Essity redovisar minskad omsättning

Q2 Hygien- och hälsobolaget Essity, som på måndagsmorgonen rapporterade resultatet för det andra kvartalet tidigare än ursprungligen planerat, klarade sig bra igenom perioden, trots covidpandemin.

"Jag är lättad, organisationen har hanterat stora svängningar på ett bra sett. Den organiska försäljningen backade rejält, främst på grund av affärsområdet Professional Hygiene, men resultat och marginaler var bra", säger vd Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt.

Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 3.782 miljoner kronor för det andra kvartalet. Enligt Infronts konsensusprognos väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.763 miljoner. Nettoomsättningen uppgick till 28.407 miljoner kronor mot väntade 29.764, en organisk försäljningsutveckling med -9,3 procent

Den justerade ebita-marginalen landade därmed på 13,3 procent. Snittestimatet löd här på en marginal om 12,6 procent.

Essity har tagit marknadsandelar av mindre och regionala aktörer på flera ställen i världen. Till lönsamhetsframgångarna bidrar också att dotterbolaget och mjukpapperstillverkaren Vinda i Kina kommit tillbaka starkt efter det första kvartalet.

"Det handlar om en förbättrad produktmix, fokus på premiumprodukter och att online står snart för 40 procent av Vindas försäljning, vilket gynnar starka varumärken", säger Magnus Groth.

Störst negativt bidrag till den organiska tillväxten gav affärsområdet Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, vars försäljning rasade 30,7 procent i kvartalet.

"Det kommer att ta ett par kvartal innan den kommer tillbaka, i takt med att skolor, flygplatser och restauranger världen över kommer i gång igen", konstaterar vd:n och spår en negativ utveckling även i det tredje kvartalet.

För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, och i synnerhet för kategorin Medical, har det dock redan börjat ljusna i juni.

"Medical har drabbats hårt av att folk är hemma mer och inte sportar. Det finns inte heller någon lagerproblematik och kunderna har behov av att förnya sina produkter", resonerar Magnus Groth och påminner om att försäljningen växte organiskt för mjukpapper för konsumenter.

Essity har under kvartalet gynnats av lägre kostnader, bland annat för energi och råmaterial.

"Lockdown har lett till mindre resande och dessutom har vi försökt reducera kostnaderna överallt, utan att starta några specifika program", fortsätter Essitychefen.

Essity siktar sedan tidigare på att sänka kostnaderna med mellan 500 miljoner och en miljard kronor under 2020. I det första halvåret sänktes kostnaderna med 387 miljoner och bolaget har därmed kommit "en bra bit på vägen", trots covidpandemin.

Vad gäller kostnaderna för pappersmassa väntar bolaget "något" högre kostnader sekventiellt, men i det tredje kvartalet bedöms råvarukostnaderna fortfarande vara lägre för Consumer Tissue och Personal Care än för samma kvartal i fjol.

Trenden mot en ökande andel försäljning online väntas fortsätta, med skjuts av covid-19.

"I Latinamerika har vi sett en kraftig tillväxt från låga nivåer, i Kina ökar fortfarande det digitalt och på mogna marknader har vi sett bolag som Amazon växa, även med våra kategorier, under pandemin," säger Magnus Groth.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -