Rapportfloden: Blandade resultat

Q1 Ett fåtal rapporter publiceras denna måndag.

NGM-noterade Nickel Mountain Group, verksamt inom prospektering av primärt olja, gas, nickel och guld, redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2020 om -1,6 miljoner kronor (-2,2).

Rörelsekostnaderna sjönk jämfört med motsvarande period 2019. Däremot var valutarörelserna under det första kvartalet kraftiga, varför växelkursvinsterna under inledningen av 2020 var avsevärt högre än motsvarande period 2019. Därmed blev nettoresultatet på sista raden under det första kvartalet positivt, skriver bolaget i rapporten. Nettoresultatet låg på 8,3 miljoner kronor (1,7), motsvarande 0:02 kronor per aktie (0).

Nettoomsättningen uppgick till 12.000 kronor (0). Vid periodens utgång fanns 3,4 miljoner kronor i kassan (3,4).

"För vårt Tomskprojekt så har den rådande situationen inneburit att processer går väsentligt långsammare, men glädjande nog så har det än så länge inte haft någon negativ effekt på viljan att engagera med oss i dessa dialoger och föra framåtriktade samtal. Vi hade redan före allvaret i coronasituationen meddelat marknaden att det är behäftat med betydande svårighet för oss att förutspå tidplaner för när och om vi kan slutföra förhandlingar om Tomskprojektet. Detta gäller fortsatt men vi tror och hoppas att när vi kommer ut på andra sidan så finns en uppdämd vilja att genomföra påbörjade saker", skriver vd Anders Thorsell i rapporten.

Nickel Mountain Resources meddelade i mars att det köper 92,5 procent av Vilhelmina Mineral. Affären beräknas kunna vara genomförd i huvudsak i slutet av juni.

"Vi kommer efter slutförande av affären med Vilhelmina Mineral att kommunicera en gemensam målbild för den nya koncernen", skriver vd:n.

Eyeonid, som är verksamt inom digitala säkerhetslösningar och vars aktie handlas på NGM Nordic MTF, redovisar ett nettoresultat för det första kvartalet 2020 på -7,6 miljoner kronor (-6,4).

Nettoomsättningen låg på 1,0 miljoner kronor (-0,9).

"Jag känner att bolaget går från klarhet till klarhet och att vi håller oss till den strategi och plan mot ökad tillväxt som vi började arbeta med under 2019. Perioden har varit en av bolagets mest intensiva någonsin och präglas av så väl omfattande leveranser, fler lanseringar och en ökande orderingång. Trots coronakrisens framhärdande har vi hittills kunnat gå stärkta genom den med en tilltagande efterfrågan från den europeiska marknaden", skriver vd Patrik Ugander i rapporten.

Vid utgången av 2019 var den samlade kundbasen hos Eyeonids avtalskunder cirka 24 miljoner kunder.

"Under Q1 har vi mer en dubblerat denna basen med nya avtal till cirka 55 miljoner potentiella kunder", skriver Patrik Ugander.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -