På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Pressad köksaktie på rätt kurs

Aktieanalys Vi lägger allt mer krut på våra hem och pandemin har förstärkt den trenden. Nya nedstängningar i Europa är ett kortsiktigt orosmoment för kökstillverkaren Nobia men vi tar fasta på hur konsumenterna valde att agera i fjol.

2020 blev en berg- och dalbana för Nobia, både på börsen och i den egna verksamheten, precis som för så många andra bolag. Andra kvartalet blev som väntat en hård smäll när pandemin tvingade land efter land att begränsa medborgarnas frihet och inköp av ett nytt kök var nog det sista många tänkte på i mars och april i fjol.

Men insikten om att vi kommer att jobba och tillbringa allt mer tid i våra hem fick ganska snart fart på efterfrågan på bostäder och andra produkter som förbättrar hem och trädgårdar. Kök var inget undantag och för Nobia följde ett tredje kvartal som präglades av stabilisering och återhämtning och sedan avslutades året med ett fjärde kvartal som överraskade positivt – vilket bolaget kortfattat redogjorde för i mitten av januari i en positiv vinstguidning inför bokslutet den 4 februari.

Återhämtningen kan Nobia främst tacka Norden och Centraleuropa för och den organiska tillväxten steg sammantaget med 5 procent i fjärde kvartalet, vilket får sägas vara imponerande med tanke på att nya vågor av nedstängningar delvis påverkade perioden. De kraftfulla åtgärder som tagits till i flera länder under början av 2021, inte minst i det tungt vägande Storbritannien, talar tyvärr för att Nobia får leva med osäkerheten åtminstone under första kvartalet också.

Vi tycker dock det är viktigare att ta fasta på vad slutkonsumenterna faktiskt gjorde när restriktionerna lättnade i somras och höstas, nämligen att satsa på att renovera och förbättra sina bostäder. Den ökade benägenheten att investera i hemmet, däribland köket, tror vi kommer att hålla i sig även efter pandemin och finansieringen är med fortsatt låga räntor inget hinder för detta.

Trycket på bostadsmarknaden kan exemplifieras med att bostadsrättspriserna i Sverige steg med 7 procent i fjol och villapriserna med 13 procent, enligt Svensk Mäklarstatistik. Även volymerna satte nya rekord med 120 000 bostadsrätter och 57 000 villor som bytte ägare under året.

Det är en utveckling som ger råg i ryggen för många presumtiva köksköpare. Dels genom att de bostadsägare som inte bytt hem känner sig rikare, dels genom att många av dem som nyligen har flyttat brukar vilja renovera sin nya bostad och gärna sätta sin egen prägel på hemmets nav - köket.

Tittar man på den totala europeiska köksmarknaden så bedöms den uppgå till motsvarande 130 miljarder kronor årligen och renoveringar utgör den allra största delen med omkring 80 procent. Resterande delen är kök som installeras vid nyproduktion.

För Nobias del så har man valt att fokusera på tre regioner, Norden, Storbritannien och Centraleuropa – där Nederländerna och Österrike utgör lejonparten av den senare. Kunderna når man i tre olika segment; Konsument, Projekt och Hantverkare. Det sistnämnda segmentet är minst med strax över 20 procent medan projektaffärer och konsumentförsäljning är ungefär jämnstora kring 40 procent vardera. Absolut största försäljningskanalen med närmare 60 procent av försäljningen är de egna och franchisedrivna butikerna, men projektförsäljning och bygghandeln är också viktiga kanaler.

Namnet Nobia är förmodligen okänt för de flesta kunderna men bolaget, som är sprunget ur skogsjätten Stora Enso för 25 år sedan, har desto starkare och mer välkända produktvarumärken som exempelvis Marbodal, HTH, Invita, Magnet, Uno Form och Norema.

Innan pandemin slog till så hade den då ganska nytillträdda vd:n Jon Sintorn presenterat en strategiplan för att lyfta tillväxten efter flera år med stort fokus på förbättrad lönsamhet. I planen finns en ökad satsning på lokala hantverkare eftersom de både är mer frekventa köksköpare och kan påverka konsumentens val av kök, en större andel franchisebutiker samt investeringar i effektiv tillverkning.

Den sista punkten handlar om mer än bara det vanliga gnuggandet med kostnader. Det handlar om 2 miljarder kronor i Nobias största investering någonsin och byggandet av en högautomatiserad anläggning i Jönköping som ska stå klar 2024. Kortsiktigt innebär det en mindre resultatsmäll kopplat till nedskrivningar av den befintliga fabriken i Tidaholm på knappt 150 miljoner kronor som rapporteras i fjärde kvartalet, men långsiktigt ska det ge Nobia en viktig fördel när bolaget kan massproducera kundanpassade kök mer kostnadseffektivt.

Nobias aktie fick en liten skjuts uppåt efter den positiva vinstvarningen häromveckan men har sedan krupit nedåt igen. Nedstängningarna i första kvartalet är tveklöst ett kortsiktigt hot mot ett kurslyft men vi tycker man kan ha ett stort mått av överseende med det nu när vaccinet av allt att döma snart kommer sätta punkt för de mest kraftfulla åtgärderna.

Och när Storbritannien som var det stora sänket i fjol väl öppnar upp igen efter pandemin, förhoppningsvis med en optimistisk nybyggaranda efter det avklarade Brexit-avtalet, kommer det att ge viktig support till koncernens tillväxt och lönsamhet i år.

Räknat på en tillväxt om 6 procent och en rörelsemarginal som klättrar upp till 9 procent i år – följt av ytterligare 5 procents tillväxt och ett infriande av marginalmålet på 10% nästa år handlas aktien nu på p/e-tal strax under 13 i år och under 11 för 2022.

Efter den inställda utdelningen för 2019 är en utdelning runt 2 kronor per aktie i vår och 3 kronor nästa vår är rimligt att hoppas på, vilket skulle innebära hyggliga 3,1 respektive 4,6 procents direktavkastning.  

Värderingen är försiktig och speglar en berättigad oro för att pandemin inte ska tillåta en så snabb återhämtning under året som vi skissar på. Men givet hur bra Nobia bevisligen klarade sig igenom fjolåret och fjärde kvartalet, konsumenternas iver att fortsätta investera i sina hem och potentialen om man får fart på den brittiska verksamheten ser vi tillbakagången efter den positiva vinstvarningen som ett intressant köpläge.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Nobia Köp 65,20 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -