Rapportfloden: Blandade resultat

Brutna räkenskapsår Dustin och Mag Interactive har lämnat rapporter för det andra kvartalet.

IT-återförsäljaren Dustin hade en nettoomsättning på 3.543 miljoner kronor (3.215) under det andra kvartalet, december-februari, i det brutna räkenskapsåret 2019/20. Den organiska tillväxten var 4,0 procent (7,8) varav SMB 2,8 procent (0,1), LCP 4,1 procent (16,1) och B2C 12,5 procent (-13,5).

Bruttomarginalen uppgick till 15,7 procent (16,3).Justerat ebita-resultat blev 154 miljoner kronor (154) motsvarande en justerad ebita-marginal om 4,3 procent (4,8). Rörelseresultatet, ebit, uppgick till 133 miljoner kronor (160), inklusive jämförelsestörande poster om 3 miljoner kronor (23).

Kvartalets resultat uppgick till 92 miljoner kronor (124), motsvarande 1:04 kronor per aktie (1:41). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 155 miljoner kronor (144).

Dustins verksamhet har under inledningen av det tredje kvartalet karaktäriserats av en ökad efterfrågan på hårdvara i form av skärmar, webkameror, kablar och tillbehör för hemmakontor i kombination med en stabil utveckling inom den publika sektorn.

Det skriver bolaget i rapporten för det andra kvartalet, december-februari.

"Samtidigt har osäkerheten på marknaden avseende effekterna från coronaviruset ökat väsentligt", skriver bolaget och konstaterar att den snabba spridningen av det nya coronaviruset påverkar verksamheten på både kort samt sannolikt på längre sikt.

Dustin följer aktivt utvecklingen och förbereder sig proaktivt för olika scenarier beroende på marknadsutvecklingen.

"Detta för att snabbt kunna agera både utifrån ett kostnads- och riskperspektiv men också för att kunna tillvarata de möjligheter vår starka onlineposition kan ge oss och därmed våra kunder", skriver vd Thomas Ekman.

Andra kvartalets omsättningstillväxt uppgick till 10,2 procent och den organiska tillväxten var 4,0 procent.

"Vi redovisar en god omsättningstillväxt i kvartalet trots en fortsatt avvaktande marknad", skriver Dustins vd Thomas Ekman.

Den justerade ebita-marginalen sjönk till 4,3 procent. Minskningen hänvisas till en förändrad försäljningsmix, med en hög andel försäljning av klienter med lägre marginal och relativt högre kostnader som ett led i bolagets transformation mot ett ökat utbud av tjänster och lösningar.

First North-listade spelutvecklaren MAG Interactive redovisar en nettoomsättning för det andra kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 på 50,5 miljoner kronor (41,2). Ebitda-resultatet för perioden blev 5,1 miljoner kronor (-2,8).

Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 2,0 miljoner respektive 6,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 6 respektive 15 procent jämfört med samma period året innan.

Kostnader för användarförvärv (user acquisition) uppgick till 13,6 miljoner kronor (13,9). ARPDAU, ett nyckeltal som visar den genomsnittliga totala intäkten per daglig aktiv spelare var 2,9 dollarcent, en ökning med 23 procent jämfört med samma period föregående år.

"Sedan beslutet att fokusera på multiplayerspel för drygt ett och ett halvt år sedan har vi sett denna del av verksamheten växa, en trend som fortsätter även denna rapportperiod. Intäkter från multiplayerspel är i Q2 51 procent högre än motsvarande period föregående år och dessa spel omsätter nu mer än hela verksamheten gjorde för ett år sen", skriver bolaget i sin delårsrapport.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -