Toppvalet bland flygbolagsaktierna

Aktieanalys Irländska Ryanair är specialiserade på lågprisflyg inom Europa. Bolaget kommer att gynnas extra mycket i återhämtningen på grund av sin flexibla kostnadsstruktur.

Ryanair är Europas största flygbolag. Före corona gjorde Ryanair och dess dotterbolag, Buzz, Lauda och Malta Air dagligen 2100 flygningar från sammanlagt 77 baser.

Sammantaget flyger bolaget till 240 destinationer i 40 länder. Flygplansflottan består av 460 plan av typen Boeing 737.

Bolaget har också en order på ytterligare 210 Boeingplan, vilket kommer att kunna öka kapaciteten passagerare till över 200 miljoner årligen under de kommande fyra till fem åren.

Året före pandemin transporterade Ryanair 149 miljoner passagerare.  

Bolaget grundades 1984 av Christopher Ryan, Liam Lonergan och den irländske affärsmannen Tony Ryan.

De första flygningarna gjordes 1985. Då ägde bolaget bara ett plan som var en 15-sits Embraer Bandeirante turboprop som man flög mellan irländska Waterford och Gatwick Airport i närheten av London.

Under de följande åren växte bolaget men man lyckades inte få någon lönsamhet i verksamheten.

Inför omstruktureringen reste bolagets då unga vd Michael O'Leary till USA för att lära av världens första lågsprisflygbolag Southwest Airlines.

Det O’Leary fick med sig från Southwest var att flyga till mindre och billigare flygplatser, skapa en enhetlig flygplansflotta, maximera flygtiden för varje flygplan och ta betalt för allting extra.

Ryanair var också tidiga med digital biljettförsäljning. Redan år 2000 lanserade de en webbplats med online-bokning, vilket minskade mellanhänderna och minskade därmed försäljningskostnaderna.

Storbritannien är bolagets största marknad. Drygt 20 procent av omsättningen kommer härifrån, Italiens är näst största marknad med 18 procent av omsättningen följt av Spanien, Tyskland och Irland.

År 2020 2021 2022 2023
Omsättning MEUR 8 495 1 636 4 841 8 739
Rörelsemarginal, % 13,30% -51,30% 1,78% 19,40%
Vinst/aktie EUR 0,58 -0,91 0,03 1,34
Utdelning EUR        
         
Källa: Marketscreener        


Det senaste räkenskapsåret som löper från 31 mars 2020 till 31 mars 2021 redovisade Ryanair den största årliga förlusten hittills.

Förlusten blev 815 miljoner euro och är helt och hållet relaterad till pandemin.

Passagerarantalet rasade från 149 miljoner det brutna räkenskapsåret 2019/2020 till 27 miljoner nästkommande räkenskapsår. Omsättningen minskade med 81 procent till 1,64 miljarder euro.

Året var det mest utmanande året i företagets 35-åriga historia, enligt ledningen.

Framöver spår många att flygresande kommer att bli dyrare efter pandemin.

Det stämmer med vad som händer i USA, där priset på flygbiljetter stiger efter att pandemin lättat. Efterfrågan är stark och uppdämd och kommer sannolikt att vara så under flera kvartal.

Europa ligger ett par månader efter USA när det gäller vaccinationerna. När trenden väl kommer till Europa så kommer de flygbolag med lägst kostnadsbas att gynnas mest.

Vi ser redan nu hur Ryanair kan dra fördel av konkurrenternas misslyckanden som Norwegians satsning på långdistans, vilket gjort bolaget mycket sårbart för externa händelser som oväntade globala pandemier.  

Från och med i höst så kommer Ryanair att börja flyga från Arlanda. Bolaget väntas öppna upp ett 20-tal nya linjer till Europa från Arlanda.

Ryanair planerar också att börja flyga inrikes i Sverige mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Analytikerkollektivet är generellt positivt inställda till bolaget. Aktien bevakas av 24 analytiker. Av dessa sätter 16 köp och sju är neutrala.

Den genomsnittliga riktkursen ligger drygt 10 procent över nuvarande kursnivå.

Det som talar till Ryanair är bolagets enormt flexibla kostnadsstruktur i kombinations med bolagets starka balansräkning i jämförelse med konkurrenterna. Det kommer att vara en stor fördel för bolaget när återhämtningen tar fart.

Mycket talar för att Ryanair kommer att ta stora marknadsandelar från sina mycket hårt pressade konkurrenter.

Målet om att nå 200 miljoner passagerare redan 2026 även om marknaden i sin helhet visar på en svag återhämtning är inom räckhåll för bolaget.

2023 års estimat handlas Ryanairaktien nu till EV/EBITDA på 8. Det är i linje med medeltalet under de senaste tio åren.

P/E-talet på 2023 års estimat ligger på 12.

Ytterligare positive katalysatorer för aktien skulle vara en mycket starkare återhämtning för flyget än förväntat. Nu talar de mest pessimistiska bedömningarna om att det kommer att dröja till 2029 innan trafiken når 2019 års nivå.

Minskad konkurrens kommer att gynna de bolag som överlevt. Det är precis det vi ser i USA, där biljettpriserna nu är högre.

Även om flygindustrin inte är Placeras toppval när det gäller attraktiva sektorer så är Ryanair toppvalet för den som letar efter flygbolagsaktier att investera i.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Se Placeraredaktionens aktieinnehav

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Ryanair ADR Köp 114,34 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -