På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Dags att väcka kycklingaktien?

Aktieanalys Scandi Standard har påverkats negativt av både pandemin och av fågelinfluensan. Aktien har fört en slumrande tillvaro under tiden men kan vara på väg att piggna till.

Som om det inte var nog med en pandemi så stack även fågelinfluensan upp sin näbb igen under 2020 och stökade till det för kycklingproducenten Scandi standard.

Den första farsoten har som bekant påverkat vårt beteende- och konsumtionsmönster rejält och för Scandi Standards del syns det tydligast i försäljningsnedgången inom säljkanalen Restaurang och Storhushåll. För helåret 2020 slutade det med en försäljningsnedgång på 12 procent i denna säljkanal, som lyckligtvis bara utgör 17 procent av de totala intäkterna.

Den klart största säljkanalen för Scandi Standard är Dagligvaruhandeln som står för två tredjedelar av intäkterna och här har motståndskraften i koncernens affärsmodell visat sig från sin bästa sida under pandemin. Dagligvaruhandel ökade intäkterna med 6 procent i fjol med bra underliggande marginalutveckling.

Den mindre, men volatila, säljkanalen Export har i sin tur både drabbats av prispress till följd av pandemin och en efterfrågeledd nedgång till följd av fågelinfluensan. Influensan har lett till tillfälliga importförbud på en del marknader i Asien och nedskrivningar av varulager för Scandi Standard.

Bolaget har historiskt fokuserat på att serva sina hemmamarknader med kycklingfilé medan andra delar av fågeln har skickats ut i Export-kanalen. Ambitionen framåt är att i större utsträckning ta tillvara även dessa fågeldelar på hemmamarknaderna och minska en redan krympande exportandel. En strategi som bådar gott eftersom det både skulle minska ryckigheten i resultatet och kunna stärka marginalerna.

Totalt för 2020 växte Scandi Standard trots den skakiga omvärlden med 3 procent organiskt, vilket dock är en bra bit under 5-årssnittet på 6 procent, och rörelsemarginalen justerat för engångsposter hamnade på 5,0 procent.

I ett längre perspektiv finns det en hel del faktorer som talar för att Scandi Standards underliggande marknad ska fortsätta växa. I förhållande till nötkött, lamm och gris är klimatpåverkan från kyckling betydligt lägre och även hälsoperspektivet lyfts gärna fram av branschen. Befolkningsökningar, förhållandevis lågt pris och acceptansen av kyckling som livsmedel hos alla de större religonerna i världen är andra drivkrafter för produktkategorins fortsatta tillväxt.

Scandi Standards mål är att växa minst i samma takt som marknaden där man är verksam och en nyckel för att hålla högre takt än marknaden är att aktivt driva produktutveckling och investera i sina starka varumärken. Det handlar om Kronfågel i Sverige, Danpo i Danmark och Manor Farm på Irland. Tre hemmamarknader där man är nummer ett. På de övriga två hemmamarknaderna, Norge och Finland, är man tvåa respektive trea på marknaden med sina varumärken Den Stolte Hane och Naapurin Maalaiskana.

Konsumtionen av kyckling per capita är generellt sett lägre i de nordiska länderna än övriga EU och USA, vilket gör att tillväxtmöjligheterna är gynnsamma på Scandi Standards hemmaplan om man kan förmå konsumenterna att växla in på kycklingspåret i ännu högre grad.

Precis som i många andra branscher har hållbarhet, ESG, seglat upp som en dominerande fråga inom livsmedelsproduktion.

Hållbarhet är sällan svart eller vitt. Riktning och ambition kan vara viktigare än historia och att ta en position som den aktör som är mest drivande för förbättringar och förändringar i sin bransch är ofta strategiskt rätt. Det kommer att bli allt viktigare för att särskilja sig och gå hem hos konsumenterna, affärspartners och investerare. Samtidigt blir fallet högre för den som vill plocka ESG-poäng om trovärdigheten ifrågasätts, vilket exempelvis Kronfågel fick känna av härom året när de kritiserades för sina klimatjämförelser.

Det är tydligt att Scandi Standard vill ta ett ledarskap inom ESG och man slår gärna på hållbarhetstrumman. Inte utan täckning, även om kritik som nämnts har förekommit. Lokal produktion som följer strikta föreskrifter, minskad antibiotikaanvändning och policys för ansvarsfull djurhantering är några av aktiviteterna som lyfts fram av bolaget och det finns en fortsatt stor marknadsföringsmöjlighet för hela branschen i att jämföra kycklingköttet med andra proteinbaserade livsmedel.

Ett beslut att även utveckla växtbaserade produkter med lansering under början av andra kvartalet är ett annat initiativ från bolaget som med lite god vilja kan ta plats i ESG-facket. Det är än så länge ett projekt i liten skala men skulle konsumenternas preferenser förändras snabbare än väntat så blir startsträckan för att bredda produktportföljen åtminstone kortare.

Resultatmässigt så drogs lönsamheten ner i fjol av en serie engångsposter där bland annat pandemin och fågelinfluensan påverkade negativt. Corona och fågelinfluensan kommer fortsätta sätta spår i första kvartalet och en bit in i det andra men förhoppningsvis normaliseras situationen därefter.

Med något bättre tillväxt, mer automation och effektivare processer i produktionen finns förutsättningar för att marginalen ska ta små steg uppåt kommande år. Analytikerna räknar med ganska blygsam utveckling både för tillväxten och marginalerna och även värderingen får sägas vara försiktig.

P/e-talet för 2021 ligger nu på 13 och faller till 11 sett till nästa års förväntade vinst, medan den skuldjusterade multipeln ev/ebit ligger på 12 respektive 11. Jämfört med internationella branschkollegor sticker värderingen dock inte ut som extraordinärt låg även om en del av de norska laxodlarna belönats med höga multiplar efter en stark start på 2021.

Scandi-aktien å sin sida tillhör den lilla olyckliga skaran som står på minus både hittills i år och om man blickar ett halvår tillbaka. Inte helt överraskande kanske med tanke på oron som utbrottet av fågelinfluensan la ovanpå pandemioron, samt att den trygga exponeringen mot detaljhandeln innebär att aktien inte är något renodlat öppna-upp-case.

Med en återupptagen utdelning som ger nästan 4 procent i direktavkastning, slutet på pandemin inom räckhåll och stabila tillväxtutsikter tycker vi ändå att aktien blivit lite väl hårt bedömd på börsen. Analytikerna som följer aktien har i genomsnitt en riktkurs på 80 kronor, vilket vi tycker är en rimlig nivå att sikta in sig på inom 6-12 månader. Det ger en uppsida på styvt 20 procent samtidigt som vi ser en ganska begränsad fallhöjd. Vi landar i ett köpråd.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Scandi Standard Köp 65,70 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -