Utdelningen spelar huvudrollen

Aktieanalys Telias vd Allison Kirkby har inlett lovande med flera storaffärer och en ny plan för att göra bolaget effektivare och mer kundorienterat. Som aktieplacering är det alltjämt utdelningen som spelar huvudrollen.

Det närmar sig 1-årsjubileum för Allison Kirkby som vd på Telia. Som tidigare högsta chef för Tele2 och senast för TDC Group hade hon operatörsblodet i ådrorna och behövde knappast någon inskolningsperiod till branschen när hon tog över den svenska marknadsettan i maj i fjol.

Allison Kirkby

Det märks, för mycket har redan hunnit hända under hennes korta tid på bolaget. Ett flertal chefsbyten skedde per omgående i koncernledningen och flera strategiska affärer har också rotts i land.

En försäljning av den internationella infrastrukturenheten Telia Carrier för 9,5 miljarder kronor meddelades i början av oktober och några veckor senare stängdes sommaraffären där delägandet i Turkcell Holding såldes. För precis ett år sedan avslutades dessutom försäljningen av Moldcell i Moldavien vilket innebär att Telia nu får sägas vara tillbaka i den nordiska myllan, med en mindre verksamhet i Baltikum som krydda.

Att pålitlig uppkoppling har varit en förutsättning för att klara distansarbete har blivit ännu tydligare under pandemin och behovet av Telias och konkurrenternas tele- och datatjänster är stort och växande. Samtidigt har Telia inte gått skadefria ur det senaste årets unika förutsättningar. Man har tappat roaming-intäkter när människor tvingats stanna hemma samtidigt som tv- och reklamintäkterna har påverkats negativt.

Sammantaget är det dock svårt att se något annat än att den underliggande efterfrågan på Telias tjänster kommer att vara stabil eller öka ytterligare efter pandemin. Inte minst kommer behovet av superstabila 5G-nät bli avgörande när industrin är på väg att automatiseras ytterligare och när exempelvis självkörande fordon blir en realitet. Betalningsviljan hos kunderna visar redan tecken på att vara högre för 5G enligt Telia och ju mer verksamhetskritisk uppkopplingen blir desto viktigare blir prestandan.

Att särskilja sig som operatör på annat sätt än med priset kommer att bli allt viktigare i den miljön, i synnerhet för ett bolag som Telia som inte vill husera i lågprissegmentet. Allison Kirkby pratar i sin färska strategiuppdatering om att återuppfinna Telia, utnyttja möjligheterna som den marknadsledande positionen innebär och att gå från att vara en passiv facilitator till att mer aktivt möjliggöra ett uppkopplat liv.

Vad det innebär i praktiken är kanske lite tidigt att utvärdera, men ett konkret exempel där Telia redan sticker ut är den massiva satsningen på eget tv-innehåll som växlades upp med förvärvet av Bonnier Broadcasting 2019. Kunder som använder flera olika tjänster tenderar att bli mer långvariga och möjligheterna till korsförsäljning ökar, men som pandemin visade så kommer det egna innehållet också med risker.

Parallellt ska hela organisationen trimmas med sänkta operationella kostnader på 2 miljarder kronor fram till 2023 och med ytterligare 2 miljarder fram till 2025. Ett led i omställningen som pågår är också ett beslut att skapa en ny affärsenhet, Telia Asset Management, där vissa infrastrukturtillgångar kan placeras. Det öppnar upp för samägande och inte minst synliggörande av värdet på tillgångar som mobilmaster. Allison Kirkby har tveklöst ett starkt track-record som börs-vd och ett bra öga för vad som kan driva aktieägarvärde, vilket det här är ett spännande exempel på.

I närtid är dock guidningarna från Telia ganska återhållsamma. 2021 spås bjuda på oförändrad till låg ensiffrig tillväxt för såväl tjänsteintäkterna som ebitda-resultatet och därefter höjs ambitionen något. Konsensusprognoserna på marknaden följer samma upplägg med blygsam försäljningsutveckling och små men successiva förbättringar av marginalerna.

På p/e 21 i år och en ev/ebitda-multipel på 8 ligger Telia värderingsmässigt lite i överkant av snittet för branschkollegorna. Det går samtidigt inte att komma runt att det för många aktieägare inte är drömmen om en spektakulär kursuppgång utan en pålitlig utdelning som är den stora lockelsen med Telia-aktien.

I fjol gjorde coronasituationen att Telia först sänkte sin planerade utdelning från 2,45 kronor per aktie till 1,80 kronor, uppdelat på två utbetalningstillfällen. I oktober återkom bolaget med ett beslut om att dela ut ytterligare 0,65 kronor vilket återställde ursprungsplanen på 2,45 kronor.

I år vidtar en ny utdelningspolicy där 2 kronor per aktie är att betrakta som ett golv. Ambitionen är i tillägg att vara progressiva och kunna höja den med en ”låg till medelhög procentuell tillväxt”. I praktiken betyder det på dagens kurs ett löfte om en direktavkastning på 5,5 procent de kommande åren, med chans till lite grädde på toppen framöver om inget oförutsett händer.

Är man i grunden nöjd med en direktavkastning på den nivån så får man på köpet potentialen i att rutinerade Allison Kirkby och ordföranden Lars-Johan Jarnheimer kan överraska positivt med vinstutvecklingen och med sin omstöpning av Telia.

Det räcker i våra ögon för att aktien ska motivera sin plats i en bredare portfölj. Att både Kirkby och Jarnheimer själva köpte aktier för omkring 1 miljoner vardera förra veckan är ett litet men gott tecken som stärker den positiva tesen.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Telia Company Köp 36,65 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -