På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Volvo har en växel till att lägga i

Aktieanalys Fordonsjätten Volvo slog till med en ny stark rapport på onsdagen och nu får aktieägarna också den uppskjutna extrautdelningen. Aktien handlas nära rekordnivåer men är trots det inte dyr och vi tror att det finns en växel till att peta i.

Redan i oktober när Volvo i sin niomånadersrapport kunde rapportera om kraftigt ökad orderingång och avsevärt högre resultat än väntat kunde man ana att coronakrisen var på upploppet för Volvo. Med onsdagens bokslut råder inget tvivel längre och återigen slog Volvo vinstförväntningarna med god marginal.

Fjärde kvartalets orderingång på lastbilar ökar med hela 61 procent till 86 069 fordon, vilket var 28 procent högre än analytikerna i snitt räknat med. Koncernens försäljning på 97 miljarder kronor var i stort sett i nivå med förhandstipsen medan det justerade rörelseresultatet på 10,9 miljarder med råge överträffade förväntningarna som låg på 8,8 miljarder, enligt Infront.

Att den underliggande marknaden, transport- och anläggningsaktiviteten i samhället, redan tidigt i höstas började komma tillbaka till normala nivåer har krattat manegen för den starka avslutningen på helåret 2020 för Volvo. Dels av den uppenbara anledningen att ingen åkare eller byggfirma beställer nya lastbilar, grävmaskiner eller dumprar om deras befintliga flotta står parkerad och väntar på uppdrag. Dels därför att de lastbilar och maskiner som inte utnyttjas inte heller behöver service och reservdelar, vilket är en viktig och stabiliserande del av Volvos försäljning.

Ovanpå det finns en tilltagande risk för kreditförluster på de affärer som Volvo finansierat ju längre kunderna står stilla.

Lastbilar och Anläggningsmaskiner är de två klart viktigaste segmenten för Volvo i termer av vinstgeneratorer och att efterfrågan i båda fallen studsat tillbaka så kraftigt ger stort utslag på helheten. Rörelsemarginalen för Lastbilar under fjärde kvartalet blev 13,0 procent och för Anläggningsmaskiner 11,2 procent och tillsammans drar de in den absoluta merparten av koncernens justerade rörelsevinst på 10,9 miljarder i kvartalet.

Lovande inför 2021 är också att Volvo, liksom några branschkonkurrenter redan gjort, skruvar upp sina bedömningar för lastbilsmarknaden. I niomånadersrapporten var prognoserna att Europamarknaden skulle öka till 240 000 lastbilar och Nordamerika skulle stiga till 250 000 enheter under 2021 – det nya budet är 290 000 lastbilar på båda marknaderna.

Ett kortsiktigt bekymmer är samtidigt den brist på halvledare som påverkar många branscher för tillfället och här flaggar Volvo för att det kommer påverka produktionen under första kvartalet. Förhoppningsvis är det en tillfällig huvudvärk, vilket också får sägas om bussverksamheten där den imploderande turismen har sänkt marknaden och satt tydligt avtryck även hos Volvo. Det problemet drunknar dock i ljuspunkterna från de större affärsområdena. 

Slösa aldrig bort en bra kris, brukar det heta. Även om ingen vare sig önskade eller kunde förutse att en pandemi skulle ställa hela världen på ända så blev 2020 till slut ett ypperligt tillfälle för alla de bolag som utlovat en bättre motståndskraft än under finanskrisen att visa att de menat allvar.

Att Volvo har blivit ett bolag som är mer flexibelt, mer decentraliserat och stringent med prissättningen än vad det varit historiskt visar sig nu i en helårsmarginal på rörelsenivå om 8,4 procent. Visserligen är vinsten hjälpt av statliga stödåtgärder och krisförloppet har varit komprimerat i tid, men skillnaden mot finanskrisen när Volvo gick back med 17 miljarder kronor 2009 är ändå stor.

När nästa stora kris träffar Volvos efterfrågan återstår att se. Vad som redan står klart är att fordonsmarknaden kommer att se annorlunda ut då. Precis som på personbilsmarknaden pågår en febril aktivitet bland de större aktörerna för att inte gå bort sig i övergången till icke-fossildrivna fordon.

Vem som väljer rätt väg och rätt partner är inte lätt att bedöma i det tekniska vägskäl vi befinner oss men Volvo förefaller åtminstone ligga i framkant på flera plan. Man har exempelvis lång erfarenhet från eldrivna bussar, ett batterisamarbete med Samsung, ett nytt gemensamt projekt inom bränsleceller med Daimler och för att accelerera elektrifieringen ytterligare bildas nu ett nytt affärsområde: Volvo Energy.

Huvudbudskapen på höstens kapitalmarknadsdag från vd Martin Lundstedt var att Volvo ska hämta minst 35 procent av försäljningen från elektriska fordon 2030 och hälften av koncernens intäkter ska komma från tjänster. Högre och stabilare intäkter per fordon sett över en hel livscykel skulle lyfta Volvo ytterligare ett hack på motståndskraftsskalan, men som placerare kan det vara lite tidigt att köpa den storyn fullt ut redan nu.

Vad som däremot går att slå fast är att följetongen om det finansiellt starka Volvos eventuella extrautdelning, som slopades ifjol, landat i ett nytt förslag om 9 kronor per aktie utöver ordinarie 6 kronor. Det innebär en direktavkastning i år på 3 procent sett till ordinarie utdelning och 7 procent tillsammans med extrautdelningen.

Vad gäller tillväxt och resultat så räknar analytikerna med att vi står inför två ganska bra år där omsättningen ökar med 11 respektive 7 procent och där rörelsemarginalen fortsätter upp till drygt 10 procent i år och 11 procent nästa år. Dessa kommer sannolikt skruvas upp de närmaste dagarna för att spegla fjärde kvartalets positiva signaler.

P/e-talet för 2021 ligger nu på 15 och faller till 13 för 2022. Volvos starka balansräkning får större genomslag om man tittar på skuldjusterade multiplar där ev/ebit för innevarande år ligger under 10 respektive under 9 för 2022 – klart lägst bland de stora svenska verkstadsbolagen.

En förkrossande majoritet av analytikerna är redan positiva, 15 av 19 har köprekommendationer och de övriga är neutrala. Det visar på ett stort förtroende för att Volvo ska fortsätta dra nytta av en bra marknad och få ut en högre effektivitet i fler vinstkronor. Men optimismen i analytikerkåren är också en begränsande faktor för ytterligare stora kurslyft eftersom de flesta redan är frälsta.

Cykliska bolag som Volvo ska man dessutom vara försiktig med att köpa på alltför höga multiplar när man befinner sig nära eller på en konjunkturtopp. Detta eftersom fallhöjden blir dubbel den dagen det viker av nedåt och både vinsten och multiplarna tenderar att falla snabbt.

Vi betraktar dock inte Volvos multiplar som avskräckande höga utan ser snarare ett visst utrymme för ytterligare uppjustering efter att Volvo nu har kunnat visa sin duglighet i tider av nedgång och stärkta av den proaktiva agendan inom batteri- och vätgasdrivna fordon.

Lägg till lite draghjälp av de prognosuppdateringar som bör vänta efter rapporten och vi landar i bedömningen att Volvo-aktien har en växel till att lägga i. Vi behåller vår positiva syn.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Köp 213,60 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -