På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Biltillverkarna under hårt tryck

Börs Bilindustrin har drabbats hårt. Totalstopp i produktionerna har lett till kraftiga ras bland bilaktierna och bolagens kreditvärderingar sjunker till låga nivåer.

Börsraset i mars undgick inte bilaktierna. I toppen av värst drabbade är Fiat/Chrysler som sjönk med 44 procent i mars och är nu ner 43 procent sedan årsskiftet. General Motors och Ford har också rasat omkring 40 procent i år. Även Tesla har drabbades hårt av raset men är ändå uppe 70 procent i år.

Till följd av detta har bolagens P/e-tal minskat där bland annat Fiat/Chryslers har sjunkit från 7,7 till 4,7 beräknat på givetvis osäkra prognoser.

Dessutom rapporterade Automotive News att BMW, Ford och Toyota får sina krediter nedgraderade av Moody’s Investors Service. BMW, med den bästa kreditprofilen, sjönk till A2. Ford sjunker till så lågt som Ba2, vilket anses vara i klass med ”skräpbetyg”.

Toyota sänktes från Aa3 till A1 och just nu granskar Moody’s följande bolag; General Motors, Daimler, Jaguar Land Rover, Group PSA, Renault, Volkswagen, Volvo Cars och McLaren Holdings.

”Biltillverkarnas kreditrankning blir alltmer under tryck och vi misstänker att fler nedgraderingar kommer att ske med Ford och Renault som eventuellt kommer att falla tyngst”, kommenterar analytikern Joel Levington på Bloomberg Intelligence.

Det är inte underligt att bilaktierna och bolagens kreditvärderingar tar en stor smäll. Biltillverkare på båda sidor av Atlanten har helt eller delvis tvingats stänga sina produktioner som en del av åtgärderna för att stoppa virusspridningen. Det finns en viss ljusning i Kina men övriga marknader är fortfarande stängda. Fiat/Chrysler är en av de värst drabbade på grund av deras närvaro i Italien och att de tvingats stänga merparten av sina fabriker i landet – totalt åtta stycken.

Enligt Globaldata lär omsättningen inom bilbranschen minska med 1 000 miljarder kronor till följd av corona. Siffrorna från mars visar att Italiens försäljning sjönk med 85 procent, Frankrikes med 72 procent och Storbritanniens med 44 procent. 

Wall Street Journal har kartlagt bilförsäljningen i ett antal länder och visar att siffrorna började peka nedåt redan i februari. Den minskande försäljningen beror dock inte enbart på coronaviruset. Redan innan virusutbrottet var den globala bilförsäljningen på väg nedåt, vilket beror till stor del på den avtagande ekonomiska tillväxten i Kina.

I Europa påverkas bilförsäljningen också av de nya reglerna för nya bilar som trädde i kraft vid årsskiftet, med skärpta krav på lägre koldioxidutsläpp. En sidoeffekt är att biltillverkarna försökte sälja så många bensinslukande bilar som möjligt innan årsskiftet, vilket kan få siffrorna för 2020 att se värre ut än vad de är.

Faktum kvarstår dock; bilindustrin är hårt drabbat av restriktioner, brutna leveranser och fallande försäljning. De största aktörerna förlorar många miljarder kronor i veckan, bland annat uppger Volkswagen uppger att de bränner över 20 miljarder kronor samtidigt som försäljningen rasar. Enligt bolagets marknadschef, Jürgen Stackmann, är situationen ohållbar och meddelar att de planerar att återstarta produktionen 19–20 april. ”Vi måste lära oss att leva med corona”, han.

Även Volvo Cars uppger att de planerar att starta produktionen igen den 20 april.

”Nedstängningarna kan inte fortsätta i all oändlighet och näringslivet har ett ansvar att planera för en omstart så snart som möjligt – helst inom några veckor” skrev Håkan Samuelsson, VD på Volvo Cars, i Financial Times häromdagen.

Länder i Europa har fattat olika beslut kring restriktioner. I Spanien görs lättnader den här veckan medan utegångsförbudet i Frankrike är förlängt en månad.

Att få igång produktionen är komplicerat och alla pusselbitar i leverantörskedjorna måste vara på plats samtidigt.

”Det är en komplex bild i hela Europa och vi lägger ett pussel för att få logistiken av komponenter att fungera och se till att vi följer de myndighetsbeslut som finns”, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Mycket hänger på att staterna just lättar på restriktioner, att gränser öppnas och att man tillåter handelsflödet att komma igång igen. Samtidigt ska hela industrin ställa om till fossilfritt. 2020 lär bli ett oroligt år för bilindustrin.

Mer från förstasidan

Placera TV

Här kan du se alla videoklipp (OBS! Reklamfritt)

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -