"Stor chans till snabb återhämtning"

Börs Entreprenören Torsten Jansson tror det finns ett stort uppdämt konsumtionsbehov så fort krisen lättar. Det innebär att så snart restriktionerna släpps inom sport, event och resor så kommer återhämtningen att gå snabbt.

”Den här veckan är första gången sedan den 15:e mars som alla våra lager är öppna. De har varit stängda i både Seattle, Boston och i Italien”, säger Torsten Jansson, vd och grundare av New Wave, till Placera.

Torsten Jansson har varit med om många kriser som SARS, galna ko-sjukan, fågelinfluensan, IT-kraschen i början av 2000-talet och finanskrisen år 2008/2009.

Hur ser du på den här krisen i förhållande till andra kriser du upplevt?

Den här nedgången kom ännu hastigare och har fått andra konsekvenser än till exempel finanskrisen. Det beror mycket på myndighetsbeslut om nedstängningar. På det viset har det varit annorlunda. Det gjorde att när det var som värst kunde vi inte ens leverera det lilla som såldes. Det gjorde att det dök ännu fortare än det gjorde under finanskrisen.”

Torsten Jansson

”Det är inte heller jämförbart med alla reserestriktioner som gjort att vissa delar av näringslivet har blivit lamslagna. Ta hela gränslandet mellan Norge och Sverige som slagits ut under den här perioden.”

Betyder det att det kan vända fort så snart som restriktionerna lättar?

”Ja, chansen till en ganska snabb återhämtning tror jag är större nu än under finanskrisen. Det fanns inget fundamentalt fel i ekonomin innan detta så det är bara att hålla tummarna. Många man pratar med är väldigt trötta på det här och tror jag det finns ett stort uppdämt behov.”

”Det är skönt att man kommer igång med allsvenskan. Även om det inte finns någon publik i början så är det i alla fall bättre än inget.”

Ser du några möjligheter i krisen?

Det skulle kunna komma förvärv. En annan fördel är att man har mer tid. I början av krisen fanns det inte så mycket tid till annat än att hantera krisen. Nu under de senaste veckorna har jag haft tid att tänka på utvecklingen framåt och det är inte heller så dumt att göra ibland. Jag funderar på var vi ska vara om fem och tio år.”

Var ska ni vara då?

”Även om man läser om krisen i sportklädesbranschen så är det en bransch som haft en god underliggande tillväxt under många år. Det tror jag kommer att fortsätta. Träning och hälsa kommer att bli allt viktigare. Det som drar ner försäljningen inom sport nu är de inställda eventen.”

”USA är vår största marknad. Här har vi väldigt mycket kvar att göra och även i Kanada. Kanada är intressant för de har ungefär samma klimat som hos oss. Kanada passar oss väldigt bra.”

Nordamerika är er största marknad med en fjärdedel av omsättningen. Vad är det som går bäst i USA?

”Fram till corona slog till var det Cutter&Buck. Det är både riktat mot golf och mot företag. Ahead är helt inriktat mot kepsar. Det har också gått mycket bra under de senaste åren. Även Craft i USA har gått bra. Före corona kändes det väldigt bra. Lägger man ihop Cutter & Buck och Ahead så har vi varit helt dominerande på event. Just nu är allt nedsläckt. Det man hoppas på är att det inte kommer en andra våg. Det skulle vara förödande.”

New Wave består av ett 70-tal dotterbolag och 46 varumärken. Vad är skälet till att ni är så decentraliserade?

”Vi tror mycket på entreprenörskapet. Vi vill ha vd:ar i dotterbolagen som driver det som sina egna företag. Det tror vi är en väldigt framgångsrik modell. Du får både ett större engagemang och en högre lojalitet på det sättet.”

Ett annat skäl till de många dotterbolagen är den lokala kännedomen om de lokala marknaderna.

”Varje land är unikt. Vi lyckades i Norge först när vi startade upp ett norskt bolag med ett norskt lager trots att jag är född och uppvuxen tre mil från gränsen. Det är viktigt att vara ett lokalt företag även om man är global. Det kan vi se tydligt på våra marknader. Vi gjorde till exempel länge felet att prata om Benelux som en marknad, men det fungerade inte. Den lokala närvaro är en stor förklaring till att vi lyckats bygga upp det som vi har det nu.”

Hur går hotellverksamheten i Kosta nu under krisen?

”När det gäller vårt hotell och vår lodge i Kosta ser man tydligt en beteendeändring hos kunderna. Vid lodgen har vi ställplatser för husbilar. Vi har aldrig någonsin sett en sådan efterfrågan på ställplatser som i år. I lodgen har vi 26 dubbelrum och sedan har vi tretton stugor med 26 lägenheter med egen ingång och självhushåll. Här är det också väldigt fullt i sommar medan det för hotellet i Kosta går riktigt trögt.”

”Människor vill resa och komma ut i naturen men man vill göra det på ett så säkert sätt som möjligt. Lodgen bedriver mycket fritidsfiske och här ser vi också en stor ökning.”

Ni ska inte förvärva något inom hotell i krisen?
”Nej, vi kommer inte att förvärva hotell, säger Torsten och skrattar. Hotellet i Kosta är unikt och knutet till glasbruket.”

Hur har glasbruket klarat sig?

”Det mest negativa i Kosta är efterfrågan på växelknoppar när Volvo drog ner. Annars har det gått relativt bra på glasbruket. Om du ser till turistströmmarna till Kosta totalt sett har de gått ner riktigt kraftigt”, säger Torsten Jansson.

Torsten Jansson äger 34 procent av aktierna i New Wave. Sedan pandemin bröt har marknadsvärdet på New Wave halverats från runt fyra miljarder kronor till knappt två miljarder kronor.

Sin affärsbana startade Torsten Jansson som 19-åring genom att börja trycka t-shirts i källaren till föräldrahemmet. Föräldrahemmet låg i Dingle i Bohuslän.

2019 omsatte New Wave Group 6,9 miljarder kronor.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -