. 

Porsches uppskattade värde ligger enligt Der Aktionär idag på 45 miljarder euro. En försäljning av 20 procent av aktierna skulle i så fall direkt inbringa Volkswagen nio miljarder euro.  

Analytikerkollektivet ser positivt på aktien. 19 av 25 analytiker sätter köp på aktien. I genomsnitt ser de en uppsida i aktien på 17 procent från nuvarande nivå.

Det är sannolikt fortfarande för konservativt särskilt om Volkswagen gör verklighet av planen att bygga om strukturen och sätta lyxbilsdelen på börsen. Detta i kombination med att de samtidigt lyckas bli världsledande på elbilar talar för att aktien har flera etapper uppåt till.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Se Placeraredaktionens aktieinnehav

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volkswagen Pref AG Köp 238,60 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -