Så ska kinesisk Tesla-konkurrent växa

Elbilar Den kinesiska elbilstillverkaren Nio var nära en konkurs i fjol men nu realiserar bolaget planer på att expandera globalt och har bland annat Tencent som stor investerare. I mångas ögon är bolaget “Kinas Tesla”.

Nio, som börsnoterades för cirka två år sedan, anses vara Kinas främsta konkurrent till Tesla. Nio handlas för närvarande till ett P/S-tal på cirka 18 gånger omsättningen jämfört med Tesla som handlas till cirka 14 gånger omsättningen. Byd, en annan kinesisk tillverkare av elbilar, handlas endast till ett P/S-tal på 3.

Medan Nio befinner sig tidigt i tillväxtfasen med en omsättningstillväxt på 58 procent förra året ökade Teslas försäljning med endast 15 procent medan Byd hade en negativ omsättningstillväxt på minus 1,8 procent.

Byd och Tesla har börsvärden på cirka 264 respektive 360 miljarder dollar medan Nio har ett börsvärde på endast 24 miljarder dollar.

Nio-aktien på New York-börsen

Under 2019 var aktieutvecklingen trög och aktien stod som lägst i oktober 2019 till följd av att bolaget möttes av finansiella problem som nästan ledde till konkurs. Vid denna tidpunkt handlades aktien för endast 1,5 dollar.

Aktien föll även kraftigt under det första kvartalet av 2020 då marknaden var orolig över om företaget överhuvudtaget skulle överleva.

Mitt i corona-utbrottet gick Nio ut med att de förde samtal med regeringen i staden Hefei i sydöstra Kina som senare resulterade i en livlina på 7 miljarder yuan (1 miljard dollar) från investerare, inklusive statligt stödda enheter.

Även Tencent ökade vid denna tidpunkt sitt innehav i Nio och bekräftade på nytt sitt förtroende för företaget.

Under tiden slog bolaget dessutom rekord i antal fordonsleveranser, nämligen 3 740 levererade fordon i juni och toppade därmed 10 000 för det andra kvartalet totalt. Detta fick Nio att rusa och aktien är hittills upp 340 procent i år.

Företaget, som redovisade en nettoförlust på mer än 1,17 miljarder yuan (166,5 miljoner dollar) under andra kvartalet, förutspådde i sitt senaste resultatmeddelande förra veckan att det kommer att leverera 11 000 till 11 500 fordon under tredje kvartalet.

Än så länge är bolagets verksamhet inte lönsam, något som inte är särskilt anmärkningsvärt då bolaget fortfarande befinner sig i expansionsfasen. För år 2019 redovisade bolaget en omsättning på 1 145 miljoner dollar och en Ebitda på minus 1 475 miljoner dollar. Däremot visar estimat från Capital IQ en tillväxt på 91 procent för år 2020, 72 procent för 2021 och 53 procent för 2022. Dock väntas inte bolaget redovisa positivt Ebitda förrän år 2022.

Vad som är i synnerhet intresseväckande är Nios framtagna prenumerationstjänst. Numera tillåter den kinesiska regeringen företag att sälja elbilar utan batteri i syfte att göra dem något billigare på marknaden. Detta har banat väg för Nios prenumerationstjänst ”Battery as a Service”, vilket möjliggör det för fler att bli ägare av en eldriven Nio.

Batteriet blir nämligen tillgängligt som prenumeration som gör att kunderna betalar mindre i förskott.

Som kund registrerar man sig på prenumerationstjänsten Battery as a Service (BaaS), varefter man kan köpa en Nio utan batteri och på så sätt spara in 70 000 yuan (ca 10 000 dollar), oavsett modell.

Batteriabonnemanget kostar sedan kunden ca 980 yuan i måanden (ca 140 dollar) och gäller för ett 70 kilowattimmars batteri.

För att stödja den nya batteriprodukten bildade Nio ett nytt batteritillgångsföretag i Wuhan, Kina, vars tre andra investerare är den ledande batteriutvecklaren Contemporary Amperex Technology (CATL), Hubei Science Technology Investment and Financial Services-företaget Guotai Junan International. Varje företag investerar 200 miljoner yuan och kommer att ha en andel på 25 procent.

CATL listar flera biltillverkare som kunder, inklusive Tesla.

Nio ger även kunderna möjlighet att byta batterier på företagets batteristationer. Som kund kör man helt enkelt in på stationen där sedan ett automatiskt system hanterar bytet. Idag har Nio cirka 140 platser för batteribyte i Kina och expanderar ständigt.

Nios VD Bin Li sa i en intervju av CNBC för ett par veckor sedan att prenumerationstjänsten borde ge förare av bensinbilar större motivation att byta till elfordon. Även utan den nya batteriprodukten medgav Li att de redan ser en ökad efterfrågan på Nio-fordon i augusti.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -