På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Rootfruit: Lönsamheten är problemet

Aktieanalys Lyxchips och nötter - Rootfruit har omtyckta produkter i ett växande premiumsegment. Men marginalerna är för små i snacksbolaget trots förbättringen under 2019. Nu stundar en lansering av gårdchips i Tyskland.

Med ett års mellanrum har jag återkommit till snacksbolaget Rootfruit. Senast var i slutet av 2018 och då vankades bröllop mellan chipsinnovatören Rootfruit och betydligt större nötbolaget Exotic Snacks, ett samgående som ser ut att spelat hyggligt väl ut.

I form av synergier talar man främst om korsförsäljning på respektive varumärkes befintliga kundstock, samt att bolagen nu också kan dela säljkår.

I övrigt är det svår att se några tydligt positiva effekter. Rootfruit tillverkar snacks i egen regi under varumärket Gårdschips. Exotic Snacks importerar och säljer nötter främst i lösvikt.

Tillsammans omsatte bolagen 285 Mkr proforma under fjolåret, hittills i år har omsättningen vuxit med 11 procent. Därmed höjer ledningen sin omsättningsprognos till 310–320 Mkr, och förväntar ett ebitda-resultat mellan 8–10 Mkr för 2019.

I toppen av intervallet motsvarar det en marginal kring 3 procent. Sannolikt kokar det också ner till en marginell vinst på sista raden, vilket vore en förbättring mot ifjol då bolaget gjorde en proforma-förlust på 2,8 Mkr innan skatt.

Huruvida Rootfruit är en intressant investering eller inte beror mycket på vad som kan förväntas i form av lönsamhetsförbättringar under de kommande åren.

Den svaga svenska kronan har under året slagit negativ på bolagets bruttomarginal, då inköpen inom Exotic Snacks sker i euro och dollar. Ökade volymer har också lett till högre kostnader för plock och butikshantering, vilket förefaller naturligt. Detta har dock kompenserats med prishöjningar i butikerna.

Under året är det främst försäljningen av Exotic Snacks produkter i lösvikt som drivit omsättningen. I tredje kvartalet isolerat ökade den totala försäljningen med 11 procent, och segmentet lösvikt med 14 procent – där marginalerna sannolikt är sämst. Efter kvartalets utgång har nya lösviktskontrakt till ett värde av uppskattningsvis 10 Mkr över två år tecknats.

Men i kvartalet lanserades också en ny serie portionspåsar med olika nötter. Dessa ska inledningsvis säljas i Axfoods närlivsbutiker, Shell och OKQ8:s bensinstationer, butikskedjan Hemmakväll samt på Filmstadens biografer. Små färdiga förpackningar innebär nästan alltid ett högre kilopris och därmed sannolikt också betydligt bättre marginaler än på lösvikt. Effekten av lanseringen lär dock dröja.

I kvartalet har ett viktigt beslut fattats kring chipsfabriken i Laholm. Fritösen, som nått produktionstaket, ska uppdateras. Genom investeringen säkrar man kapacitet för att växa ytterligare 5–6 år och kan bygga vidare på framgångskonceptet med en bred och löpande lansering av nya kryddblandningar.

Ett av de senaste knepen är chips producerade av hummus, linser och quinoa, vilka marknadsförs som nyttigare med mer fibrer och protein. Bolaget kallar serien för Smartsnacks. Här är konkurrensen mindre men tilltagande i dagsläget.

Om 2019 slutar i samma tempo stämmer bolagets guidning väl med det möjliga utfallet, vilket i min prognos kokar ned i en marginell vinst per aktie för året.

Givet en svagt stigande bruttomarginal och en omsättningstillväxt på 6 procent under 2020 bör vinsten per aktie stiga till knappt 30 öre per aktie. Givet ytterligare 4 procents omsättningstillväxt och en lite högre bruttomarginal kanske vinsten kan stiga till vinsten till 37 öre per aktie år 2021, vilket ger ett p/e-tal kring 20 för 2021.

Multipeln säger inte hela sanningen. P/S-talet är låga 0,3, vilket är en tydlig indikation på osäkerheten marknaden känner kring lönsamheten.

Får bolaget bukt på lönsamhetsproblemen mer permanent bör aktien kunna värderas upp ganska väsentligt. Men än så länge är aktien inget fynd. Bara små misstag eller motgångar kan knäcka den redan knappa marginalen.

Imorse släpptes nyheten att Gårdschips går på export till Tyskland. Från och med 2020 kommer fem smaker att finnas i 470 Kaufland-butiker, som ägs av samma företagsgrupp som Lidl. Enligt vice vd Thomas Lindström har Kaufland potential att bli en av bolagets stösrta kunder. Senare under 2020 kommer ytterligare fyra europeiska marknader lanseras på prov.

Kanske kan Tysklandsnyheten betyda att mina långsiktiga antaganden om tillväxten är för låga. Placera följer därför utvecklingen nogrannare i kommande kvartal.  

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Rootfruit Neutral 8,50 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -