Guccis starka tillväxt säger köp

Aktieanalys Efterfrågan på europeiska lyxprodukter är fortsatt stor, det är tydligt när man summerar tredje kvartalets rapporter från de stora lyxvarutillverkarna.

Investerarna var oroliga för att efterfrågan skulle minska betydligt i Kina och det närliggande Hongkong som är den stora hubben för lyxvaruförsäljning. Trots handelskrig mellan USA och Kina samt protester i Hongkong med stängda butiker, så har lyxprodukter varit ovanligt motståndskraftigt. Placera har tittat närmare franska lyxvaruproducenten Kering som vi tror har mer att ge.

Dagen efter branden i den franska nationalskatten Notre-Dame donerade en av Frankrikes rikaste personer, François-Henri Pinault, 100 miljoner euro till återuppbyggnaden av helgedomen. Efter ytterligare en dag donerade världens tredje rikaste person, Bernard Arnault, det dubbla, 200 miljoner euro. Ett donationskrig var igång.

Placera har tidigare skrivit om LVMH som är Bernard Arnaults imponerande skapelse och världens största lyxkonglomerat. Men nu fångade François-Henri Pinault mitt intresse. Han ligger bakom världens tredje största lyxvarukonglomerat Kering som har flaggskeppsvarumärket Gucci och är precis som LVMH:s aktie noterat på Parisbörsen.

François-Henri Pinault (Foto: Raphael Labbé)

Kering är en intressant skapelse, som omfattar 12 olika modehus som är indelade i tre olika produktområden. Bland de högprofilerade modehusen som är starka varumärken hittar vi Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux, samt Kering Eyewear.

Kering per Modehus - 2018 Andel av oms, % Andel rör. res, %
Gucci 63 78
Saint Laurent 13 11
Bottega Veneta 8 6
Andra modehus 16 5
Källa: Kering    
     

Modehusen får arbeta självständigt, men vissa centrala funktioner är integrerade och här hjälper moderbolaget Kering till. Det gör man för att modehusen ska kunna ha fullt fokus på att skapa, förnya och utveckla verksamhetens produkter. Frihet under ansvar ser man som en viktig del i företagskulturen. Kering har totalt 35 000 anställda, man driver 1 439 egna butiker och huvudkontor är i Paris. Aktien är noterad på Parisbörsen.

François-Henri Pinault har precis som Bernard Arnoult varit extremt duktig på att hitta intressanta lyxvarumärken att förvärva till sin skapelse. En förvärvsresa som tog sin form under 1999. Då genomförde man det viktigaste förvärvet Gucci, precis framför näsan på LVMH. Samma år förvärvades även Yves Saint Laurent och Sergio Rossi. Det har kommit nya förvärv nästan varje år. Och man har breddat och diversifierat verksamheten från läder och modekläder till skor, juveler och lyxklockor.

Intäkter - 2018 Andel av oms, %
Lädervaror 53
Skor 18
Modekläder 15
Klockor & juveler 7
Annat 7
Källa: Kering  
   

Klart största modehus är Gucci, som står för drygt 60 procent av Kerings totala intäkter på 13,3 miljarder euro för 2018. Samtidigt stod Gucci för 78 procent av rörelsevinsten 2018 på 4 191 miljoner euro. Läderprodukter är det klart största produktområdet, under 2018 stod det för 53 procent av omsättningen.

Bolagets senaste försäljningsrapport var bra. Precis som LVMH så lämnar bolaget bara regelrätta rapporter hel- och halvår. Försäljningen ökade mer än förväntat. Kering ökade försäljningen med 11,6 procent organiskt. Justerar man för positiva valutaeffekter var försäljningsökningen hela 14,2 procent till en omsättning på 3 888 miljoner euro, bättre än analytikerkårens förväntade 3 800 miljoner euro.

Den största försäljningsökningen skedde i Asien och Stillahavsregionen. Där växte bolaget med 16 procent under kvartalet. Västeuropa ökade med 12,2 procent i kvartalet. Värt att notera att e-handelsförsäljningen tog fart med en 20-procentig ökning.

Marknaden har varit särskilt orolig för handelskriget mellan USA och Kina, och inte minst att oroligheterna i Hongkong skulle minska efterfrågan betydligt på Kerings produkter. Kering visar precis som LVMH och Hermes en oväntat stark motståndskraft och mindre tapp i Hongkongomsättning än förväntat.

Asien inklusive Japan är den näst viktigaste regionen och står för 32 procent av Kerings totala omsättning. Europa är fortfarande den största regionen med en tredjedel av omsättningen.

Gucci som är det absolut viktigaste varumärket, ökade omsättningen med 11 procent, trots mycket tuffa jämförelsesiffror. Det näst viktigaste modehuset Yves Saint Laurent växde i samma takt. Men det som var extra intressant var att det tidigare problembarnet Bottega Veneta som man omstrukturerar med ett nytt koncept, har haft ett bra mottagande och omsättningen ökade 7 procent.

Kursutveckling och värdering

För 2019 väntar sig marknaden en vinst per aktie på 25 euro.  Nästa år väntas ett lyft på dryga 13 procent till 28,3 euro per aktie, enligt Bloomberg. Förbättrad underliggande lönsamhet i Bottega Veneta och fortsatt efterfrågan för Gucci-produkter väntas vara drivkraften.

På 2019 års vinst per aktie är p/e-talet 21 och för 2020 ligger det på 18,5. Kering värderas klart lägre än sektorn som värderas på P/e-tal 23,2 för 2019 och p/e-tal 22 på 2020 års vinster.

Placera tycker rabatten är obefogad då bolaget har ett av lyxvärldens starkaste varumärken i Gucci samtidigt som problembarnet Bottega Venetas utvecklas positivt. Och vinsten per aktie växer lite snabbare än sektorn. Direktavkastningen i Kering-aktien väntas bli 2,6 procent respektive 3 procent de närmaste åren, vilket även det är högre än snittet i sektorn.

Placera tror att den överraskande starka försäljningsrapporten kommer att leda till vinstuppjusteringar från analyshusen. Det ser vi som ett bra stöd till fortsatt kursuppgång.

Vi tycker att Kering vid sidan av Ferrari och LVMH, är det bästa alternativ för den som vill exponera sig mot en stabil tillväxt bland lyxsegmentet på börsen.

Bolaget har kött och blod i sig, med en tydlig i huvudägaren och VD:n François-Henri Pinault. Ägarbolaget Pinault Francois Family kontrollerar 52 procent av rösterna och 41 procent av kapitalet i Kering. Det är något som jag alltid sätter extra stort värde på. Det är lätt som företagsledare och fondförvaltare att fatta dåliga beslut med andras pengar. Men med stora delar av egna pengar i vågskålen fattar man bättre och betydligt mer genomtänkta långsiktiga beslut.

Kering är ett lyxproduktskonglomerat, med flera ben att stå på vilket gör att du kommer att hitta tillväxt i något produktområde. Man har precis som storebror LVMH historiskt genomfört flera lyckosamma förvärv. Något som det finns fortsatt utrymme för.

Kering imponerar trots att aktien har åkt jojo under året, men är totalt upp 33 procent. Och som övriga bolag i sektorn har man levererar starka siffror trots ett oroligt konjunkturläge och motvind i Hongkong. Vi ger tummen upp och en köprekommendation.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Kering SA Köp 521,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -