Airbnb tar genvägen till börsen

IPO Svaga affärsmodeller och tillväxt för tillväxtens skull satte stopp för årets IPO-tåg till USA-börsen. En notering av hyresbolaget Airbnb kan vara nytändning som behövs. Om den blir av år 2020.

Hyresplattformen Airbnb har gjort det möjligt att upplåta ut hus och lägenheter på korttidskontrakt via internet. Idén fick Brian Chesky, Joe Gebbia och Nathan Blecharczyk när de plötsligt hade svårt att betala hyran. Hotellen var fullbokade i San Fransisco och genom att erbjuda desperata resenärer en madrass på vardagsrumsgolv fick de in pengar. Sen föddes idén Airbnb.

Tjänsten är världsomspännande och på plattformen finns cirka 6 miljoner boenden i 191 länder. Bolaget har mer än 150 miljoner användare och närmare än 2 miljoner personer sover varje natt på ett boende bokat via Airbnb.

Nu gör sig bolaget redo för börsen och premiären förväntas år 2020. Enligt källor med insyn väljer bolaget en direktlistning före en klassisk IPO, skriver Bloomberg. I så fall blir det fortsättningen på en ny trend bland tech-bolagen, som startades av Spotify och följdes upp av Slack.

Airbnb haft lätt att locka till sig externt kapital utanför börsen. Därför finns det antagligen inget ytterligare kapitalbehov vid noteringen, vilket också talar för en direktlistning och inte en IPO.

På sju år har Airbnb tagit in över 4,7 miljarder dollar externt kapital, och värderades i den senaste rundan till 38 miljarder dollar. Det är bara 2 miljarder dollar mindre än hotellkedja Marriott International, ändå äger Airbnb inte ett enda hotellrum.

Till skillnad från Uber och Lyft har Airbnb hittat en affärsmodell som nu genererar ett visst överskott, i alla fall på ebitda-nivå. Det innebär, i kombination med den snabba tillväxten, att en vinst på sista raden kan bli verklighet relativt snart. Även om det är lång ifrån självklart.

Kassaflödet är positivt vilket gör bolaget unikt bland de dussinräknande konsumtionsbolag som digitaliserat enkla tjänster som tvätt, taxi och matleverans och dumpat priserna.

I rollen som mellanhand på hyresmarknaden tar Airbnb en serviceavgift på mellan 10–30 procent. Avgiften beror av priset per natt och av längden på vistelsen.

Jag gillar att affärsmodellen har en tydlig nätverkseffekt där varje ny användare och uthyrare ökar värdet på plattformen. En viktig poäng är att Airbnb gjort rumsuthyrning enkelt och tillgängligt för alla, sådan var inte situationen innan bolagets digitala revolt. Exakt så ska ny teknologi appliceras i praktiken.

På kort tid har Airbnb nått en dominerande ställning för korttidsuthyrning på nätet. Lätt fånget kan vara lätt förgånget. Framförallt för digitala affärsmodeller.

I delar av världen har Airbnb haft regulatoriska problem. Uthyrarna har klassats som näringsidkare med hotellverksamhet och hyresvärdar har satt stopp för korttidskontrakten i andra hand. Men än så länge har detta inte haft någon större påverkan på framfarten för bolagets tjänst. Men att hyra ut sitt boende via Airbnb innebär för en del att agera i något av en gråzon.

Brian Chesky

Airbnbs vd och grundar Brian Chesky är högt respekterad, enligt CNN Business. Förra året värvades Dave Stephenson för att bli CFO på bolaget. Han har 17 år i bagaget från Amazon, bland annat i rollen som vice vd för bolagets globala konsumentorganisation. Även Greg Greerly har hoppat över till Airbnb, han var tidigare ansvarig för prenumerationstjänsten Prime.

Ledningen i sin helhet har ett gott rykte, och än så länge saknas skandaler. Det går inte att säga om Weworks Adam Neumann eller Ubers tidigare vd Travis Kalanick.

Med siktet inställt på börsen är Airbnb-ledningen självsäkert optimistiska. Målbilden är en bokningsvolym över 73 miljarder dollar under nästa år. Det skulle enligt bolaget motivera en värdering på 50 miljarder dollar vid noteringen. Det är en uppvärdering på drygt 30 procent sedan den senaste kapitalrundan.

Mer tillväxt kan Airbnb skapa genom att öka beläggningen i det befintliga beståndet. Enligt Iportertymanagement är bara 11 procent av bolagets amerikanska listningar uthyrd en vanlig natt.

Den globala expansionen fortsätter och större satsningar på Kina ligger i korten. Merförsäljningen av upplevelser och kringtjänster i samband med semestervistelsen i Airbnb-lägenheten fortsätter.  

Airbnb är ett starkt varumärke och en framtida börsnotering lär skapa stor uppståndelse. Lyckas bolaget övertyga marknaden att svarta siffor är nära kan börspremiären bli bra.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -