Ozon: Både tillväxt och kvalitet

Aktieanalys Den ryska e-handelsplattformen Ozon var fjolårets hetaste ryska nynotering. Aktien har fördubblats sedan dess, men ser ut att ha framtiden för sig.

Ozon noterades den 24 november i fjol parallellt på Moskvabörsen och den amerikanska Nasdaqbörsen. Det var den mest omtakade ryska nynoteringen och den största tillväxtmarknadsnoteringen i USA under 2020. Kursreaktionen har inte väntat på sig och kursen är fördubblad sedan noteringskursen på 30 dollar.

Ozon tillhandahåller två internetplattformar, Ozon.ru och Ozon.travel. På Ozon.ru säljer man konsumentprodukter och det är både en internetsajt och en mobil applikation. Ozon.travel säljer flyg- och tågbiljetter.

Bolaget grundades 1998 av mjukvarubolaget Reksoft. Verksamheten omfattade då bokförsäljning online. Redan 2001 breddade man erbjudandet till leksaker, elektronik och mjukvara. Företaget började nu ta form som en modern e-handlare där man erbjuder säljare och köpare att göra affärer. Affärsmodellen bygger traditionellt på att man tar en viss procent på försäljningspriset från säljaren.

Efter det påminner utvecklingen mycket av de framgångsrika e-handlarna som existerar idag. Företaget har expanderat inom egen logistik med egna logistikcenters, utvecklat digitala betaltjänster, lånefinansiering och har även ett eget betalkort med 450 000 användare.

Precis som Amazon har man utvecklat ett premiumkundsegment, inom Moskva levererar man produkter inom en timme till de kunderna. Ozon har byggt upp ett eget ekosystem eller nätverk för säljare och köpare som man fortsätter att utveckla för att samspelet mellan aktörerna ska blir starkare och ge ökad kundnytta.

Det som gör Ozon extra intressant är att de är på en internetmarknad som växer snabbt.

Den ryska internetmarknaden är både fragmenterad och underutvecklad. Den ryska e-handeln står bara för 9 procent av den totala omsättningen. Det är betydligt lägre andel än i länder som Kina med 27 procent, Storbritannien på 24 procent och Polen 14 procent. Men marknaden växer snabbt, hela 34 procent under 2020.

E-handelsmarknaden har många spelare i Ryssland. De tre största aktörerna är Wildberry, Ozon och Yandex.markets som totalt har en marknadsandel på 24 procent. Det är en stor kontrast till Kina och Indien där topp tre står för närmare 80 procent. I Polen och Storbritannien ligger det på runt 40 procent.

Den fragmenterade marknaden är en fördel, det är långt ifrån att den ska dra åt sig myndigheternas intresse som i Kina och USA där debatten om marknadsdominans från ett fåtal aktörer blir allt starkare.

Landet är stort och det har saknats en bra infrastruktur och logistik för att kunderna ska få bra och snabba leveranser. Och inte minst så handlar det om ett misstroende mot e-handel jämfört med fysisk handel.

Ozon har idag en marknadsandel på runt 7 procent och målet är att lyfta den till 19 procent år 2025. Ett mål som inte är onåbart och det ska Ozon nå med hjälp av högre kundnöjdhet genom att satsa på bättre och snabbare leveranser och bättre och användarvänligare teknisk plattform med flera tjänster.

Ozon tog in 1,2 miljarder dollar vid börsintroduktionen i november och sålde en obligation på 750 miljoner dollar. Ozon har nu en stor kassa och enligt vd:n Alexander Shulgin finns det en tydlig plan för att de högt uppsatta målen med mycket investeringar. Alexander Shulgin kom till Ozon 2017 och var tidigare framgångsrik operativ chef på Yandex.

Alexander Shulgin

Ambitionen är att fortsätta växa organiskt och fortsätta ta marknadsandelar, vilket man lyckades med under fjolåret. Ozon kommer att investera mycket i infrastruktur för logistik, och bredda erbjudandet till livsmedel/matvaror, annonsering och finanstjänster. Man har för avsikt att fördubbla volymen i logistikcenters. Och inte minst höja kvaliteten på tjänsterna för att få nöjdare kunder och ett starkare ekosystem.

Det handlar om att bredda produktutbudet och få in flera säljare med flera produkter, och inte minst vill Ozon öka inom fintech. Den ambitionen har bolaget varit tydligt med och de har precis genomfört ett förvärv av Oney Bank.

Sedan tidigare erbjuder man betalkortet Ozon Card som har 450 000 användare som får poäng på sina köp. Samtidigt ska man bredda erbjudandet med mer kortsiktig finansiering för både säljare och köpa på Ozon.ru. Och inte minst även erbjuda insättningar.

Enligt Ozon är det svårt för små- och medelstora företag att få finansiering på rimliga villkor i Ryssland. Det är antingen för dyrt eller oåtkomligt, det vill Ozon ändra på genom att bli bank. Då kan man erbjuda lån och finansiering till säljarna på plattformen.

Satsningarna för att växa snabbare än marknaden är stora och görs genom att både kassaflödet och det nya kapitalet används. Det gör att bolaget inte kommer att visa vinst på några år.

Ozon lämnade sin första kvartalsrapport den 31 mars. Det var en stark helårsrapport med 73 procents omsättningstillväxt, trots det visar bolaget förlust och kommer så att göra under de närmaste åren.

Det som överraskade mest var det fria kassaflödet som ökade kraftigt under det fjärde kvartalet. För helåret landade det på minus 2,6 miljarder rubel jämfört med minus 19,9 miljarder för 2019.

Den stora förbättringen är hänförligt till en stor kundtillväxt, flera beställningar per kund och inte minst nöjdare kunder som skickar tillbaka färre produkter. Samtidigt sjönk rörelsekostnaderna relativt omsättningen, trots att de ökade med 55 procent.

Analytikerna räknar med fortsatt stark tillväxt för omsättningen på 54 procent under 2021. Och att rörelsemarginalen fortsätter att förbättras när omsättningen växer. Det indikerar en rörelsemarginal på -14,7 procent jämfört med -16,6 procent.

Omsättningen förväntas fortsätt växa med 51 procent under 2022 till 242 miljarder rubel. Det skulle minska förlusten per aktie till 91,5 Rörelsemarginalen spås fortsätta förbättras och vara positiv på 7,6 procent 2023.

Vi tycker att Ozon är ett välskött bolag som sannolikt kommer att nå de högt uppsatta målen. Till det har bolaget en bra grund med stabila ägare. De ryska investmentbolagen Sistema och Baring Vostok är kvar som huvudägare och fortsatte att investera 135 miljoner dollar vid börsintroduktionen för att behålla kontrollen i Ozon. Deras inställning är långsiktig och de har inga problem att ta ett antal förlustår på bekostnad av en snabbt växande verksamhet som tar marknadsandelar.

Amazon började med detaljhandeln och marknadsplatser, sedan blev det mycket mer fokus på att kontrollera logistik, infrastruktur och IT. Alla stora och framgångsrika e-handlare gör ganska liknande saker - skillnaden ligger i kvaliteten på tjänsterna. Det inser Ozons ledning, de har ett tydligt kundfokus, vilket sannolikt kan vara nyckeln till framgång och växa snabbare än den underliggande marknaden.

Men det finns flera hot. Det finns möjligheter att konkurrensen skärps på e-handelsmarknaden, att den ryska ekonomin saktar in. Och inte minst det ständiga hotet om utökade sanktioner från väst.

Mer konkreta kurshot är utförsäljningar av Ozon-aktier under maj 2022 då inlåsningsperioden efter börsintroduktionen går ut.

Placera tycker att Ozon är en intressant internetaktie som är verksam på en underutvecklad marknad som garanterar en hög tillväxt under många år. Det är en aktie som hör hemma i en långsiktig,  global tillväxt- och teknikportfölj. Ozon-aktien är noterat på den amerikanska Nasdaq-börsen och Moskvabörsen. Ozon-aktien ingår i flera Rysslandsfonder med någon procents andel.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 59,88 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -