På Placera använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Köp datingapp med rabatt

Aktieanalys Amerikanska Interactive Corp (IAC) är ett internetkonglomerat som tyvärr gått mig obemärkt förbi fram tills nu. Bolaget, som funnits i 25 år, är en inkubator för snabbväxande bolag med internet som plattform och gemensam nämnare.

Sedan första handelsdagen på börsen år 2016 har aktien givit en avkastning på mer än fyra gånger pengarna. Till stor del beror framgångarna sedan noteringen av ett fåtal bra investeringar.

IAC:s börsvärde och lite mer därtill motiveras av två redan börsnoterade innehav; Dejtingbolaget Match Group och hantverksförmedlaren ANGI Homeservices. Dejtingbolaget Match Group är den främsta framgångssagan, än så länge. I båda bolagen äger IAC ungefär 80 procent av kapitalet.

Bara ägandet i dessa två bolag innebär att IAC handlas med en rabatt mot substansen. Då har ingen hänsyn tagits till IAC:s finansnetto eller något av de tiotalet mindre investeringarna.

I det senaste investerarbrevet flaggar ledningen för att tiden kan vara kommen att dela ut ägandet i Match Group och ANGI till aktieägarna i IAC. Men detta är inte hugget i sten. Anledningen vore att synliggöra IAC:s övriga portföljbolag, som idag skuggas av de två största investeringarna.

Detta lär ha väckt en hel del frågor hos investeringskollektivet som i den situationen kommer tvingas sätta ett högre värde på de mindre investeringarna. (summan av övriga delar kan inte vara noll).

Sannolikt skulle avknoppningen därför skapa aktieägarvärde. Men det är en manöver som bara går att göra en gång.

Det operativa resultatet i Match Group uppgick i andra kvartalet till 173 miljoner dollar. Utan Match Group och ANGI har övriga portföljbolag i samma period genererat ett underskott på 30 miljoner dollar. Så de långsiktiga effekterna av att knoppa av Match Group och ANGI kan göra den kommande förvaltningen mer tungrodd.

Den främsta frågeställningen på långsikt är därför potentialen i IAC:s övriga investeringar. Det blir en gissningslek om vilket (om något) av portföljbolag som är nästa mångdubblare.

Match Group är bara den senaste av framgångar. Under IAC:s paraply har en lång rad start ups vuxit och sjösatts som egna noterade börsbolag. Till exempel har IAC haft ägarintressen i resesajten Expedia (2005), Home Shopping Network (2008), Ticket master (2008, senare Live Nation), Tree.com (2008), Tripadvisor (2011) och Trivago (2016).  Mer än 60 miljarder dollar har växlats ut.

Historiken talar alltså för IAC som sannolikt kommer att kunna skapa stora aktieägarvärden även i framtiden. Men utan Match Group kommer IAC att vara en betydligt mer volatil och riskfylld investering. Men som sagt det slutgiltiga beslutet är inte fattat kring avknoppningarna.

Investeringsstrategi

När IAC letar nya investeringar är utgångspunkten att bli majoritetsägare. Man letar nya satsningar främst i bolag och branscher som inte i utgångsläget har internet som huvudarena men som skulle vinna på att digitaliseras.

Oavsett om investeringsobjektet (bolaget) säljer en tjänst eller produkt ser IAC gärna att både utbud och efterfrågan ökar. Internet ska sedan användas som en mötesplats utan friktion.

Det ska finnas en tydlig nätverkseffekt. Varje ny användare ska bidra med ytterligare värde och göra tjänsten bättre för alla inblandade, alltså både för köpare och säljare.

Match Group, som ligger bakom en lång rad dating-tjänster, där Match.com och enormt populära dejting-appen Tinder är det mest kända, är precis ett sådant exempel. Andelen nya par som träffats online har skjutit i höjden.

För varje ny singel som skapar en profil på Tinder eller Match.com växer nätverket. Och detta ökar chanserna både för befintliga användare och nya singlar att hitta en partner. Ju större urvalet är på plattformen desto bättre blir attraktionskraften hos tjänsten, vilket ökar möjligheterna att ta betalt.

Utmaningen för plattformen (Match och Tinder) ligger i att skapa relevanta matchningar, för ingen är egentligen hjälpt av ett enormt osorterat urval.

Angies List, som drivs av ANGI Homeservices är en mötesplats för privatpersoner och hantverkare (tjänsten liknar svenska Offerta).

Ju fler möjliga köpare av tjänster som ansluter sig, ju bättre blir möjligheterna för de anslutna hantverkarna att hitta jobb. Och för köparna blir det lättare att få den hjälp dom behöver. Det finns alltså en tydlig nätverkseffekt även här.

Det kan tyckas vara enkla principer som också fungerar mycket väl i verkligheten. Svenska exempel med starka nätverkseffekter är plattformar som Blocket, Hemnet och pryluthyrningstjänsten Hygglo.

Också kortjättar som Visa och Mastercard är bolag som kan beskrivas på samma sätt. Penetrationen för kortbetalningar förväntas öka avsevärt globalt. Varje ny handlare och varje ny kortägare bidrar med att stärka nätverket. På så viss föder framgången ytterligare framgång.

Ett ännu bättre exempel är mjukvarubolaget Microsoft. Världens största börsbolag har mycket av sina framgångar att tacka just nätverkseffekter. Det samma gäller Google, Amazon och Facebook.

IAC investerar gärna i något av de befintliga innehaven, även om avkastningen på investerat kapital i nuläget kan vara lägre än historiskt. I motsats till konsensus på aktiemarknaden tror bolaget att detta är ett tryggare sätt att växa än att köpa minoritetsandelar i nya ännu snabbare växande verksamheter.

Jag är beredd att hålla med. En spretigare portfölj blir också betydligt svårare att hålla koll på.

Kapital är billigt. IAC har en kassa i moderbolaget på 2,7 miljarder dollar och portföljbolagen förväntas under det kommande decenniet generera mer än 10 miljarder dollar i fritt kassaflöde.

För öka rörelsefriheten har bolaget ställt ut konvertibler med till en kapitalkostnad på 2 procent med villkoret att aktiestocken inte får spädas ut förens aktiepriset stiger över 457 dollar.

IAC:s senaste investering

Bildelningstjänsten Turo är IAC:s näst senaste köp. Den initiala investeringen uppgick till 250 miljoner dollar, vilket dock inte givit dem något majoritetsägande i bolaget.

Via Turos plattform kan privatpersoner hyra ut sina fordon till andra privatpersoner. På så sätt kan bilägare få lite avkastning på den stora investering som en bil faktiskt är.

Ungefär 90 procent av alla privatägda bilar står still merparten av dygnets alla timmar och är därför aggregat en mer eller mindre helt outnyttjad resurs.

Fördelarna med att få ut dessa fordon på hyresmarknaden är många, urvalet kan explodera, hyrespriserna pressas och flexibiliteten ökar enormt för hyrestagaren. På många sätt är tjänsten väldigt lika succén Airbnb.

Idag finns Turo i 6 000 städer i fyra länder. Över 400 000 fordon har registrerats på plattformen och 500 000 bokningar genomfördes via plattformen under 2018.

Den 20 augusti meddelade IAC att man köpt in sig i Nursefly. Enligt ryktet uppgick köpeskiljningen till 15 miljoner dollar, men varken köpare eller säljare har bekräftat prislappen.

Nursefly är en arbetsförmedlingssajt specialiserad på korttidsuppdrag för vårdpersonal. Omsättningen har vuxit med sex gånger år mot och på sajten finns 30 000 tjänster att söka. IAC äger sedan tidigare andelar i liknande tjänster för andra yrkesgrupper, till exempel Bluecrew.

Befintliga investeringar

Match Group (börsvärde 23,37 miljarder dollar, ägarandel 81 procent)

Match Group är världsledande inom online-dejting med en portfölj på över 45 varumärken. De mest kända är dejting-appen Tinder (Den app som drog in mest pengar under juli-månad via Apples App Store och Google play) och sajterna Match.com, plentyoffish och Hinge.

Tinder fick 500 000 nya användare under andra kvartalet. Och mer än 5 miljoner personer betalar för ett Tinder Guld- eller Tinder Plus-abonnemang.

Totalt sett spås Match-bolagen ha 109 miljoner aktiva användare 2021 och en snittintäkt per användare på 19,08 dollar, enligt Factset.

Omsättningen förutsägs växa med mellan 19–17 procent årligen fram till 2021. Vinsten per aktie antas öka med mellan 11 och 26 procent, vilket innebär att bolaget kan göra en vinst per aktie kring 2,60 dollar år 2021. Aktien handlas på dessa estimat till p/e 21 för 2021 och har ett PEG-tal strax under 2.

ANGI Homeservices (börsvärde 4,212 miljarder dollar, ägarandel 84 procent)

Bolaget driver flera marknadsplatser för hantverkstjänster: Angie’s list, Homeadvisor och Handy. Arbeten värde 20 miljarder dollar har förmedlats via plattformen till 15 miljoner hushåll i fem länder.

Marknadspotentialen bedöms till 400 miljarder dollar, och pro forma växte omsättningen i senaste kvartalet 20 procent. I år bedöms bolaget generera 1,3 miljarder i intäkter och generera ett överskott på 9 cent per aktie. Tyvärr är detta en lägre tillväxt än vad bolaget förväntat.

För att växa nätverket förväntas stora summor att plöjas ned i marknadsföring. Budgeten har utökats med 36 procent i estimatet för 2019 och fortsätter öka kraftigt kommande åren. En del av kostnadsökningen är högre priser på utrymme hos Google. Detta slår också hårt mot vinsten, framförallt i år, vilket inte gillas av aktiemarknaden.

Vimeo (onoterat)

Vimeos främsta konkurrent är Youtube. Tjänsten riktar sig till professionella aktörer som förmedlar information till kunder och anställda i videoformat. Vimeo är reklamfri och kunderna betalar för sig i en abonnemangsmodell. Tjänsten har 1 miljon betalande användare och snittkunden stannar i fem år. Antalet användare har ökat med 15 procent årligen senaste fyra åren och takten är ökande.

Dotdash (onoterat)

Dotdash är publicist med flera kända sajter inom ämnen som teknik, ekonomi, design, resor, bröllop och utbildning. Till de mer kända varumärkena hör Veryvell (33 miljoner månatliga besökare), The Spruce (32 miljoner månatliga besökare), The Balance, Brides och Investopedia (27 miljoner månatliga besökare). Bolaget drog in 37 miljoner dollar under årets första tre månader och skapade ett operativt överskott på 7 miljoner dollar.

Affärsområdet Applications

Här ryms bolagets investering i olika applikationer för desktop och mobiltelefoner. Hit ryms utvecklar-appen Apalon, Itranslate, Teltech och Daily Burn.

Affärsområdet Emerging and others

Här ryms resten av bolagets investeringar. Bland annat jobbsajterna Bluecrew, Nurse, The Daily Beast, CH Media, Ask Media Group.

Slutsats

Den starka historiken talar verkligen för IAC och så länge aktien handlas till en rabatt mot substansen anser jag att den är köpvärd.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
IAC/InterActiveCorp Köp 259,07 -
Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -