Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt Infront Data hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 7,9 procent.
Försäljningen exklusive moms uppgick till 62.572 miljoner kronor (55.821). Analytiker hade räknat med 61.723 miljoner kronor.
Aktivitetsnivån i H&M:s förändringsarbete har varit fortsatt hög i tredje kvartalet.
Det skriver bolaget i pressmeddelandet med försäljningssiffrorna för det tredje kvartalet.
"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar visar att H&M-gruppen är på rätt väg med förändringsarbetet för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar", skriver bolaget också.
Försäljningen exklusive moms uppgick till 62.572 miljoner kronor i det tredje kvartalet (55.821). Analytiker hade räknat med 61.723 miljoner kronor, enligt Infront Data.