GM kommer få 11 procent av Nikola, enligt avtalet, där det framgår att vätgaslastbilsutvecklaren förväntar sig se 4 miljarder dollar i besparingar på batteri- och drivlineutveckling de närmaste tio åren samt 1 miljard dollar i övriga utvecklingskostnader.
Även GM förväntar sig besparingar på omkring 4 miljarder dollar från avtalet med Nikola, som gick till börsen i våras.
Noterbart för svenska Powercell, som bland annat tillverkar bränslestackar för fordonsindustrin, är att GM blir exklusiv leverantör för Nikola-modellerna Class 7 och Class 8.
Powercell hade tidigare ett samarbete med Nikola, men detta avtal revs i april 2019, då det amerikanska bolaget meddelade att man inte ämnade använda Powercells bränslestackar när serieproduktionen inleds. Enligt Powercell kunde inte Nikolas villkor accepteras, vilket innebar att samarbetet bröts.
Powercells aktie steg dock initialt med nära 4 procentenheter till en ökning om 2,5 procent för dagen på nyheten, för att därefter dala tillbaka mot nollstrecket.
Norska Nel, som tillverkar elektrolysörer för framställning av vätgas, såg dock en betydligt mer tydlig kursökning, där aktien gick från minus 2,5 procent till att hålla sig kvar kring plus 2 procent för dagen på nyheten.
Nikolas aktie steg i sin tur med 45 procent i den amerikanska förhandeln samtidigt som General Motors aktie var samtidigt upp med omkring 8 procent.
Tesla, vars vd Elon Musk länge avfärdat vätgas som en hajp som inte håller måttet, sjönk några procentenheter ytterligare i förhandeln efter nyheten. Aktien hittades 14 procent ned inför öppningen.