Svenska shoppar - men julhandeln oroar

Börsen Hushållen har hållit uppe shoppingviljan hyggligt under hösten. Men det finns en del oroande tecken på att julhandeln - i smittspridningens spår - kan visa sig bli svagare än väntat.

Trots corona-smitta och allmän ekonomisk oro så har hushållen fortsatt att spendera i relativt god takt. I alla fall det som varit någorlunda möjligt att konsumera. Så har exempelvis bostadsmarknaden gått starkt genom hela pandemin och även detaljhandeln har utvecklats väl.

I oktober steg försäljningen i detaljhandeln med 0,5 procent jämfört med föregående månad och med hela 3,6 procent jämfört med oktober i fjol. Sällanköpshandeln ökade med 4,8 procent och dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget med 0,7 procent i kalenderkorrigerade tal.

Det får, givet de dystra förutsättningarna, anses vara ganska starka papper och nu kan man heller inte i samma utsträckning peka på att många tvingats hålla sig hemma i Sverige. Det var annars något som troligen bidrog till en hygglig utveckling för detaljhandeln under sommarmånaderna.

Det här är dock detaljhandelssiffror som samlats in innan den nya smittvågen slog till med full kraft och nya restriktioner sattes in. Så nu finns en viss oro för hur julhandeln kommer att utvecklas.

I Konjunkturinstitutets färska barometerundersökning syns i alla fall vissa tecken på det.

Hushållshumöret, som befunnit sig i en positiv trend sedan djupdykning under våren, försvagades något i novemberundersökningen. Konfidensindikatorn sjönk till 88,3 och ligger fortfarande klart under det 100-streck som markerar det historiska genomsnittet. Hittills har det låga hushållshumöret inte påverkat detaljhandeln i någon större utsträckning och förhoppningen är givetvis att det ska fortsätta på det sättet.

Brasklappen får bli att det mesta av svaren samlades in innan de senaste restriktionerna sattes in, men å andra sidan hade inte heller den nuvarande vaccinoptimismen hunnit få fullt genomslag. Det som ändå kanske oroar mest är att hushållen nu åter börjat tro att arbetslösheten ska börja stiga.

Även bland detaljhandelsföretagen själva finns en stegrad oro inför avslutningen på året. Konfidensindikatorn i detaljhandeln sjönk till 100 i november. Exakt på det historiska snittet. Nuläget beskrivs visserligen i positiva termer men förväntningarna på kommande försäljning har sjunkit en hel del, främst bland företagen som bedriver sällanköpsvaruhandel.

Det blir därmed högintressant att följa hur ”Black Friday” och inledningen av julhandeln ser ut att utvecklas. För även om vi inte vill se trängsel i butikerna så är julhandeln viktig för svensk ekonomi, även i ett lite längre perspektiv. Det kan vara den som avgör om vi får positiv eller negativ tillväxt i Sverige i slutet av 2020 och det spiller även över på hur inledningen av 2021 kommer att se ut.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -