Kraftprov att vänta för Actic

Aktieanalys Pandemin har slagit hårt mot gymkedjan Actic, men utmaningar fanns redan innan gymmen tvångsstängdes. Att växa på en mättad nordisk marknad blir ett kommande kraftprov.

Actic är sprunget ur 1980-talsgymkedjan Nautilus och börsnoterades i Stockholm våren 2017. För de nya aktieägarnas del blev det inte så mycket roligare än stängningskursen den första dagen på 51 kronor. Istället påminner kursgrafen sedan dess om ett långt sluttande plan som nådde botten kring 10 kronor under fjolåret. Hoppet om en normal värld efter pandemin har sedan fått ett visst fäste och i dagsläget kostar en aktie strax över 18 kronor.

Att Actic hoppas på en snabb återgång till vardagen kan man förstå när man läser bolagets senaste rapport. Av den framgår att 45 procent av bolagets anläggningar varit helt eller delvis stängda under första kvartalet. Omsättningen föll med 39 procent och rörelseresultatet blinkar rött. Detsamma gäller kvoten mellan nettoskuldsättningen och ebitda-resultatet som har dragit iväg och föranlett en omförhandling av bankvillkoren. Det ska dock sägas att kassan inte är tom och att kassaflödet kommer att vända upp snabbt när anläggningarna får öppna igen.

Ett annat nyckeltal som illustrerar det dramatiska året är medlemstappet. Från att ha haft närmare 221 000 medlemmar i slutet av mars 2020, är siffran nu nere på 171 000. Och det handlar inte om att Actic permanent lämnat eller stängt ned gym, dagens 172 anläggningar är bara tre färre än för ett år sedan.

En ordentlig tillbakastuds i verksamheten är att vänta när vaccinutrullningen börjar bita men det dröjer till efter sommaren innan det på allvar visar sig hur medlemstillströmningen ser ut. Frågan är också hur stor studsen blir och hur Actic därefter ska växa vidare på de hårt konkurrensutsatta marknader man verkar på.

Särskilt gäller det på bolagets viktigaste områden, Sverige och Norge, där penetrationsgraden är hög och där det syntes tecken på en utplaning redan före pandemin. Positivt är att intresset för hälsa och träning är fortsatt högt och friskvårdsbidrag från arbetsgivarna gynnar tveklöst gymkedjorna, men det är många som vill slåss om kakan och en konsolidering pågår.

Med 125 anläggningar i Sverige är Actic fjärde störst och man har tagit position i första hand i små och medelstora städer. Strategin är att vara mer differentierad och mer personlig än konkurrenterna och Actic är klart störst när det kommer till gym som ligger i anslutning till badhus. Expansionen har skett med ett klustertänkande där kunderna ska lockas av att ha nära till flera Actic-gym som antingen kan vara fristående eller ligga i en simhall.

Den fysiska placeringen är samtidigt bara en komponent som kunderna värderar i sitt gymval idag. Smidiga bokningsappar, möjlighet till personliga tränare, bra gruppträning, digitala redskap och utomhuskoncept samt andra tilläggstjänster är både nödvändiga faktorer för att behålla kunderna och ett sätt att höja snittintäkten per medlem.

Basen och den helt dominerande intäktskällan är ändå gymkorten som nästan utgör 90 procent av försäljningen.

I tillväxtväg är närvaron på den stora tyska marknaden intressant även om denna under första kvartalet var helt stängd. Tyskland är den största gymmarknaden i Europa med knappt 12 miljoner medlemmar och den är dessutom fragmenterad med få stora aktörer som har lyckats ta en stor marknadsandel. Actic är en liten spelare med sina 26 anläggningar, och med sin nischposition som kombinerar gym och bad finns en intressant bas för expansion.

Med det sagt, Tyskland var ett lockbete för tillväxt redan vid börsnoteringen och ökningstakten har varit trög då man bara gått från 20 till nuvarande 26 anläggningar. Snittintäkten per medlem är också lägre än i Norden och vi betraktar Tyskland mer som en option än något man bör sätta alltför stort värde på idag.

Blickar vi framåt så är allt annat än en kraftig återhämtning under andra halvåret en stor besvikelse förstås. Vi skissar på att intäktsfallet i år stannar på 10 procent och sedan att Actic kan växa i linje med målet om 5 procent 2022 och 2023. Rörelsemarginalen bör ta ett ordentligt kliv uppåt nästa år och 2022 då delar av de kostnadssänkningar som gjorts under pandemin består. Det kan samtidigt bli en trög återhämtning av snittintäkten per medlem efter pandemin och Tyskland tynger totalen, så vi ser en viss risk för att vi är väl optimistiska med 8 respektive 9 procents marginal 2022 och 2023.

  2020A 2021E 2022E 2023E
Omsättning, Mkr 778 700 735 772
Rörelsemarginal % 7,5 4,0 8,0 9,0
Vinst/aktie, sek 0,52 -0,79 0,89 1,46
Utdelning/aktie, sek 0,0 0,0 0,3 0,5
Källa: Placera        

 

På sista raden ser 2021 ut att bli ett förlustår och på våra bedömningar för nästkommande två år hamnar p/e-talet på 21 respektive 13. Väljer man att justera för avskrivningar på immateriella tillgångar, som inte påverkar kassaflödet, ser värderingen lite billigare ut men vi nappar ändå inte riktigt på det här caset.

Actic är en intressant öppna-upp-kandidat med bra kurspotential om alla pusselbitar faller på plats och om man är beredd att ta hög risk. Men givet den trånga marknadssituationen i Norge och Sverige och givet att det dröjer en bit in på hösten innan det klarnar hur framgångsrika Actic är med att locka tillbaka kunderna är vi inte så sugna på den riskkaramellen.

Vi väljer att avvakta och rekommendationen blir neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Actic Group Neutral 18,10 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -