Omstöpta tv-bolag lyfter i USA

USA Det är tv som gäller på USA-börsen i år. Netflix och Disneys succé med sina strömningstjänster har satt eld i baken på de traditionella tv-bolagen och investerarna har hakat på.

Det breda amerikanska börsindexet S&P 500 har inlett 2021 försiktigt positivt och är hittills i år upp 5 procent. I toppen är det helt andra rörelser och något överraskande är det två av de anrika amerikanska tv-bolagen som har rusat mest i storbolagsindexet i år. Viacom CBS och Discovery toppar S&P 500, med uppgångar på 59 respektive 57 procent.

Men det är inte en nyvunnen kärlek till kabel-tv och linjära utsändningar som har fått aktierna att börja röra på sig, tvärtom så handlar det om en kapitulation inför ett nytt kundbeteende och senfärdiga försök att följa Netflix och Disney i spåren.

Viacom CBS har visserligen redan en strömningstjänst, CBS All Access, men den kommer nu att göras om och döpas om till Paramount+. Fler detaljer är utlovade till en investerardag nästa vecka, den 24 februari, och den 5 mars ska själva lanseringen ske.

Med omkring 10 miljoner prenumeranter på All Access, att jämföra med Netflix 200 miljoner och Disneys nästan 100 miljoner är dock uppförsbacken brant för Viacom CBS. Tillgångar som Star Trek och Svamp-Bob i all ära, det som framför allt kommer att användas för att särskilja sig i konkurrensen är troligen sporträttigheter som Champions League och ett bredare anslag mot nyheter, musik- och underhållningsprogram.

Även Discovery har en strömningstjänst med ett plustecken efter namnet och den lanserades i utvalda länder, däribland Sverige, i början av året. Sporträttigheter är ett fundament även hos Discovery som i sitt stall har exempelvis Eurosport och OS-rättigheter för sommarens spel i Tokyo.

Oprah Winfrey, Animal Planet och TLC är andra tilltänkta dragplåster för Discoverys tjänst. För svenska prenumeranter är Allsvenskan och Europa League de tyngsta rättigheterna, tillsammans med lokala underhållningsprogram som Wahlgrens Värld.

Även om kurserna har rusat iväg i år på förhoppningar om att Viacom CBS och Discovery ska kunna ställa om och bli konkurrenskraftiga alternativ på strömningsmarknaden så kan man inte säga att marknaden är helt övertygad om att det blir en framgång. Båda aktierna handlas till försiktiga p/e-tal strax över 14 räknat på årets vinstprognos och de har med god marginal skenat förbi analytikernas genomsnittliga riktkurser. Viacoms aktie ska ned med 40 procent och Discoverys med 25 procent för att hamna i nivå med riktkurserna.

Intressant att notera på topplistan över vilka aktier som stigit mest i år i S&P 500 är samtidigt att plats tre till fem består av bolag som prospekterar och utvinner olja: Occidental Petroleum, Diamondback Energy samt Marathon Oil.

Kanske inte lika överraskande som tv-bolagens framfart då oljepriset har återhämtat sig kraftigt och nyligen passerade 60 dollar fatet. Från att bokstavligen ha varit under isen förra våren, med negativa terminspriser, talas nu om 100 dollar fatet och en ny supercykel för oljan. Drivkraften för den fortsatta uppgången skulle då vara att de enorma finanspolitiska stimulanserna kommer att lyfta konsumtionen av olja och eftersom kapacitet försvunnit under lågpriseran så väntar ett utbudsunderskott.

Hur väl tv-bolagen lyckas med sina nya tjänster och huruvida oljepriset kan trotsa den motverkande kraften från icke-fossildrivna fordon återstår att se. En sak är åtminstone säker - utfallet kommer att kunna läsas av i börstabellen.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -