Defensiva sektorn som underpresterat

Börs Däckaktier är ett defensivt aktieval jämfört med fordonsaktier och andra underleverantörer till fordonsindustrin. Hittills i år har världens ledande däckaktier dock halkat efter index rejält.

Däckaktierna har generellt haft ett tufft år. Under tisdagen stiger dock världens ledande däckaktier på bred front efter att det nu är klart att tiden runnit ut för president Trump att införa tullar på bilar och bildelar med hänvisning till en lag som går under namnet "Section 232".

Däckbolagens aktier har fallit i takt med att personbilsförsäljningen har minskat globalt till följd av tulloro och de stora omställningarna av fordonsbranschen. Frågetecknen hur branschen kommer att se ut efter omställningen till mer el- och självkörande bilar drar ner investerarnas lust.

Världens tre största däcktillverkare är tyska Continental, japanska Bridgestone och franska Michelin. Klart bästa aktien av dessa i år är Michelin, vars aktie är upp 30 procent. Bakom den starka uppgången ligger delvis att aktien tappade rejält i slutet av förra året.

En del av aktieuppgången förklaras av att bolaget just nu genomför ett aktieåterköpsprogram som beslutades under stämman i maj. Dessutom har bolaget visserligen skruvat ner vinstförväntningarna något men omsättningen ser ut att öka under 2019 jämfört med förra året.

Aktien är nu tillbaka på samma nivå som under sommaren 2018. För 2020 spås omsättningen öka med 1,5 procent. Bolaget handlas till ett förväntat p/e-tal på 10 för nästa år.

Däckverksamheten står för runt 80 procent av omsättningen. Cirka 35 procent av omsättningen genereras i Nordamerika och 30 procent i Europa.

Michelin grundades år 1889 av bröderna André och Édouard Michelin. Bröderna var först med att köra en bil med luft i däcken. Verksamheten är indelad i de fyra affärssegmenten; personbilar, lastbilar, särskilda fordon och material.

Michelin säljer också service och rådgivning och levererar guider om hotell, kartor och restauranger. Huvudkontoret ligger i Clermont-Ferrand.

För tyska Continental har året inte varit lika lyckat. Aktien är upp 3 procent i år. Continental har också många andra ben än bara däck. Cirka 25 procent av nuvarande Continentals omsättningen kommer från däcktillverkningen.

Utöver däck tillverkar Continental bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassin, instrumentering, infotainment-lösningar och fordonselektronik.

För att bli mer snabbfotade har Continental beslutat att stycka bolaget i tre självständiga delar med start under 2020.

De tre nya bolagen blir; däckdelen Continental Rubber, teknikdelen Continental Automotive och kraftöverföringsdelen Powertrain. Planen är att samtliga delar ska särnoteras.

Först ut att knoppas av och särnoteras på börsen kommer Powertrain att bli. Enligt plan ska det ske nästa år.

Continental meddelade nyligen att man ser relativt dystert på utvecklingen under de kommande fem åren. Bolagen tror inte att fordonsförsäljningen kommer att få någon bra fart under de närmaste åren. Omsättningen spås ligga kvar på en runt 45 miljarder euro under 2020 och 2021. För 2020 handlas aktien till ett p/e-tal på 11.

Continental är världens näst största underleverantör till fordonsindustrin efter tyska Bosch.

Huvudkontoret ligger i Hannover. Bolaget har 220 000 medarbetare i 56 länder. Största aktieägare i Continental är familjen Schaeffler som äger cirka 45 procent av aktierna.

Aktie Marknadsvärde md EUR P/E 2020 Utv. 2019 %
Bridgestone 25,8 10,9 5,7
Continental 25 10,9 3
Michelin 20,3 10 30
Pirelli 5,3 11,3 -4,3
Cheng Shin Rubber 4,2 23,3 6,5
Nokian Renkaat 3,6 14,3 -2
Goodyear 3,3 7 -22,4
Sumitomo Rubber 3,1 10,8 8,3
Toyo Tire 2 8,8 18
Cooper 1,3 10 -13


En annan stor spelare inom däck är japanska Bridgestone. Bolaget grundades 1931 och har idag 144 000 medarbetare. Namnet Bridgestone är en direktöversättning från japanska till engelska av grundaren Ishibashi Shōjirōs förnamn. 

Bridgestone värderas till cirka 26 miljarder euro. Aktien har inte heller hängt med upp i år. Totalt summeras uppgången i år till 5,7 procent.

För helåret 2019 spås Bridgestones försäljning minska något för att sedan åter ta fart under 2020.

Försäljningen går trögare i spåren av handelskriget mellan Kina och USA samt högre moms på den japanska hemmamarknaden. Positivt är att råvarupriserna för gummi har fallit tillbaka under året.

Bridgestones aktie handlas på Tokyobörsen och framåtblickande p/e-tal för 2020 ligger på knappt 11.

Det brukar sägas att däck är en högmarginalprodukt och den tillverkare i världen som tillverkar flest premiumdäck är italienska Pirelli. Pirellis däck går under smeknamnet ”däckens Prada.”

Pirelli gjorde comeback på italienska börsen hösten 2017. Pirellisaktien avnoterades 2015 när kinesiska ChemChina köpte en majoritetspost. Nu är Pirelli världens fjärde största däckproducent sett till marknadsvärde. Trots sin premiumstämpel handlas aktien till ett p/e-tal på 11 för 2020.

Något att se upp med vid investeringar i däckaktier är vad som händer när omställningen mot självkörande, eldrivna och uppkopplade fordon drar in över branschen. Klart är i vilket fall som helst att gummidäck kommer att behövas under överskådlig framtid och det talar ändå för en relativt stabil efterfrågan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -