Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 587 miljoner, enligt Infronts prognossammanställning.
Axfoods försäljning uppgick till 13.570 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 13.474 miljoner kronor.
Rörelsemarginalen blev 4,5 procent för kvartalet, mot väntade 4,4 procent.
Fler måltider hemma under coronakrisen lyfte Axfoods försäljning inom dagligvaruhandeln under det andra kvartalet, samtidigt som försäljningen till restauranger och caféer påverkades negativt.
Det framgår av bolagets delårsrapport.
"Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre nivå än före coronapandemin", skriver vd Klas Balkow i rapporten.
Av butikskoncpten gick Willys starkt med en ökning av butiksomsättningen med 8,3 procent, vilket av vd beskrivs som en "mycket stark jämförbar tillväxt". Han konstaterar vidare att lågpriskedjan gynnas i en tid av stor ekonomisk osäkerhet.
Axfood Snabbgross påverkades dock negativt av lägre efterfrågan på café- och restaurangmarknaden eftersom allt fler konsumenter i större utsträckning tillagat och ätit måltider hemma. Även Eurocash tyngde då gränshandeln mot Norge i princip upphört.
Vidare har pandemin även skyndat på tillväxten inom e-handel.
"Vi har under kvartalet fortsatt att jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent", skriver Klas Balkow.