Nettoomsättningen uppgick till 373 miljoner kronor (402). I jämförbara butiker var försäljningsförändringen -3,8 procent.
MQ:s främsta rörelsesegment MQ redovisar en försäljningsminskning i jämförbart butiksbestånd på 2,6 procent i det första kvartalet (september-november). Butikskedjan Joys jämförbara försäljning backade med 11 procent.
"Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom ytterplagg startade senare än tidigare år. I kvartalet ökade omsättning för MQ i både september och under Black Week, där framförallt e-handeln och våra egna varumärken visade på god tillväxt", skriver vd Ingvar Larsson i delårsrapporten.
MQ:s rörelsevinst i kvartalet blev 13 miljoner kronor (12). I rapporten pekar vd:n på att det pågående åtgärdsprogrammet påverkat resultatet positivt med 10 miljoner kronor (0). Inom segmentet MQ påverkades resultatet dessutom av engångsposter om 7 miljoner kronor (0).
Under kvartalet lanserade MQ sina första Marqet-butiker, något som fick "stor och positiv uppmärksamhet" från såväl kunder som media, enligt bolaget.
MQ-koncernens varulagervärde uppgick vid kvartalet utgång till 331 miljoner kronor (328).
"Totalt sett bedöms sammansättningen av varulagret vara på en tillfredställande nivå", heter det i rapporten.