Traton: Klarar aktien sämre tider?

Aktieanalys Traton-aktien har saknat lyftkraft sedan börsdebuten i somras. Orderingången pekar tydligt nedåt och vi vill gärna se om bolaget kan försvara marginalerna så bra som väntas.

Scanias återkomst till Stockholmsbörsen har hittills inte blivit någon större succé. Sedan Traton-aktien noterades vid halvårsskiftet har index stigit 10 procent medan Traton är ned 7 procent. Konkurrenten Volvos aktie är i princip oförändrad under samma period.

Traton består förutom av Scania även av MAN och det mindre Volkswagen Caminhoes e Onibus, VWCO, som huvudsakligen är verksamt i Brasilien med grannländer. Alla tre märken tillverkar både lastbilar och bussar. De tre ovanstående ingår i Tratons Industrial Business segment. Mindre deläganden finns även i Nordamerikanska Navistar och Hongkong-baserade Sinotruk.

Bolaget har även ett Financial Services segment som tillhandahåller finansiering, leasing och försäkringar till kunder. Under årets nio första månader stod industriverksamheten för 98 procent av omsättningen och 93 procent av rörelseresultatet.

Tillsammans levererade Tratons tre varumärken drygt 210 000 lastbilar under fjolåret vilket var något färre än Volvo. I Europa är Traton enligt egen utsago marknadsledare på tunga lastbilar med en tredjedel av marknaden. Särskilt i Tyskland är positionen stark. Även i Sydamerika är Traton nummer ett med 30 procents marknadsandel.

Inom koncernens industrisegment är det Scania som dominerar resultatmässigt. Scania har svarat för knappt 80 procent av segmentets samlade rörelseresultat och MAN för knappt 20 procent.

Omsättningsmässigt är skillnaden mellan Scania och MAN inte jättestor. Scania omsatte under årets nio första månader drygt 10 miljoner euro och MAN 8 miljoner. Scania har dock en rörelsemarginal på 11,6 procent mot MAN:s 3,6 procent.

Scania har historiskt varit en av de mest lönsamma lastbils- och busstillverkarna i världen och bolaget håller stilen även efter fem år som en del av Volkswagen. MAN:s lönsamhet är dock låg och behöver komma upp om Traton ska kunna nå sin långsiktiga målsättning om en samlad (justerad) rörelsemarginal på 9 procent.

För 2019 är målsättningen en marginal på 6,5 – 7,5 procent och det väntas bolaget nå. Snittprognosen för 2019 ligger enligt databasen Factset på 7,1 procent. På sikt räknar Traton med att kunna utvinna en hel del synergier genom samordning av inköp, plattformar, motorer och tillverkningsenheter. Totalt räknar Traton med att det långsiktigt finns 700 miljoner euro att hämta i synergier.

Lönsamheten har förbättrats under 2018. Efter nio månader var den justerade rörelsemarginalen 7,4 procent jämfört med 6,6 procent året innan. Försäljningen har också ökat, både räknat i enheter och i euros. Det justerade rörelseresultatet ökade med 20 procent i niomånadersrapporten.

Scania ledde utvecklingen med 12 procent högre omsättning och en förbättring av rörelsemarginalen med drygt 2 procentenheter. Scania har nyligen lanserat ett nytt modellprogram och skördar nu frukterna av detta i form av bra efterfrågan och stärkta marginaler.

MAN ökade också omsättningen under årets nio första månader, om än med mer beskedliga 4 procent. Det rapporterade rörelseresultatet stärktes men justerat för engångskostnader i fjol var utfallet 26 procent sämre och marginalen 1,5 procentenheter lägre.

Oroande inför framtiden är dock att Tratons orderingång faller. Totalt backade den med 6 procent räknat i enheter och jämfört med omsättningen var orderingången efter nio månader 5 procent lägre. Allt annat lika talar det för sjunkande intäkter under kommande kvartal.

Extra oroande är att det är Scania som tycks stå inför den kraftigaste inbromsningen. Deras orderingång ligger 11 procent under omsättningen efter nio månader. Motsvarande siffra för MAN är -1 procent.

Utsikterna för 2020 är således inte lysande. Tratons huvudmarknader i Europa, som står för 60 procent av omsättningen, väntas sjunka med 10-20 procent när det gäller leveranser av medeltunga och tunga lastbilar. Brasilien, som med 16 procent av omsättningen i fjol är en av Tratons enskilt största marknader, väntas hålla emot nedgången och växa med 5-10 procent.

De analytiker som bevakar Traton räknar enligt Factset med att omsättningen för bolaget backar 4 procent under nästa år. Rörelsemarginalen väntas försvagas något och vinsten per aktie väntas sjunka 11 procent.

År 2021 spås en högst marginell omsättningstillväxt men en klar förbättring av lönsamheten. Vinsten per aktie väntas studsa tillbaka 10 procent.

  2019 2020 2021
Omsättning, mln euro 27 253 26 151 26 466
Rörelsemarg., % 7,1 6,8 7,4
Vinst/aktie, euro 2,85 2,54 2,79
Utdelning, euro 0,96 0,93 1,06
Källa: Factset      

 

Estimaten för de närmaste åren innebär p/e-tal på 9,9 respektive 9,0. Justerat för nettoskuldsättningen värderas rörelsen till 10,7 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit. Som jämförelse värderas Volvo till ev/ebit 7,8 enligt Factset.

Den högre värderingen kommer sig av att aktiemarknaden ser en större potential till vinsttillväxt i Traton än i Volvo, som ju redan förbättrat sin lönsamhet de senaste åren. I Traton väntas framför allt MAN rycka upp sig låga lönsamhetsnivåer.

Direktavkastningen i Traton-aktien väntas uppgå till 3,8 procent respektive 3,7 procent de närmaste åren.

2020 väntas bli ett tufft år för såväl Traton som Volvo. Lastbilskonjunkturen i Europa har toppat för den här gången och frågan är bara hur djup svackan blir innan det bottnar. Ekonomerna är för närvarande relativt optimistiska och räknar med att den allmänna konjunkturen når botten redan under första halvåret 2020.

För tillverkande bolag med stora fasta kostnader brukar lägre volymer också påverka lönsamheten kraftigt negativt. Scania var på sin tid skickliga att parera konjunktursvängningar men MAN och VWCO är osäkerhetsmoment. Någon större lönsamhetsförsvagning ligger inte i korten och såväl volymer och vinster väntas klara sig bra nästa år. Utrymmet för positiva överraskningar är således litet.

Vi tycker sammantaget att det är lite för tidigt att hoppa på Traton. Vi vill gärna se hur bolaget klarar att hantera lägre volymer nästa år. Tills dess väljer vi att avvakta.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
TRATON Neutral 261,90 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -