Duni går till slut mot bättre tider

Aktieanalys Pandemirestriktioner, högre råvarupriser och chefsrockader har pressat Duni det senaste året. När corona-bromsen släpper tror vi att bolaget studsar tillbaka ganska snabbt och då följer aktien med.

Stökigt är bara förnamnet när Dunis senaste år ska beskrivas. Pandemin har gjort att restauranger och hotell inte har kunnat hålla öppet vilket slår hårt mot användningen av kärnprodukter som dukar och servetter.

Samtidigt flöt en intern stridighet upp till ytan under sommaren. Vd:n Johan Sundelin fick gå på dagen och efter att finanschefen Mats Lindroth hållit i rodret under en övergångsperiod tillträdde Robert Dackeskog vid årsskiftet. Dackeskog har tidigare varit affärsområdeschef på Duni och kom tillbaka efter en kort utflykt i dentalbranschen.

Ovanpå det har ett ökat massapris och stigande elpriser pressat upp Dunis kostnader, och både tillväxt och lönsamhet störtdök under 2020.

Det har kort sagt varit ett orosfyllt år för aktieägarna, där Rune Anderssons Mellby Gård är störst med 30 procent. Året har bjudit på både vanliga och omvända vinstvarningar och den senaste i raden, inför första kvartalet i år, var något mitt emellan där Duni flaggade för fortsatt stark påverkan från pandemin, men också för positiva trender inom take-away och eventuellt coronastöd i Tyskland.

Själva rapporten visade tydligt att den andra och tredje vågen av coronasmitta tagit ut sin rätt. Försäljningen i fasta växelkurser backade med 23 procent under kvartalet och den operativa rörelsemarginalen landade på minus 4,4 procent.

Dystra siffror, samtidigt som det är positivt att se hur affärsområdet Biopak med en försäljningsuppgång på 24 procent lyckas kompensera en del av det stora fallet på 48 procent inom det normalt sett största affärsområdet Duni.

Uppdelningen i dessa både segment skedde i början av förra året och från 2021 utgör de två helt egna affärsområden. Medan affärsområdet Duni fokuserar på produkter och tjänster för ”det dukade bordet”, som servetter och dukar och närliggande produkter ligger Biopaks fokus på hållbara förpackningslösningar för take-away. En skillnad mellan affärsområdena är också att Duni är vertikalt integrerat med hela produktions- och leveranskedjan i egen regi, medan Biopak köper in sitt material. Det gör att Dunis resultat är mycket känsligare för volymförändringar och förlusten under första kvartalet är helt hänförlig till detta affärsområde.

Biopak är ett varumärke som kom in i koncernen via köpet av det australiska bolaget med samma namn så sent som 2018. Bolaget som har en utpräglad miljöprofil och en stark position i Asien och Oceanien omsatte omkring 385 miljoner kronor på helårsbasis när Duni köpte bolaget och tillväxten har varit strålande därefter. Bara under första kvartalet i år uppgick omsättningen för Biopak till 531 miljoner kronor, med en 8-procentig rörelsemarginal, och med tanke på att lanseringen i Europa påbörjades så sent som 2020 är den framtida tillväxtpotentialen riktigt intressant.

Visserligen har hämtmatstrenden fått en artificiellt stor knuff framåt av pandemin men det fanns redan en stark underliggande tillväxt för segmentet som i branschen kallas fast casual; olika restaurangkoncept som är take-away-drivna och som positionerat sig mellan snabbmat och finrestauranger. Här finns en ökande efterfrågan på miljöprofilerade och hygieniska förpackningar för mat, dryck och bestick som matchar perfekt med Biopaks profil.

En annan stor trend som påverkar branschen är övergången från plast till andra material inom engångsartiklar och här är det EU som driver på tempot med det plastdirektiv som införs i sommar. För Biopak kan det förhoppningsvis bli en extra motor i lanseringsarbetet i Europa.

Blickar man framåt på de närmaste kvartalen för hela gruppen så kommer jämförelsetalen av naturliga skäl att bli betydligt lättare från och med andra kvartalet. Det är också hoppfullt att titta tillbaka på hur snabbt beteendet hos kunderna normaliserades förra sommaren när smittotalen sjönk, vilket bör innebära att även affärsområdet Duni inom kort kan studsa tillbaka. Det är extra viktigt på grund av affärsmodellen med vertikal integrering.

För helåret 2021 gör vi ett antagande om att en normalisering sker successivt och att vi slipper stora nedstängningar på Dunis hemmamarknader under slutet av året. Då skulle tillväxten kunna lyfta med omkring 10 procent och den operativa rörelsemarginalen landa runt 7 procent tror vi.

Hur snabbt vaccinationerna kan få fart på resande, uteliv och hotellbesök förblir en stor osäkerhetsfaktor men så länge trenden går åt rätt håll bör aktiemarknaden ha överseende med ett medelmåttigt 2021 och istället fokusera på 2022 och 2023.

Där ser vi goda chanser för att rörelsemarginalen närmar sig, men inte når ända fram till det finansiella målet om 10 procent igen. Högre volymer lyfter Dunis resultat, medvinden för Biopak håller i sig även om den mojnar något efter pandemin och mer digitaliserade arbetssätt bör innebära att gjorda kostnadsbesparingar i större utsträckning stannar kvar.

På våra bedömningar värderas Duni ganska högt sett till årets vinst men p/e-talet sjunker snabbt till 16 nästa år och 15 för 2023. Utdelningen bör kunna återkomma också nästa vår efter två års paus, vilket skulle vara en positiv signal eftersom Duni tidigare uppskattats för en stabil och attraktiv utdelning.

Kombinationen av att Duni får draghjälp av öppnade samhällen och att Biopak kan fortsätta ha hög tillväxt drivet av en tydlig miljöprofil och ett underliggande efterfrågetryck i sin nisch bådar gott för gruppen som helhet när Covid-dammet lagt sig.

Värderingsmässigt ser vi visserligen ingen jätteuppsida eftersom aktiemarknaden tagit ut en hel del av öppna-upp-scenariot i förskott. Men aktien bör kunna återvända till de 130-140 kronor som den stod i innan pandemiutbrottet på något kvartals sikt. Och lyckas Biopak upprepa sin fina tillväxtresa även i Europa så kommer det smitta av sig på värderingen och då finns ännu mer att hämta på lång sikt.

Vi säger köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Duni Köp 114,80 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -