En vinnande kinesisk utbildningsaktie

Aktieanalys TAL Education Group var det första kinesiska utbildningsföretaget som noterades på New York-börsen i oktober 2010. Sedan noteringen har intäkterna växt med i genomsnitt 46 procent per år. Aktien har varit en tydlig coronavinnare, men är den fortfarande är köpvärd?

Jag är svag för bolag som är marknadsledare på en marknad som växer med en strukturell tillväxt, alltså en underliggande marknad som växer snabbare än BNP och i det närmaste oavsett konjunktur. Oftast är den typen av bolag högt värderade men det brukar vara lönsamt att köpa på sig den typen av aktier vid en sättning på aktiemarknaden.

TAL Education Group eller Tomorrow Advancing Life som förkortningen TAL står för, är ett ledande utbildnings- och teknikföretag i Kina. Bolagets centrala mål är att vara teknikdriven, talangcentrerad och kvalitetsfokuserad. Sedan TAL grundades 2003 i Beijing har bolaget integrerat internet och teknik i utbildningen för att ge en bättre studieupplevelse för barn och ungdomar.

Det är ett bolag som gynnas av en stark underliggande tillväxt med en stor efterfrågan på undervisning efter skolan, för att på sikt klara de allt tuffare intagningsproven i Kina.

TAL är en ledande leverantör av så kallad K12-undervisning efter skola i Kina (står för Kindergarten till Grade 12, vilket i princip är utbildning från förskolan fram till universitetet).

TAL erbjuder ett av marknadens bredaste program för handled ämnesutbildning. Man har klasser för grundämnen: språk, matematik, kemi, biologi och fysik. Man ger engelska kurser inför utlandsstudier och teknikkurser som programmering, även för de allra minsta och yngsta eleverna. Man erbjuder även testförberedelsekurser till de verkligt viktiga intagningsproven på olika nivåer som inför lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och motsvarande gymnasieantagning.

TALs största marknad är liten klasshandledd utbildning (off-line utbildning) under ett antal varumärken som Xueersi Peiyou, Mobby och Firstleap. Klasshandledd utbildning erbjuds i totalt 91 kinesiska städer där man idag har totalt drygt 900 utbildningscenter.

TAL har en uttalad ambition att fortsätta växa verksamheten till nya städer och bredda utbudet i flera av storstäder man är verksam vid. Det finns utrymme för fortsatt stabil tillväxt under de närmaste åren.

Man erbjuder även personlig one-to-one utbildning, en premiumtjänst som sker via varumärken Izhikang och Shunshun Liuxue. Det handlar om skräddarsydd utbildning med egen lärare.

Det snabbast växande utbildningsområdet är online-kurser under varumärket Xueersi.com. Precis som det låter är det utbildning över internet. En utbildningsform som fått ett betydande uppsving i och med corona. När föräldrar väljer den typen av utbildning är varumärket viktigt och TAL är marknadsledare med ett känt och bra varumärke.

Online-verksamheten står för mindre än 30 procent av TALs totala intäkter. Men tillväxten spås vara betydligt högre än off-line verksamheten de närmaste åren. En trend som förstärkts av coronapandemin. 2023 tror analytikerna att online-kurserna står för 45 procent av TALs totala intäkter.

Tillväxten för TAL Education Group har varit dramatisk. Från noteringen på NYSE-börsen för snart tio år sedan har omsättningen i genomsnitt ökat med 45,6 procent per år. Grundarna är kvar i bolagen och de har lyckats riktigt bra med bolagets tillväxt. Man har sedan grundandet vuxit snabbare än den underliggande marknaden och TAL är idag marknadsledare.

En tydlig faktor för framgången är att man använt teknik och digitalisering av undervisningen från start. Man ligger idag i framkant med Artificiell Intelligens i utbildningen.

Marknaden

Den kinesiska K12-marknaden för utbildning efter skolan spås öka med drygt 15 procent per år mellan 2018 0ch 2023. Det gör att den kinesiska marknadens omsättning dubbleras på fem år.

Det finns flera viktiga strukturella tillväxtfaktorerna som talar för utbildningsindustrin i Kina.: En fortsatt stark urbaniseringstrend till de kinesiska storstäderna, samt en gynnsam demografi skapar en fortsatt hög efterfrågan på bättre utbildning. Antagningen till de kinesiska toppuniversiteten blir allt tuffare och mer konkurrensutsatta, samtidigt med otillräckliga utbildningsresurser i de större kinesiska städerna.

Den kinesiska utbildningsmarknaden har många små aktörer. Sannolikt fortsätter konsolideringen och TAL Education har tidigare förvärvat konkurrenter och komplimenterat verksamhetsutbudet. Här tror vi att TAL har fördel av sin storlek och sina starka varumärken.

Summerat så blev 2020 (TAL har brutet räkenskapsår från april till mars och resultatet för 2020 slutade i år) ett mellanår för TAL Education beroende på coronapandemin under deras fjärde kvartal.

Baserat på analytikerkårens prognoser så får vi en rejäl återhämtning på intäktssidan redan i år 2021.

Fram till 2023 väntas en omsättningstillväxt på närmare 200 procent. TAL Education förväntas växa mer än dubbelt så snabbt som den kinesiska marknaden. Med en stark balansräkning och kassaflöden så kan TAL överraska med fler förvärv i syfte att konsolidera marknaden.

Det är sannolikt, och historien talar för att de lyckats balansera en snabb tillväxt med fortsatt expansion, nya förvärv och ta hjälp av att man ligger i teknisk framkant.

TAL Education Group är i grunden ett kvalitetsbolag och marknadsledare, aktien värderas därefter. För 2021 och 2022 så ligger p/e-talen i skrivande stund på 94 respektive 50. Trots den höga värderingen är p/e-talet för 2023 på 32, vilket är klart lägre än sektorn i Kina.

TAL växer snabbt och delar inte ut några pengar. Aktien är inget för utdelningsjägarna. Med ett starkt kassaflöde så kan bolaget visserligen överraska med fler förvärv och etablera sig i nya städer snabbare än vad marknaden räknar med.

Vi tycker att värderingen är lite för hög för att plocka upp aktien på de här kursnivåerna. Håll ögonen öppna vid en sättning för högt värderade tillväxt- och teknikaktier, det kan vara en köptrigger för den långsiktige.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
TAL Education Group Neutral 72,99 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -