På Placera använder vi cookies på vår sajt för att få den att fungera korrekt, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Välskött bolag med tuff framtid

Aktieanalys Efter tre år vid vd-rodret så lämnar Lotta Lyrå Clas Ohlson i december för en ny roll utanför detaljhandeln. Och kanske är det en bra timing. Med Amazon som förväntas kliva in på den svenska e-handelsmarknaden så kan konkurrensen bli mycket tuff framöver.

Den legendariske investeraren Warren Buffet brukar ibland citeras när man pratar om att äga aktier på lång sikt.

“Only buy something that you’d be perfectly happy to hold if the market shut down for 10 years.”

“If you aren’t willing to own a stock for ten years, don’t even think about owning it for ten minutes”

Warren Buffett (1930-)

Med andra ord så finns det skäl att vara mycket selektiv när det gäller att köpa enskilda aktier. Faktorer som inträdesbarriärer (hållbara konkurrensfördelar över tid), kompetent och ärlig ledning, fördelaktig sektor med framtidsutsikter, och kanske inte minst en attraktiv värdering är avgörande i att nå framgång.

Av denna anledning så är det viktigt att syna affärsmodellen och bolaget som intern faktor och även den externa faktorn, det vill säga marknaden och konkurrensutvecklingen. Ett dåligt bolag kan överleva om marknaden växer och alla aktörer får vind i seglen. Men för ett bolag som internt är välskött så kan en konkurrensutsatt marknad, som extern faktor, betyda mycket stora problem om affärsmodellen utmanas i grunden. Den externa marknadsfaktorn är därför särskilt viktig.

I detaljhandeln så kan man se att konkurrensen ökat efter finanskrisåren 2008-2009 drivet av nya kundbeteenden. Allt fler handelsaktörer med fysiska butiker har under årens lopp fått anpassa sig till en ny marknad där e-handelsaktörer utmanar med ökad bekvämlighet så som hemleverans och bättre pristransparens.

Ett bra exempel är Clas Ohlson som anpassat sig till denna nya marknad genom ett samarbete med MatHem i Sverige och Colonial i Norge. Många av de produkter som Clas Ohlson säljer köper även kunder i sina matbutiker varför det finns synergier i samarbetet. På sikt tror vi att detaljhandeln i Norden kommer att konsolideras i olika former. Ett tecken på detta är Axfoods förvärv av Mat.se år 2017 för en halv miljard kronor.

Om det till sist är Clas Ohlson som köper upp ett e-handelsbolag eller vice versa återstår att se. Till det positiva så är bolagets nettoskuld inte så hög i relation till rörelseresultatet, som för innevarande räkenskapsår förväntas ligga på strax under 1 gånger rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda).

Försäljningstillväxt för Clas Ohlson (Källa: årsredovisning för 2019/20, Clas Ohlson)

På sikt måste det också komma en större förändring. I dagens läge så har Clas Ohlson det ganska tufft som börjat få stänga butiker, och även om e-handeln växer tvåsiffrigt så står den fortfarande för bara 5-10 procent av den totala omsättningen. Ifjol låg den totala försäljningstillväxten på -0,2 procent för bolaget.

Utveckling för antalet butiker – Clas Ohlson (Källa: årsredovisning för 2019/20, Clas Ohlson)

Risken framöver är att ett utökat hemarbete i många tjänsteföretag leder till permanenta distansarbeten i spåren av coronapandemin. Det gör i sin tur att människor använder digitala verktyg allt mer i sina dagliga arbetsuppgifter. Fler borde därmed upptäcka fördelarna med att handla på nätet. Två uppenbara förlorare är dels fastighetsbolag som äger kontorslokaler, och dels den fysiska detaljhandeln med fokus på till exempel elektronik och hushållsartiklar.

Och frågan är om vi redan nu kan se början på en sådan trend. Den första kvartalsrapporten för det brutna räkenskapsåret 2020/21, och som presenterades i september, visade på en bra organisk försäljningstillväxt om 7 procent. Men försäljningssiffrorna för september månad, som redovisades nu i oktober, visade på en kraftig försäljningsminskning. Tillväxten i september i lokal valuta, och inklusive jämförbara butiker, var -3 procent, vilket kan ställas mot analytikerkårens förväntningar som var +3 procent. Även online-försäljningen minskade med 6 procent. Enligt vd Lotta Lyrå så är orsaken en påverkan från coronapandemin och ett nytt lagerstyrningssystem, men vi undrar om det också kan bero på en ökad konkurrens med ett förändrat kundbeteende i bakgrunden.

Den stora amerikanska e-handelsaktören Amazon har i media gått ut om en lansering på den svenska marknaden. Något officiellt datum är inte satt men troligen kommer man att lansera en light-version av de e-handelstjänster som idag erbjuds på de större marknaderna för att senare göra en storskalig expansion.

I USA så har det blivit tuffare för den fysiska detaljhandeln där Amazon och andra e-handelsaktörer tar marknadsandelar, vilket gör att butiker får stänga.

Men det är inte bara Amazon som är ett externt hot för Clas Ohlson. Antalet e-handelsaktörer som dyker upp inom hemelektronik och hemfixartrenden ökar kontinuerligt i Sverige samtidigt som aktörer som Jula, Rusta och Biltema konkurrerar med låga priser i fysiska butiker.

Möjligheten för Clas Ohlson är givetvis att fortsätta arbeta med sortimentsutveckling, stänga olönsamma butiker, introducera småskaliga butiker i centrala gallerior och resecentrum, öka andelen egna varumärken samt att utveckla sina samarbeten med aktörer som MatHem och Colonial.

En dold potential, och som på sikt kan bli en räddning för Clas Ohlson, är utvecklingspotentialen för “Clas Fixare” för både privatpersoner och företag där man köper en produkt och även en monterings- eller anpassningstjänst. Genom en mobilapp så kan man nu i vissa geografiska områden beställa sådana tjänster. Det kan t.ex. handla om att installera belysning eller att montera en gardinskena. För den äldre delen av befolkningen som vuxit upp med Clas Ohlson så kan detta vara ett attraktivt erbjudande.

Framtidens butiker kommer troligen också att vara ännu mer flexibla där produktutbudet påverkas av vad som är modet just nu med en hög anpassningsgrad i sortiment och pris. Att Clas Ohlson rekryterat Kristofer Tonström som ny vd efter Lotta Lyrå, och som kommer senast från vd-rollen på Filippa K, tycker vi bekräftar att man vill bli vassare på affärssidan. Han tillträder senast i mars nästa år.

Analytiker som täcker Clas Ohlson förväntar sig att omsättningen sjunker i år med påverkan från pandemin, och tillväxtåterhämtning antas vidare bli mager under perioden 2021-2022. Det gör också att vinsttillväxten per aktie är svag - om man vill tro på estimaten.

Förrän Tonström tagit över vd-rodret, och presenterat sin strategi med åtgärder, så tycker vi att det är spekulativt i att anta varken en bättre eller för den delen sämre vinstutveckling än vad analytikerkåren samlat bedömt i sina prognoser.

Men försöker vi trots allt att förhålla oss till den utsiktsbild som finns på bordet så kan man i alla fall säga att vinstvisibiliteten har minskat gentemot historiken om vi tar hänsyn till Amazons eventuella inträde på den svenska marknaden. Även om Clas Ohlson gör allt rätt internt så är risken att det ändå inte spelar någon roll på sikt om de externa marknadsfaktorerna förändras i så stor utsträckning att affärsmodellen blir obsolet utan hållbara konkurrensfördelar. I ett sådant läge blir en konsolidering i någon form oundviklig. När och hur det sker är svårt att säga.

Ser vi till värderingen så förväntar sig analytikerkåren att omsättningen för nästa brutna räkenskapsår 2021/2022 sjunker med -0,2 procent till 8,7 miljarder kronor med en rörelsemarginal på 8,4 procent. På sista raden så utmynnar det i en vinst per aktie om 8,1 kronor.

I skrivande stund så betyder det ett p/e-tal om cirka 11 gånger, vilket ska ställas mot en genomsnittlig vinsttillväxt per aktie under perioden 2021-2022 på -2 procent. Vi tycker därmed att värderingen är ganska rimlig även om skuldsättningen förväntas sjunka under dessa två år. Ifjol, i räkenskapsåret 2019/20, så värderades Clas Ohlson-aktien till ett p/e-tal på drygt 14 gånger men vi tycker att vinstvisibiliteten är betydligt lägre idag. Därmed ska avkastningskravet vara högre och som ger en lägre vinstmultipel.

Sammanfattningsvis så anser vi att de externa riskerna, med fokus på marknadsutvecklingen, har ökat för Clas Ohlson - även om bolaget idag verkar välskött internt. Värderingen kan på ytan se låg ut men givet prognosen för vinsttillväxten framöver så är den rättvis. Vi återupprepar därför vår tidigare neutrala rekommendation för aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Clas Ohlson B Neutral 85,10 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -