Kortklämman bakom Teslas galna uppgång

Börs Elbilstillverkaren Tesla värderas nu till 160 miljarder dollar. Det har framför allt gynnat storägaren Elon Musk som äger nära 19 procent av alla Teslaaktier.

Bara i år är Teslaaktien upp 112 procent. Under de senaste tre månaderna summeras uppgången till närmare 180 procent.

Bakom Teslas otroliga rally ligger främst en så kallad kortklämma, det vill säga blankare som tvingas köpa tillbaka aktier som lånats och sålts. Utlösaren till detta kom när Tesla i slutet av oktober släppte sin rapport för det tredje kvartalet, där bolaget visade svarta siffror när marknaden fortsatt hade förväntat sig röda siffror.  

Aktieägare % av bolaget
Elon Musk 18.9%
Public Investment Fund (Private Equity) 9.18%
Baillie Gifford & Co. 7.46%
Capital Research & Management Co. 5.68%
The Vanguard Group, Inc. 4.32%
Fidelity Management & Research Co. 2.77%
Jennison Associates LLC 2.24%
BlackRock Fund Advisors 1.99%
Larry Ellison 1.66%
SSgA Funds Management, Inc. 1.63%
   
Källa: Marketscreener  

De tio största ägarna i Tesla.

 

Sedan dess har de positiva nyheterna kommit slag i slag. Fabriken i Shanghai på det kinesiska fastlandet var klar tidigare än väntat. Leveranserna har överraskat positivt.

Bolaget räknar med vinst för helåret 2020.

Tesla planerar att öppna en jättefabrik utanför Berlin i bilens moderland Tyskland. Sett till vad en Tesla består av är placeringen i Tyskland dock logisk.

Samtidigt som försäljningssiffrorna i Europa stiger starkt finns de stora underleverantörerna till bolaget i Tyskland. Fysiskt sett är en Tesla till stora delar tysk.

I princip alla tyska fordonsunderleverantörer är kunder till Tesla från Thyssenkrupp, Continental, Infineon till produktionsrobotar från Kuka och Dürr. Totalt finns 36 tyska underleverantörer till Tesla räknade tidningen Wirtschaftswoche ut.

Uppgången till trots är Tesla fortfarande en av de klart mest blankade aktierna på den amerikanska aktiemarknaden. Cirka 18 procent av alla Teslaaktierna är kortade.

Kortklämman påminner om den som skedde i just Volkswagen hösten 2008, då Volkswagen på några dagar blev världens största företag mätt i marknadsvärde. Det var i samband med att Porsche försökte köpa Volkswagen.  

För innevarande år handlas Teslas aktie nu till ett P/E-tal på otroliga 243. Det kan jämföras med världens största fordonstillverkare Volkswagen som handlas till ett p/e-tal på 5,6 för år 2020. Volkswagens stora japanska rival Toyota handlas till ett p/e-tal på 9,4.

Lyxbilstillverkaren Ferrari handlas till ett p/e-tal på 37,4 för innevarande år.

Bland de 35 analytiker som bevakar Teslaaktien är det bara sju som sätter köp. Resterande är antingen neutrala eller sätter sälj på aktien.

2019 omsatte Tesla 24,6 miljarder dollar. I år spås bolaget nå en omsättning på närmare 32 miljarder dollar. Det är alltså en ökning med 30 procent.

Bolaget väntas visa en helårsvinst på 3,65 dollar per aktie. 2019 var förlusten per aktie 4,92 dollar.

Teslaaktien handlas till 17,6 gånger bokfört värde. Om vi återigen jämför det med Volkswagen så hamnar vi på 0,6 och för Toyotas del är motsvarande nyckeltal 1,0.

Ferrari handlas till ett p/b på 16,1.

Nu skulle man kunna säga att Volkswagen är extremt lågt värderat och att Toyota inte heller är särskilt dyrt, men det är ungefär till de här nyckeltalen som de flesta biltillverkares aktier handlas till idag.  

Marknaden tar nu ut att Tesla ska ta över en ansenlig andel av världens bilproduktion. Det är klart att det inte kan uteslutas, men med tanke på konkurrensen och musklerna hos konkurrenterna på fordonsmarknaden är det ändå ganska orealistiskt.  

Det är sant att Volkswagens vd Herbert Diess nyligen varnade sina anställda för att företaget riskerar att bli ett nytt Nokia om man inte hänger med i omställningen till eldrivna fordon, men bara det faktum att Volkswagen ser den risken klart och tydligt talar för att de inte kommer att göra samma misstag som Nokia gjorde i konkurrensen med iphone och Apple.

Enligt tidningen Handelsblatt träffar Volkswagenchefen regelbundet Elon Musk. Enligt tidningen ser Diess Tesla som den stora förebilden för hur Volkswagen ska omvandlas. Framför allt är det inom mjukvaran som kampen just nu är ojämn. Här ligger Tesla före i utvecklingen. Volkswagen har svarat med att värva ett inte obetydligt antal programmerare direkt från Tesla. 

För några veckor sedan köpte Volkswagen också köpt it-specialisten Diconium. Volkswagen har anlitat både Amazon och Microsoft för att skapa digitala moln. Amazon har uppdraget att skapa och hantera Volkswagens interna moln och Microsoft har fått uppdraget att skapa molnet på kundsidan.  

Den andra jätten japanska Toyota har länge varit ledande när det gäller hybridfordon. Nu är de också först och längst fram när det gäller vätgasdrivna bränslecellbilar en teknik som mycket väl kan bli nästa steg i teknikutvecklingen när det gäller nya drivmedel för fordonsflottorna. 

Här kan ni följa mig på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -