Den här aktien hamnar i depån

Börs Hamnaktier är sällsynta. Ett av få alternativ i västvärlden är systemviktiga Hamburgs hamn som drabbats av en svacka. Den ska man utnyttja.

Hamburger Hafen und Logistik AG äger och driver Tysklands största och viktigaste hamn och logistikcenter nämligen hamnen i Hamburg.

Utöver det äger och driver bolaget container- och logistikcenter i Tallinn i Estland och i Odessa i Ukraina.

Hamburger Hafen und Logistik är också Europas största järnvägshubb för godstransporter.

Bolaget äger lok och vagnar för transporter landvägen i Europa och vidare till Kina på den så kallade ”nya sidenvägen.”

Ytterligare ett mindre ben av koncernen är fastighetsutveckling av gamla hamnområden i den växande staden Hamburg.

2019 tog hamnen i Hamburg emot över 8000 fartyg. Totalt hanterades 136,6 miljoner ton gods i 9,3 miljoner containrar. I genomsnitt lämnade 2300 frakttåg per vecka hamnen.

Göteborgs hamn, som är Skandinaviens största, hanterade som en jämförelse 38,9 miljoner ton gods under samma period.

Hamburgs hamn är Europas tredje största hamn efter Rotterdam och Antwerpen och den 17:e största i världen.

Hamburgs hamn är starkt beroende av tillväxten i Asien och Kina. 54 procent av godset i hamnen kommer från eller ska till Asien.

21 procent ska vidare till Östersjöländerna och Skandinavien, 10 procent går till Nordamerika.

Bolaget har drabbats av pandemin och nedstängningarna.

Under det första halvåret i år föll omsättningen till 628,4 miljoner euro från 693,7 miljoner euro 2019.

Ebit föll till 55,5 miljoner euro jämfört med föregående års 114,3 miljoner euro.

För helåret räknar ledningen med att omsättningen kommer att minska avsevärt jämfört med rekordåret 2019.

Marknaden är dock inte lika pessimistisk som ledningen verkar vara utan spår en nedgång i omsättning på knappt 10 procent för helåret 2020.

Det ligger också mer i linje med allt positivare rapporter från den tyska industrin och uppjusterade prognoser från tyska regeringen.

För 2021 spås omsättningen ligga runt 2,5 procent lägre jämfört med 2019 och 2022 är prognosen att omsättningen kommer att ligga över 2019 års nivå.

Senast 2022 väntas också ebit ligga över 2019-års nivå. För innevarande år väntas ebit bli hälften så stor som föregående år.

Trots låg skuldsättning har ledningen inlett ett besparingsprogram samtidigt som IT-satsningar skyndats på.

Bland annat har man som en av hittills få hamnar i världen infört maskininlärning för att optimera av- och pålastningsprocesserna i hamnen. På sikt kommer det att effektivisera verksamheten och minska kostnaderna.

Hamnen har en lång historia. Den grundades officiellt redan den 7:e maj 1189. Det var först drygt 800 år senare det blev möjligt för privatpersoner och institutioner att handla aktier i bolaget. Hamburger Hafen und Logistik sattes på börsen i november 2007.

Pandemin har lämnat spår i aktiekursen som inte lyckats återhämta sig. Hittills i år är aktien ner 35 procent.

Aktien bevakas av sju analytiker. Fyra av dessa sätter köp, två är neutrala och en sätter undervikt.

Den genomsnittliga riktkursen ligger på 18 euro.

Aktien handlas till ett p/e-tal på 15 för nästa år och 12 för 2022. Det är för lågt i förhållande till läget på hamnen och dess extremt systemviktiga position för Tysklands och Europas tillväxt.

Det saknas givetvis inte risker. Under de senaste femton åren har Hamburgs hamn tappat andelar till hamnarna i Rotterdam och Antwerpen som historiskt satsat ännu mer på automatisering.

Största skälet till att Hamburgs hamn tappat är dock floden Elbes djup som gör att världens största fartyg i klassen Megamax-24 (med plats för 24 000 containrar) inte kunnat gå fullastade in i hamnen och bara vid vissa tider på dygnet. 

Av det skälet genomförs just nu en fördjupning av Elbe. Nu sänks djupet från minst 13,5 meter till 14,5 meters djup. Den kommer att vara helt klar under nästa år. Det kan bana vägen för en mer utjämnad konkurrens gentemot de konkurrerande hamnarna. Hamburgs stora fördel är just att den ligger en bit in i landet.

Den som köper in sig i Hamburgs hamn tror på en återhämtning för världsekonomin och i synnerhet på handeln mellan EU och Kina.

Mycket talar för att svackan i samband med pandemin blir kortare än inledningsvis förväntat. Hamburgs hamn är systemviktig för tysk export. Det är dessutom en tillgång med många naturliga barriärer.

Utöver det har bolaget en generös utdelningspolicy, en mycket kompetent och aktieägarvänlig ledning med vd Angela Titzrath i spetsen. Det här är en aktie som kommer att värderas upp i takt med att konjunkturen tar fart igen. Det är dags att Hamburger Hafen und Logistik hamnar i portföljen.

Här kan du följa mig på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud  

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hamburger Hafen und Logistik AG Köp 15,90 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -