Köpvärd men dyr humanistisk lyx

Aktieanalys Stylisten och entreprenören Brunello Cucinelli började sin verksamhet i en liten verkstad 1978. Idag representerar företaget toppen av italienska lyxkläder.

Vid 25 års ålder hade Brunello Cucinelli en klar vision för färgglada kashmirtröjor för kvinnor. På den tiden dominerade neutrala nyanser i grå och svartskalan kashmirtröjor.

Idag är Brunello Cucinelli ett italienskt företag som är verksamt i modebranschen och engagerat i lokal och hållbar närvaro. Företaget designer, tillverkar och säljer kläder för kvinnor och män, kollektioner av kashmirprodukter och accessoarer.

Brunello Cucinelli

Produktportföljen är idag betydligt mer än stickade kashmirkläder till kvinnor. Det omfattar jackor, läderkläder, kostymer, klänningar, skjortor, blusar, byxor, accessoarer och andra lädervaror.

Företaget marknadsför sina produkter via direktförsäljningskanal, så kallade monobrand-kanal, bestående av franchiserade monobrand-butiker som endast säljer bolagets varumärke. En annan kanal är multibrand, som inkluderar avdelningar och oberoende butiker som tillhanda håller flera varumärken.

Varumärket Brunello Cucinelli distribueras internationellt i över sextio länder genom monobrand-butiker i ledande huvudstäder och i de mest exklusiva orterna över hela världen. Utöver det har man en betydande närvaro i utvalda multibrand-butiker, inklusive ledande lyxvaruhus.

Brunello Cucinelli har en tydlig kvalitetsstrategi som bygger på en kombination av innovation och hantverksfärdighet. Bolaget har stort fokus på en omsorgsfull hållbar tillverkningsprocess med råvaror av högsta kvalitet, hantverksskicklighet och lokal tillverkning i Italien. Produkterna är ett hantverk av högst kvalitet och hållbara kläder som håller i många år.

Brunello Cucuinelli har fått verksamheten och varumärket att växa balanserat i god takt sedan etableringen. Från att tillverka färgstarka kashmirtröjor till kvinnor förvärvade man Rivamonti, ett företag som specialiserat sig på ulltrikå. Det kompletterade Cucinellis egen serie kashmirstickade tröjor.

1986 etablerades bolaget i USA för att få bättre kontroll på grossistverksamheten. I början av 1990-talet köptes en andel i Gunex och det introducerade en serie dambyxor och kjolar. Först 1994 etablerades en herrkollektion och grundade varumärkets första butik i Porto Cervo, Sardinien.

Under de kommande åren var tillväxten och framgången tydlig på det internationella planet.

Den filosofiintresserade Brunello Cucinelli etablerade år 2000 visionen "humanistisk kapitalism". Den innebär en central respekt för människan, försvara livet, hjälpa medmänniskor i affärsmodellen, att bolagets tillväxt och vinst ska vara hållbar och bra för naturen. En vision som var tydlig under pandemiåret 2020. Bolaget har garanterat alla anställda fortsatt anställning med bibehållen lönenivå. Och man valde att inte förhandla om rabatter från underleverantörer.

Han köpte och renoverade en anläggning vid foten av Solomeo-kullen för att möta den ökande efterfrågan på bolagets italienska produkter. Utöver det startat ”Project Beauty” som innebär investeringar i förskönande av byn. En gammal övergiven fabrik har fått ge plast åt nytt huvudkontor, en lantbrukspark med tillhörande olivlund och en ungdomspark med sportytor och en teater.

2012 noterades bolaget på Milanobörsen och har givetvis huvudkontoret i den lilla medeltidsbyn Solomero med bara 500 invånare.

Brunello Cucinelli grundade 2013 en hantverksskola i Solomeo. Där lär sig studenterna traditionellt hantverk, tekniker inom klädtillverkning som skrädderi, och stickning och även hållbart jordbruk. Tanken är att ha skolan som en rekryteringsbas för nästa generationsanställda – en långsiktig och hållbar investering.

Företaget säljer en italiensk livsstil över hela världen och kallas för ”kungen av Kashmir”. Tillverkningen har alltid bedrivits hållbart i den medeltida byn Solomeo i utkanten av Perugia i Umbrien.

Jag är svag för starka entreprenörer av kött och blod. Brunello Cucinelli är bolagets VD och ordförande i bolagets styrelse. Den 38-åriga dottern Camilla Cucinelli har lotsats in i företag och sitter idag med i ledningsgruppen. Brunello Cucinelli äger 51 procent av bolaget och är dess klart största ägare.

Precis som många konsumtionsvaror i lyxsegmentet har efterfrågan fallit i spåren av coronapandemin. Omsättningen minskade bara med 11 procent, vilket är betydlig mindre än många konkurrenter och inte minst lyxvarukonglomeratet LVMH som är ledande och tappade hela 17 procent.

Europa står för en tredjedel av omsättningen och backade endast 2 procent. Störst efterfrågan är det i norra Europa med Ryssland. Kina som står för knappt 12 procent av omsättningen, klarade sig relativt bra med en nedgång i klass med Europa.  

Italien är en egen region och står för 13 procent av bolagets totala omsättning. Frånvaro av turister låg bakom nedgången som var över 13 procent. Nordamerika som står för knappt en tredjedel av omsättningen påverkades mest och minskade omsättningen med över 15 procent.

I den senaste rapporten sa bolagsledningen att tillväxten i omsättningen var betydligt starkare under årets sista halvår på alla marknader.

Men redan i år räknar analytikerna med att omsättningen ska lyfta med 15 procent till 623 miljoner euro. En tillväxt som spås fortsätta de närmaste åren. Bolagsledningen har sagt att det långsiktiga målet är att dubbla omsättningen 2028, från 2019 års omsättning på 609 miljoner euro.

En nyckel till den fördubblade omsättningen är att öka närvaron och marknadsandelen på den stora och snabbväxande kinesiska marknaden. Dagens omsättning i Kina är relativt blygsam jämfört med många andra europeiska lyxvarumärken. Och inte minsta växer lyxkonsumtionen snabbare än globalt BNP vilket ger sektorn och Brunello Cucinelli vind i ryggen.

Vi tror att Brunello Cucinelli med sin hållbara och humana affärsprofil har en bra marknadsposition hos den stora generationen Millenials som är medveten och upplyst.

I takt med den ökade omsättningen kommer vinsten per aktie att öka betydligt, vilket höjer rörelsemarginalen till över 14 procent 2023. Brunello Cucinelli-aktien handlas på ett p/e-tal på 52 för nästa år och på drygt 40 för 2023, baserat på snittprognoserna.

En värdering som är förhållandevis hög. Men den europeiska lyxvarusektorn värderas högt, den är betydligt lönsammare och växer betydligt snabbare än många andra sektorer.

Brunello Cucinelli är välskött och har ett varumärke som växer allt starkare. Och bolaget ser ut att växa snabbare än sektorn de närmaste åren med en ökad lönsamhet. Med en normal marknad efter pandemin, öppna butiker, ökad turism och en snabbare tillväxt på den framtida tillväxtmarknaden Kina, gör att vinstprognoserna kan vara väl konservativa. Det skulle ge utrymme för lägre värdering om några år.

Som aktieägare i Brunello Cucinelli sitter man i samma båt som huvudägaren och bolagets VD. Och man måste tro på den hållbara visionen. Aktien är köpvärd om man har stort tålamod och har en riktigt lång investeringshorisont.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Brunello Cucinelli S.p.A. Köp 34,25 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -