På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Inte så pantat att köpa den här aktien

Aktieanalys Ball Corporation är världens största tillverkare av aluminiumförpackningar till dryckes- och livsmedelsindustrin. Verksamheten är växande och konjunkturokänslig.

Balls marknadsandel av den globala och växande aluminiumburkproduktionen uppgår till 33 procent. 2020 levererade företaget drygt 105 miljarder aluminiumburkar till dryckesindustrin. Det var en ökning från 100 miljarder året innan och 95,4 miljarder 2018.

Det finns flera orsaker bakom tillväxten för aluminiumburkar före plast och glas. Det främsta är att innehållet skyddas till 100 procent från ljus och luft. I plastflaskor riskerar dessutom innehållet att ta skada av plasten i sig.

Aluminiumburkar är mycket lätta och tåliga att transportera. Aluminium går också snabbt att kyla ner och dessutom håller det kylan längre än de flesta andra material.

Det är också helt och hållet förnyelsebart och kan återvinnas om och om igen för evigt.

Ytterligare ett skäl är marknadsföring. Hela burken är en 360-graders reklampelare så att säga.

Aluminiumburkarna går till främst till öl- och läskindustrin, men en ökande andel går till nya produkter som till exempel vin.

Ball Corporation tillverkar också förpackningar till andra hushålls- och hygienprodukter som sprejburkar för rengöring och deodoranter. En del går även till läkemedelsindustrin.

Ball består också av en flyg-, försvars- och rymddel som tillverkar antenner, kommunikations- och styrsystem till amerikanska försvarsmaktens olika delar.

Bland annat tillverkar Ball GPS-antenner till taktiska ballistiska robotar som Tomahawk. Bolaget gör också avancerade antenner och styrsystem till amerikanska försvarets drönare och till amerikanska försvarets flygplan F35.

Den här delen står för ungefär 15 procent av omsättningen.

Några av de största kunderna till Ball är: Anheuser Busch Inbev, Diageo, Coca Cola, Pepsico, Procter&Gamble, The Boston Beer Company, Constellation Brands, Brown forman, The Clorox Company, Chipotle Mexican Grill, Mondel z International, Monster Beverage, Kellogg Company, General Mills och Raytheon Technologies Corporation.

Antalet anställda har ökat kraftigt under de senaste åren. Bolaget har idag 21 500 anställda. Ball lägger också mycket resurser på forskning och utveckling. För några år sedan tog de patent på en ny aluminiumblandning som gör burkarna och förpackningarna lättare och starkare.

Företaget grundades redan 1880 av fem bröder. De första produkterna bestod av metallburkar för förvaring av färg och kerosin. Ball Corporation har sitt huvudkontor i Denver i Colorado.

2020 omsatte Ball 11,8 miljarder dollar. I år spås omsättningen växa med drygt 11 procent.

53 procent av omsättningen genereras i USA. Näst största marknaden är Brasilien med 11 procent. Rörelsemarginalen väntas successivt stiga under de kommande kvartalen.

Bolaget handlas till 16 gånger årets förväntade ebitda. Genomsnittsnivån för S&P500 under de senaste åren har varit att EV/Ebitda legat på mellan 11 och 14.

Ball Corporation bevakas av 18 analytiker. Tio av dessa sätter köp på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 101 dollar. Det innebär en uppsida på drygt 10 procent från nuvarande kurs.

Hittills i år har Ballaktien backat 2 procent. Sett på tolv månader har aktien stigit 30 procent.

Fördelen med dryckesburkar är att det är en icke cyklisk marknad som dessutom växer år efter år.

Företaget gynnas och kommer att fortsätta gynnas av övergången från plast och glas till mer aluminiumburkar. Dessutom drivs tillväxten också av en allt större världsbefolkning.

Utvecklingen är både rationell och nödvändig.

Dels är det bättre för kvaliteten på livsmedlen med aluminiumförpackningar, men det är också nödvändigt att minska andelen plast i livsmedelsproduktionen eftersom en stor del av plasten förr eller senare hamnar i världshaven, där den rubbar och skadar ekosystemen.  

Ball kommer att gynnas av den robusta och jämna tillväxten på samtliga deras huvudmarknader under många år framöver.

Ball är egentligen en utmärkt ESG-investering. En del investerare kan dock ha problem med att 15 procent av omsättningen kommer från flyg- och försvarsdelen. För den som kan leva med det kommer aktien sannolikt att bli en bra investering.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Följ mig på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Ball Corp Köp 90,84 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -