Beyond Meat plågas av prispressen

Börs Beyond Meats kvartalsrapport häromveckan var under förväntningarna och aktien straffades. Den starka marknadstillväxten för växtbaserat protein har lockat fler till branschen. Ökade restaurangbesök när samhällen öppnar upp kan gynna bolaget.

Beyond Meat är ett amerikanskt livsmedelsbolag som utvecklar och producerar exempelvis burgare och korv som påminner om kött i textur, smak och utseende, men innehåller bland annat ärtprotein, rödbetor och kokosnötsolja. Bolagets vision är att vara morgondagens protein-bolag som både är bra för miljön och den personliga hälsan, därför läggs mycket resurser på innovation och utveckling av produkter för att hela tiden ligga i framkant.

 

En av de senaste produkterna som lanserades var växtbaserade köttbullar. Bolaget säljer både till restauranger samt till mataffärer och deras produkter finns i över 80 länder. Bland restaurangkunderna finns till exempel McDonalds, KFC och Pizza Hut.

Sedan Q1-rapporten släpptes den 6 maj har aktien backat omkring16 procent. Rapporten visade en betydligt större förlust och lägre omsättning än vad analytikerna hade förväntat sig. Omsättningen landade på 108 miljoner dollar, en ökning på 11 procent jämfört med samma kvartal förra året, men de genomsnittliga förväntningarna låg på 114 miljoner dollar. Det justerade resultatet per aktie blev en förlust på 0,42 dollar, vilket var ungefär dubbelt så mycket som förväntats.

En stor anledning till tappet är den fortsatt minskade efterfrågan från restauranger som en följd av Covid-19-restriktioner samt den ökade konkurrensen i branschen. Tillväxten för växtbaserat protein är hög, vilket har gjort att många aktörer dykt upp som utmanare till Beyond Meat. Exempelvis har noterade Tyson Foods, som är en av världens största livsmedelsföretag, lanserat växtbaserat köttsubstitut. Dessutom har onoterade Impossible Foods pressat priserna med hela 20 procent i amerikanska matbutiker och därmed tagit marknadsandelar på bekostnad av Beyond Meat.

Prispressen är verkligen en stor utmaning för bolaget då Beyond Meats produkter idag är relativt dyra. Bolagets mål är att kunna erbjuda priser i linje med eller strax under, vanliga köttprodukter. Det är i butikerna som kunderna direkt exponeras för konkurrenters växtbaserade alternativ. Trots det har omsättningen i butik ökat, både i USA och internationellt, med totalt 45 procent för Q1 i år jämfört med året innan. Däremot har försäljningen till restauranger i Q1 minskat med 36 procent jämfört med samma kvartal förra året, som en följd av Covid-19-restriktioner.

Rimligtvis är en del av den ökade butiksförsäljningen en effekt av uteblivna restaurangbesök. Därmed kommer en del kunder som under pandemin ätit sin burgare hemma äta den på restaurang i stället när samhället öppnar igen. Men om Beyond Meat lyckas behålla försäljningstillväxten i butik och samtidigt får i gång restaurangförsäljningen när samhällen öppnar upp så kan bolaget gynnas. I USA har restaurangbesöken redan blivit fler, då mer än hälften av alla vuxna fått minst en dos vaccin.

Att konkurrensen ökat är inte konstigt med tanke på ökad medvetenheten kring köttindustrins och köttets påverkan på klimatet och hälsan, tillväxten framåt beräknas därmed att vara hög. Enligt Smart Protein project (ett projekt finansierat av EU) har omsättningen för växtbaserad mat ökat med hela 49 procent de två senaste åren i EU.

Dessutom har tekniken för labb-odlat kött förbättrats, där kött skapas genom muskelceller från djur som sedan växer i ett laboratorium. I slutet av förra året godkändes för första gången försäljning av labb-odlat kött i Singapore. Kostnaden för denna typ av kött beräknas vara ungefär densamma som lite finare vanligt kött. Den här tekniken kan i framtiden bli en stor konkurrent till Beyond Meat, men än lär det dröja innan vi ser en större försäljning av odlat kött i fler delar av världen.

Framtidsplanen är att fortsätta expandera och förnya sin produktportfölj. Bolaget investerar just nu i nya produktionsanläggningar i Kina och i Nederländerna som en flöjd av deras satsningar. I mitten på april meddelade bolaget att de ökar sin etablering i Europa genom att deras produkter kommer säljas i ytterligare 4000 livsmedelsbutiker.

Bolaget noterades i maj 2019 och bara första handelsdagen steg aktien över 160 procent till ett marknadsvärde på 3,8 miljarder dollar, vilket var den starkaste förstadagen i en IPO på Wall Street sedan år 2000. Just nu ligger marknadsvärdet på 6,6 miljarder dollar.

Jämfört med traditionella livsmedelsbolag är Beyond Meat högt värderat, vilket är väntat med tanke på att segmentet har en betydligt högre förväntad tillväxt. Men värderingen är även högre jämfört med exempelvis Tattooed Chef, ett amerikanskt livsmedelsföretag som erbjuder vegetarisk färdigmat med liknande tillväxtförväntningar som Beyond Meat. Tattooed Chef har ett börsvärde på 1,4 miljarder dollar och är lite färskare på börsen då det kunde handlas första gången i november förra året.

Fortfarande är förväntningarna på bolaget höga och konkurrensen har blivit stenhård. Framåt gäller det för Beyond Meat att fånga upp restaurangkunderna igen och konkurrera med pris, men framför allt med kvalitet.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -