Så letar hon riktigt hållbara aktier

Fondkommentar Sacha El Khoury på kanadensiska BMO letar europeiska aktier till sin hållbarhetsfond. Elekta är en av favoriterna.

Placera har pratat med Sacha El Khoury på det kanadensiska fondbolaget BMO Global Asset Management om hur hon letar hållbara bolag till sin hållbarhetsfond.

BMO hör till en av pionjärerna inom ESG-förvaltning och lanserade redan 1984 den första etiska aktiefonden i Storbritannien. Den var en av de första i sitt slag i världen. Idag har i princip alla fondbolag ett uttalat ESG-fokus i sina investeringar. Och det är inte svårt att förstå varför, då drygt en tredjedel av kapitalflödet till den europeiska fondindustrin letat sig till hållbara fonder under 2020.

Sacha El Khoury förvaltar en aktivt förvaltad Europafond: BMO Sustainable Opportunities European Equity Fund med ett tydligt hållbarhetsfokus i investeringsprocess som investerar i bolag som uppfyller FN:s hållbarhetsmål. Fonden investerar långsiktigt i ett 30-tal bolag och avviker mycket från index.

Sacha El Khoury

Vilken typ av bolag letar du efter till fonden?

”Självklart så investerar vi inte i bolag verksamma inom vapen, tobak, uran och fossila bränslen. Vi utesluter även allmännyttiga energibolag som får sin elproduktion från kol på mer än 10 procent, mer än 30 procent från olja och gas samt mer än 5 procent från kärnkraft. Vi undviker att investera i bolag som har skadliga produkter miljömässigt och socialt eller ohållbara affärsmodeller,” säger Sacha El Khoury.

”Vårt fokus är att investera långsiktigt i kvalitetsbolag som genererar en bra avkastning till fonden. Bolagen vi investerar i tillhandahåller hållbarhetslösningar som bidrar positivt till samhället eller miljön. Minst halva omsättningen i bolagen ska komma från produkter och tjänster som bidrar till en mer hållbar och bättre värld. Och de bolag vi investerar i vill vi gärna hjälpa till att förbättra, vi tror att det skapar avkastning. Vi samarbetar med företag vi investerar i betydande ESG-frågor som är mest relevanta för deras verksamhet, för att minska risker, förbättra resultatet och skapa långsiktigt investerarvärde.”

Hur ser investeringsprocessen ut?

 ”Det första vi ser på är att bolaget har starka vallgravar. Det är centralt för oss. Att ha starka vallgravar innebär att bolaget skyddas mot konkurrens och gör att bolagen kan växa mer än snittet. Det sker bland annat genom komparativa fördelar som patent, intellektuella rättigheter, kunskap och starka varumärken. Har bolagen starka vallgravar kan man i princip äga det för evigt och det ger en högavkastning med ränta-på-ränta effekten på investeringen. Och inte minst så minskar det risken i portföljen.”

”Vallgravar är viktigare än någonsin när den tekniska utvecklingen går så snabbt. Teknologi är en nyckelfaktor i kombination med globala strukturella trender. Det förstör många etablerade affärsmodeller för bolag som inte har tillräckligt starka vallgravar. ”

Vilka starka globala strukturella trender har ni identifierat?

”Det händer mycket och en annan trend som vi inte läser så mycket om är Generation Z. Det är Greta Thunberg-generationen, de är mellan 10 år till 24 år och de motsvarar runt 25 procent av världens befolkning. De kommer att styra framtida konsumtion. Generation Z är teknikdriven och har växt upp med internet och är snabba på att ta till sig nya tekniker. De kommunicerar annorlunda än tidigare generationer. De bryr sig om var produkten kommer ifrån och var den hamnar. De är betydligt mer miljömedvetna och mer medvetna om ojämlikheter, vilket gör att de kommer att skapa ett nytt konsumtionsbeteende.”

”En demografisk förändring som det inte pratats så mycket om heller som är en viktig faktor är kvinnor. De utgör halva arbetsmarknaden och i USA är kvinnor den viktigaste familjeförsörjaren i 40 procent av familjerna. Det är en fyrdubbling sedan 60-talet och en stark trend. Det är en trend som kommer förändra framtiden.”

”Klimatförändringen är en annan faktor som driver på framtida teknologi och förändrar våra liv. De närmaste tio åren kommer att vara viktiga för att få kontroll på klimatförändringar. Det är tydligt när vi ser alla regleringar inom bilindustrin som kommer att förbjuda fossilbilar på sikt, vilket förändrar affärsmodellen. Och det kommer flera regleringar och beslut från världen regeringar.”

”Alla de här trenderna händer och vi kommer inte undan. Förändringar kommer oavsett om vi vill det eller inte. Vi bör omfamna det och se på möjligheterna som det skapar. Det handlar inte om att se på enskilda ESG-frågor utan att se på helheten. Det är det som skapar långsiktiga investeringar och lönsamhet för bolagen på sikt.”

Vilka bolag har du i portföljen och var ser du möjligheter?

”Det finns många europeiska bolag som passar in i de starka trenderna, kvalitetsbolag som är globala spelare som gör stora förändringar på sikt. Europa är en bra grogrund för hållbara bolag som är marknadsledare. De bolag vi investerar i måste minst ha 50 procent av intäkterna som uppfyller FN:s långsiktiga mål att göra världen bättre.”

”Vi har investerat i Elekta som är marknadsledare. En ökad andel äldre människor i världen gör att allt fler får cancer. Det gör att hälsovårdskostnaderna kommer att öka betydligt och det behövs mer effektiva behandlingar. Idag har 90 procent av befolkningen i utvecklingsländerna inte tillgång till strålterapi."

"Majoriteten av strålterapimaskiner är i de utvecklade länderna. Det kommer att behövas betydligt flera strålterapimaskiner på sikt i Brasilien, Indien och Kina. Och många som finns i de utvecklade länderna behöver förnyas. Elekta är ett tydligt bolag med starka vallgravar som gynnas av globala trender som driver tillväxt. De har en stark tillväxt på tillväxtmarknaderna.”

”Europa är en perfekt plats att skapa nya hållbara bolag. Det går att hitta många bolag som transformerar sig och ser möjligheterna med hållbara trender. Franska Schneider Electric är en av fondens investeringar som transformerat sig och har många möjligheter. Schneider var tidigare en producent av hårdvara. Idag är det ett bolag som har helheten och är ett lösningsbolag. Ser man på den potentiella intjäningen de kommande tio åren för Schneider är dagens värdering inte så relevant. I Schneiders fall handlar det mycket om att effektivisera fastigheter. Bolaget är världsledande inom fastighetseffektivisering, områdets intäkter motsvara runt 35 procent av de totala intäkterna.”

”Idag släpper fastigheter och byggnader ut en tredjedel av alla koldioxidutsläpp i världen och är ett område där utsläppen måste minska dramatisk för att vi ska kunna nå Parisavtalet. Potentialen är enorm då bara 1 procent av alla fastigheter globalt når upp till framtida krav”

Trots att ni säger att elbilar måste stå för halva försäljningen år 2030 och ni gillar att investera i transformeringsbolag så äger ni inga europeiska biltillverkare. Varför?

”Europeiska biltillverkare har ingen bra historik. Det har varit dåliga aktieinvesteringar och de håller inte tillräckligt hög klass. Deras möjlighet att generera kassaflöde är svagt och de binder mycket kapital och har låg lönsamhet. Det är faktorer som vi inte tror kommer att förbättras när de tvingas ändra sin affärsmodell, sluta tillverka fossilbränslebilar och börja tillverkar elbilar. De får sannolikt flera problem än möjligheter då Tesla är en stark utmanare. Vi väljer att investera i viktiga leverantörer till elbilsindustrin. Melrose är ett bolag som tillverkar komponenter som är nödvändiga för elbilar, vi får exponeringen mot elbilsindustrin och samtidigt bolag av högre kvalitet.”

Förutom att ni inte investerar i vissa sektorer avviker ni mycket från index när ni inte äger flera stora europeiska bolag som holländska Unilever, schweiziska Roche och Nestlé, hur tänker ni där?

”Vi är aktiva investerare och har en koncentrerad fond med drygt 30 aktier. Vi har valt bort de stora livsmedelsbolagen Unilever och Nestlé då det händer mycket inom den sektorn. Det kommer många nya trender som att vi äter mindre kött, salt, socker och mindre fett. I USA lanserades nyligen Halo Top, ett relativt nystartat glassbolag som erbjuder premiumglass som innehåller betydligt mindre socker och fett än traditionell glass som Häagen-Dazs eller Ben & Jerrys. På mindre än sex år är deras glass den sjätte mest sålda i USA. När de lanserades i Storbritannien sålde de mer än Häagen-Dazs hos den stora livsmedelskedjan Tesco.”

”Köttkonsumtionen är en trend som fortsätter minska globalt. Vi har helt nya aktörer som erbjuder alternativ köttupplevelse som Beyond Burger och Impossible Food. Det kommer nya aktörer och fler regleringar mot mindre fett och socker som förändrar livsmedelsmarknaden betydligt. De har produkter som inte Unilever och Nestlé kan erbjuda idag och sannolikt måste köpa för att få innovation och tillväxt inom nya områden, där vi idag har betydligt mer krävande kunder.”

”Vi investerar i Kerry Group och Symrise som är producenter av specialingredienser. Det är vårt sätt att satsa på framtidens vinnare och undvika de stora europeiska livsmedelsbolagen. Men vi ägde Unilever i åtta år och sålde det 2018 när vi såg den nya starka trenden.”

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -