"I fjärde kvartalet 2019, dvs. under perioden 1 september 2019 till 30 november 2019, ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 9 procent till MSEK 61 704 (56 414). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 5 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
"H&M-gruppen fortsatte att växa globalt under 2019 i en snabbt föränderlig modebransch. Gruppens nettoomsättning ökade med 11 procent till MSEK 232 764 (210 400) under räkenskapsåret 2019. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 6 procent."
"Kvartalets försäljningsutveckling jämfört med föregående år påverkades av kalendereffekter främst som en följd av att Black Friday i år inföll en vecka senare, dvs strax innan november månads slut. Därför kommer en del av den stora Black Friday onlineförsäljningen att redovisas först i december månad. Detta belopp beräknas uppgå till cirka MSEK 500. Justerat för detta belopp ökade försäljningen i SEK i fjärde kvartalet 2019 med 10 procent och med 6 procent i lokala valutor jämfört med föregående år."