Så kan du investera i elbilstrenden

Fondkommentar Tillväxten för elbilar är stark och elektrifieringen av fordon är ett brett tema som omfattar många sektorer. Ett tema som spås har en fortsatt stark tillväxt och kan vara värt en exponering för den långsiktige investeraren.

Den starka trenden var särskilt tydligt under fjolåret då Tesla hörde till de högst avkastande aktierna i USA. Den kinesiska elbilstillverkaren NIO med huvudkontor i Shanghai som är NYSE noterat steg över 1000 procent. NIO lyckades ta sig in på listan över Asiens tio största bolag mätt som börsvärde med sina 78 miljarder dollar i börsvärde.

Samtidigt som konkurrensen hårdnar med allt flera rena elbilstillverkare slår de traditionella biltillverkarna tillbaka. De satsar idag stora summor på att elektrifiera sina bilflotta. De knyter många nya samarbeten med bland annat digitala mjukvarubolag, batteritillverkare, el teknologibolag, tekniska hårdvarubolag och AI-bolag.

Biltillverkarnas gamla värdekedja kommer att förändras. I framtiden spås den självkörande bilen vara en vardaglighet och vi kommer inte att äga bilen som tidigare. Sannolikt kommer vi att ha ett delat bilägande.  Det gör att kunden kommer allt längre bort från biltillverkaren.

Det är uppenbart att elbilsrevolutionen är omfattande. Det skapar stor tillväxt då både nya aktörer skapas och de gamla aktörerna stöper om sig. Och inte minst skapas det en uppsjö med bolag inom många sektorer.

Det omfattar allt från digitala mjukvarubolag som blir en allt viktigare och strategisk del av de elektriska och självkörande bilarna. Här finns bolag inom säkerhet, navigation och automatisering.

Hårdvarudelen är minst lika het. Det behövs flera processorer, halvledare, kameror och radar i framtidens bilar.

Inte minst batteriteknologin som växer snabbt skapar många bolag. Det är uppenbart att det finns en långsiktig tillväxttrend när världen ska ställas om till elfordon.

Vill du inte leta bolag själv så finns det några börshandlade fonder med inriktning mot framtidens mobilitet och elbilar.

Den första börshandlade fonden är iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF, som följer STOXX Global Electric Vehical & Driving Technology index.

STOXX Global Electric Vehicles & Driving Technology Index består av företag från både tillväxtländer och utvecklade länder. Det inkluderar bolag som är verksamma inom tillverkning av elbilar, självkörandebilar, batteritillverkare och underleverantörer till elbilsindustrin och bolag inom värdekedjan.

Företag ska ha minst halva omsättningen kopplade till batterier och komponenter som används i elektriska- och självkörande fordon.

Indexet tar också hänsyn till ESG. Indexet är likaviktat och ombalanseras en gång per år och det sker sista juni. Det innebär att varje bolag får lika vikt oavsett bolagets börsvärde. Under året får aktiernas vikt fluktuera efter aktieprisets upp- och nedgång. Indexet innehåller runt 80 olika företag.

De fem största innehaven utgör precis som i det underliggande indexet 17 procent av fondens värde. För närvarande hittar vi det Tesla som det största bolaget med en vikt på 4,8 procent. Det kinesiska elbilsbolaget BYD har 3,8 procents vikt. Bolagens vikt speglar aktiens avkastning den senaste perioden. Båda har gått starkast av alla drygt 80 bolag i index sedan sista juni 2020.

Fonden har en tydlig lutning åt stora tillväxtbolag som utgör 70 procent av fondens värde. Medelstora bolag väger 25 procent och resterande del är småbolag.

USA-bolag utgör största delen i fonden och i index med knappt 36 procent. Näst största vikt har japanska bolag på 13 procent. Fonden är som väntat tekniktung, men bara runt 25 procent är klassificerade som teknikbolag. Största sektor är sällanköpsvaror som utgör två tredjedel av fonden. Både Tesla och BYD räknas som sällanköpsvaror.

Fonden startade i februari 2019 och har ganska kort avkastningshistorik. Fonden förvaltar idag drygt 400 miljoner kronor.

iShares är pionjären inom ETF:er. Moderbolaget Blackrock förvaltar totalt drygt 7 000 miljarder dollar. Förvaltningsavgiften för iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF är 0,4 procent. Likviditeten i fonden är bra och spreaden – skillnaden mellan köp och säljkurs – är liten. Det tillkommer kurtage då en börshandlad fond handlas som en aktie över börsen.

Xtrackers Future Mobility UCITS ETF 1C följer Nasdaq Global Yewno Future Mobility Index där det ingår företag som är innovativa och verksamma inom självkörande bilar, optik, 3D-grafik, Elbilar, hybridfordon och batteriteknik.

I likhet med det andra indexet är det lika viktat och omfattar ett 80-tal bolag. Indexet ombalanserar halvårsvis i slutet på juli och januari.

Även den här fonden har en tydlig lutning åt stora tillväxtbolag som utgör 65 procent av fondens värde. Medelstora bolag väger 28 procent och resterande del är småbolag.

Det som överraskar är att japanska bolag utgör hela 45 procent av fondens värde. USA-bolag utgör näst största vikt på 21 procent, följt av sydkoreanska bolag.

Fonden har mer balans mellan sektorer. Även här är sällanköpsvaror största sektorn på 39 procent, följt av råvarubolag på 23 procent. Industrisektorn kommer på tredjeplats med 22 procent. Vi hittar tekniksektorn först som fjärde största sektor på 13 procent.

De fem största innehaven utgör 8,2 procent av fondens värde. För närvarande är indiska Tata Motors, som äger både brittiska Jaguar och Landrover, det största bolaget med en vikt på 2 procent. Näst största innehav är den Ohiobaserade däcktillverkaren Goodyear på 1,7 procent. Båda bolagen räknas in i sällanköpsvaror.

Bolagens vikt speglar aktiens avkastning den senaste perioden. Båda har gått starkast av alla drygt 80 bolag i index sedan slutet på januari 2021. Tata Motors har rivstartat året med en uppgång på hela 76 procent sedan årsskiftet och Goodyear kommer inte långt efter med en uppgång på 67 procent.

Fonden startade i januari 2019 och har kort avkastningshistorik. Fonden förvaltar idag drygt 1,3 miljarder kronor.

Förvaltningsavgiften för Xtrackers Future Mobility UCITS ETF 1C är 0,4 procent. Det tillkommer kurtage då en börshandlad fond handlas som en aktie över börsen. Fonden förvaltas av DWS som är en tysk kapitalförvaltare.

Tematiska investeringar lägger inte stor vikt på dagens vinster och värdering. Utan tenderar att vara mycket framåtblickande och kräver en långsiktig investeringshorisont hos investerare. Fondernas avkastning avspeglar inte en bredare avkastning på marknaden.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -