Så mycket kostar tjänstebilen

Bil Har du blivit erbjuden en tjänstebil? Placera förklarar hur det påverkar din plånbok och vad som är bra att tänka på.

Förmånsvärde och beskattning. Bruttolöneavdrag eller nettolöneavdrag? Att ha tjänstebil – eller förmånsbil som det egentligen heter när du använder din tjänstebil privat – påverkar plånboken på olika sätt.

En tjänstebil räknas som en förmån om en anställd får använda bilen privat. Den förmånen beskattas utifrån en rad olika faktorer som utgör förmånsvärdet på bilen.

Förmånsvärdet bestäms i huvudsak av:

- Bilens nypris

- Bilens extrautrustning

- Om bilen är en miljöbil

- Om den anställda kör minst 3 000 mil i tjänsten

- Fordonsskatten (gäller bilar tillverkade 2018 och senare)

Förmånsvärdets ekvation

31,7 procent av prisbasbeloppet (47 300 kr år 2020) + 0,75 procent × statslåneräntan (0,5 procent år 2020) + 9 procent av bilens pris upp till 7,5 prisbasbelopp (354 750 kr 2020). För nyare bilar används 29 procent av prisbasbeloppet, men samtidigt läggs fordonsskatten till.

Är bilen dyrare än 7,5 prisbasbelopp adderar man ytterligare 20 procent av det överskjutande värdet.

"Bilförmånsreglerna är ett komplext regelverk, det tycker även jag som jobbat med detta i många år. Vi på Skatteverket skulle gärna se att lagstiftaren gjorde en översyn för att förenkla och modernisera, inte minst miljöbilsreglerna som inte hängt med i den tekniska utvecklingen", säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skattverket.

Yngve Gripple

Som tur är behöver du inte göra uträkningen själv. Skatteverket har en tjänst där du kan fylla i modell, värdet på extrautrustning och fordonsskatt bland annat.

En nackdel med tjänsten är att du behöver veta bilens registreringsnummer. Det är förstås också en fördel, eftersom det ger det exakta värdet för en given bil, men om du är letarstadiet får du höfta med fordonsskatten eller förlita dig på förmånsvärdena som bilhandlarna uppger. Dessa är dock ofta siffror som anger lägstanivån, det vill säga utan extrautrustning och i enklaste utförandet.

I Skatteverkets räkneverktyg finns de flesta bilmodeller med.

Du kan också söka på begagnade bilar i så likvärdig modell som möjligt på olika bilhandlares hemsidor och därifrån få ett registeringsnummer vars skatt du kan använda i beräkningen.

Vad kostar förmånsvärdet dig?

När du tittar på olika bilar brukar förmånsvärdet stå angivet som ett månadsbelopp. Det betyder inte att det är den summan som du måste betala i extra skatt. Din kostnad i form av mer skatt beror på vilken skattesats du har.

Exempel:

Andreas tjänar 30 000 kronor i månaden och blir erbjuden en förmånsbil. Han betalar 30 procent i skatt. Bilen han är intresserad av har ett förmånsvärde på 2 400 kronor i månaden.

Således får han skatta 720 kronor mer per månad (0,3 × 2 400 kr).

Andreas chef Berit tjänar 60 000 kronor i månaden och även hon blir erbjuden förmånsbil. Berit betalar 50 procent i marginalskatt. Hon är intresserad av en med ett förmånsvärde på 4 000 kronor i månaden.

Berit får skatta 2 000 kronor mer per månad (0,5 × 4 000 kr).

Förmånligt att ha miljöbil som förmånsbil

Att ha en miljövänlig bil som tjänstebil är förmånligt ur flera aspekter. Arbetsgivaren får exempelvis göra ett avdrag på upp till 10 000 kronor per år från förmånsvärdet om bilen är en ren elbil, en laddhybrid eller gasbil.

Dessutom görs ett avdrag för miljöbilen som gör att den, som ju ofta är dyrare än motsvarande inte så miljövänliga modell, blir lika dyr som en icke-miljöbil.

”Om man är intresserad privat av en miljöbil kan det vara attraktivt att ha den som förmånsbil på grund av den här nedjusteringen”, säger Yngve Gripple.

Elbilen Nissan Leaf är ett exempel på att förmånsvärdet på en miljöbil är mycket förmånligt.

Ytterligare en komponent som gör miljöbilen billigare är att förmånsvärdesberäkningen för nyare bilar innefattar fordonsskatten, vilken även den blir lägre om det är en miljövänlig bil.

Uträkning av förmånsvärde för en Nissan Leaf.

Kör du mycket i tjänst blir förmånsvärdet lägre

Om du kör 3 000 mil eller mer i tjänsten per år blir förmånsvärdet avsevärt lägre. Företaget kan då sätta ned förmånsvärdet med 25 procent. Alternativet är att den anställde gör det i sin deklaration. Du som har flera anställningar och uppfyller milkravet kan även du göra avdraget i deklarationen.

Förutsättningen är att du har fört körjournal eftersom det är på det sättet företaget kan visa gentemot Skatteverket att resorna inte är privata.

Du förmånsbeskattas inte om du kör väldigt lite

Har du en tjänstebil som du nästan uteslutande använder i tjänsten kommer du inte förmånsbeskattas givet att du håller dig under en viss gräns. Denna gräns går vid högst 100 mil privat körning och färre en 10 resor under året.

Drivmedel ska också förmånsbeskattas

Om företaget betalar ditt bränsle för dina privata resor ska även det förmånsbeskattas. Det gäller inte bara bensin, diesel, biogas och etanol utan även el. Den anställda beskattas dessutom beräknat på 120 procent av själva drivmedelspriset.

”Det är en specialregel för att man inte vill uppmuntra anställda till privat körning”, säger Yngve Gripple.

Här kan man tycka att politiken inte hängt med riktigt. För å ena sidan är det förmånligt att välja miljöbil som tjänstebil, och då särskilt en elbil eller laddhybrid, men å andra sidan förutsätter det för många att kunna ladda på sin arbetsplats – och då beskattas man till 120 procent.

Det är arbetsgivaren som ansvarar för att ha koll på hur hög elförbrukning som kan härledas till just den anställdes privata körning eftersom den delen ska beskattas.

Parkering vid bostad

Avgift för parkering vid arbetsplatsen beskattas inte, det ska däremot parkeringsavgift eller garagekostnad i hemmet göra.

Tänk på tjänstepensionen

En kostnad många missar är att en förmånsbil ofta leder till lägre pension. Detta gäller om förmånsbilen är ett bruttolöneavdrag. Exempelvis kan en 30-åring som har tjänstebil i 12 år gå miste om över en halv miljon kronor i tjänstepension.

Går det att förhandla till sig bilen som ett nettolöneavdrag påverkar det alltså inte pensionen. Mer om detta har Placera skrivit i denna artikel.

Vem behöver skriva körjournal?

Körjournalen är den information som Skatteverket utgår från för att se hur stor del av körningen som är i tjänsten respektive privat. Körjournalen behövs för att ha som underlag för milersättning för tjänsteresor och för att visa i det fall bilen körts minst 3 000 mil i tjänsten under året. Det går lika bra med en manuellt förd journal som en elektronisk, så länge tjänsteresorna och syftet med dem noteras dagligen.

Om arbetsgivaren betalar drivmedlet måste denne kunna utröna vilken del av förbrukningen som gått till den privata körningen och därför krävs körjournal även då.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -